Aktualności
Prawykonanie „Ukiyo-e No. 4” Marcela Chyrzyńskiego
2018-07-10
W ostatnim tygodniu lipca (22-29.07.2018) odbywać się będą w Zakopanem 41. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego. Podczas tegorocznej edycji festiwalu zaplanowano szereg koncertów kameralnych i recitali. W programie dominować będą ‘klasycy’ XIX i XX wieku: Chopin, Paderewski, Górecki, także Bartòk, Beethoven, czy Ravel. Oczywiście nie zabraknie muzyki Karola Szymanowskiego.
Podczas koncertu finałowego, 29 lipca światową premierę będzie miał najnowszy utwór Marcela Chyrzyńskiego „Ukiyo-e No.4” na klarnet, waltornię, fortepian i orkiestrę smyczkową. Wykonają go muzycy Trio Śląskiego (Joanna Domańska – pf, Roman Widaszek – cl, Tadeusz Tomaszewski – cr) z towarzyszeniem Orkiestry Śląskich Kameralistów pod dyrekcją Roberta Kabary.
W tygodniu poprzedzającym prawykonanie „Ukiyo-e No.4”, we wtorek 24 lipca odbędzie się w ramach „posiadów góralskich” w Galerii u Wnuka spotkanie z kompozytorem. Marcel Chyrzyński opowiadać będzie o swoim najnowszym utworze.
Przedsmakiem spotkania niech będą słowa autorskiego komentarza do „Ukiyo-e”:
Ukiyo-e No. 4 na klarnet, waltornię, fortepian i orkiestrę smyczkową wchodzi w skład zaplanowanego przeze mnie cyklu utworów zatytułowanych „Ukiyo-e”. To czwarta z kolei kompozycja zainspirowana japońskimi drzeworytami ukiyo-e, czyli „obrazami przemijającego świata”. Drzeworyty te były kwintesencją klimatu życia codziennego i kulturalnego Japonii okresu Edo (XVII-XIX w.).
W cyklu tym, od strony emocjonalnej, nawiązuję do estetyki japońskiej, w której szczególne znaczenie ma przemijalność, nietrwałość, ulotność chwili. Przebrzmiewa w tym buddyjskie podejście do natury – „piękno kwiatów jest nam drogie‚ bo wiemy‚ że jesienią już ich nie będzie”.
Kompozycja została zamówiona przez Towarzystwo im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem i dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Marcel Chyrzyński
Serdecznie zapraszamy zarówno na to spotkanie, jak i na cały festiwal.
Najczęściej czytane:
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.