Aktualności
Film dokumentalny o Mieczysławie Karłowiczu
2018-04-27
3 maja 2018 roku wszystkich melomanów i wielbicieli twórczości Mieczysława Karłowicza czeka wyjątkowe muzyczne święto. Na antenie TVP Kultura wyemitowany zostanie blok poświęcony życiu i twórczości wybitnego polskiego kompozytora: premierowy film dokumentalny pt. „Mieczysław Karłowicz – samotna wędrówka” w reżyserii Tomasza Knittla oraz koncert muzyki Karłowicza, na który złoży się m.in. jeden z poematów symfonicznych, jakie artysta po sobie pozostawił.
Film dokumentalny w reżyserii Tomasza Knittla pt. „Mieczysław Karłowicz – samotna wędrówka” przybliża postać znakomitego polskiego kompozytora, który zginął tragicznie w wieku 33 lat pod lawiną podczas wyprawy wysokogórskiej w polskich Tatrach. Dzięki barwnej, wielowątkowej i zróżnicowanej w zakresie języka filmowego narracji, powstała nowoczesna i intrygująca opowieść o mogłoby się wydawać zapomnianym dziś artyście, skierowana do szerokiego grona współczesnych odbiorców. Film prezentuje wybitnego twórcę, jakim był Karłowicz, jego muzykę oraz inspiracje, traktuje o pracy twórczej i podróżach, a także pasji do fotografowania, publicystyki i polskich gór.
Premierę filmu o Mieczysławie Karłowiczu dopełni retransmisja koncertu jego muzyki, który odbył się w grudniu 2016 roku z okazji 140. rocznicy urodzin kompozytora. W programie znalazły się m.in. poemat symfoniczny „Smutna opowieść”, który wykonała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod batutą Rune Bergmanna, a także wybrane pieśni Mieczysława Karłowicza w opracowaniu na sopran, big band i orkiestrę w wykonaniu Agaty Zubel, Konglomerat Big Band oraz Szczecińskich Filharmoników pod dyrekcją Nikoli Kołodziejczyka.
Nagrania filmu oraz koncertu powstały we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Emisja filmu o godzinie 18:25, zaś koncertu – o 22:20.
Zapraszamy!
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.