Aktualności
Znamy zwycięzców Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców
2018-05-25
23 maja w Radziejowicach zakończyły się przesłuchania XII Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców. Do trzeciego etapu Konkursu zakwalifikowało się 3 uczniów szkół muzycznych II stopnia oraz 8 studentów uczelni muzycznych.
Jury obradowało w składzie: Agata Kielar-Długosz, Dariusz Przybylski, Maciej Żółtowski.
W kategorii uczniów szkół muzycznych II stopnia Nagrodę Główną otrzymał:
• Karol Mastalerz (saksofon), uczeń Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie, w klasie Pawła Gusnara i Alicji Wołyńczyk.
W kategorii uczniów szkół muzycznych II stopnia zostały przyznane dwa równorzędne Wyróżnienia dla:
• Gustawa Bafeltowskiego (wiolonczela), ucznia Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie, w klasie Marcina Zdunika,
• Mateusza Warzechy (saksofon), ucznia Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Z. Brzewskiego przy ZPSM nr 1 w Warszawie, w klasie Pawła Gusnara i Alicji Wołyńczyk.
W kategorii studentów uczelni muzycznych trzy równorzędne Nagrody Główne zostały przyznane:
• Tamarze Kurkiewicz (perkusja), studentce Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Henryka Mikołajczyka i Miłosza Pękali,
• Monice Łopuszyńskiej (sopran), studentce Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Anny Radziejewskiej,
• Igorowi Torbickiemu (fortepian), studentowi Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, w klasie Kordiana Góry.
W kategorii studentów uczelni muzycznych dwa równorzędne Wyróżnienia otrzymali:
• Dawid Głowacki (klarnet), student Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, w klasie Grzegorza Wieczorka,
• Jakub Muras (saksofon), student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Pawła Gusnara.
Nagrodę Specjalną dla najlepszego akompaniatora w kategorii studentów uczelni muzycznych zdobyła:
Aleksandra Płaczek (fortepian), studentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Katarzyny Jankowskiej-Borzykowskiej.
Wszyscy Laureaci Konkursu otrzymają nagrody rzeczowe: nuty, książki, płyty CD oraz zestaw polskich partytur współczesnych – ufundowane przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
27 czerwca o godzinie 19.00 zapraszamy na uroczysty koncert laureatów, który odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Koncert zostanie zarejestrowany przez Program 2 Polskiego Radia i zaoferowany do odtworzenia rozgłośniom Europejskiej Unii Radiowej.
Więcej informacji na stronie Organizatora.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.