Aktualności
Festiwal chóralny Cracovia Cantans
2018-05-23
Już po raz dziewiąty krakowscy miłośnicy muzyki chóralnej będą mieli okazję do spotkania z wielobarwnym śpiewem i radością chórów z różnych zakątków świata podczas Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Cracovia Cantans.
Festiwal rozpocznie się 7 czerwca koncertem w kościele Bernardynów, podczas którego wystąpią chóry z Norwegii, Finlandii, Islandii, Austrii i Indonezji. W dniach 8-10 czerwca zaplanowane są przesłuchania oraz liczne koncerty, które odbywać się będą w kościołach, synagogach, szkole muzycznej im. Mieczysława Karłowicza oraz Filharmonii Krakowskiej.
Międzynarodowe jury w składzie: prof. Romuald Twardowski (Polska), prof. Bernhard Gfrener (Austria), Richards Dubra (Łotwa), Javier Busto (Hiszpania), Vytatuas Miskinis (Litwa) oceniać będzie ponad 40 zespołów, konkurujących w ośmiu kategoriach:
- Chóry mieszane dorośli
- Chóry o głosach równych dorośli - męskie
- Chóry o głosach równych dorośli - żeńskie
- Chóry młodzieżowe
- Chóry dziecięce
- Chóry kameralne
- Muzyka popularna, ludowa, gospel
- Muzyka sakralna
Wyniki festiwalu poznamy 10 czerwca na Gali Finałowej, która odbędzie się w Sali Filharmonii Krakowskiej, a zwycięski chór otrzyma nagrodę Grand Prix, statuetkę „Złota Polihymnia” oraz prawo do udziału w finale The World Choral Championship w Tokio w 2019 roku.
Dla chóru zagranicznego Polskie Wydawnictwo Muzyczne przewidziało specjalną nagrodę w wysokości 500 EUR za najlepszą interpretację utworu chóralnego polskiego kompozytora z katalogu PWM.
Na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny. Program koncertów i przesłuchań dostępny jest na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.