Aktualności
Zygmunt Krauze. „The Declaration”. Prawykonanie.
2018-09-10
Powszechną deklarację praw człowieka można uznać za pierwsze znaczące dokonanie ONZ w dziedzinie ochrony praw człowieka. Uchwalona została w 1948 roku.
Zygmunt Krauze – 70 lat od powstania dokumentu oraz 100 lat od odzyskania przez Polskę niepodległości – odwołując się do zapisów Deklaracji podejmuje w swoim najnowszym utworze rozważania na temat kondycji współczesnych społeczeństw.
Utwór „The Declaration” na 14 instrumentów, dwa głosy i elektronikę będzie miał swoją premierę 12 września w Krakowie w ramach festiwalu Sacrum Profanum. Wykonawcami będą muzycy Hashtag Ensemble pod batutą Macieja Koczura.
W utworze The Declaration wykorzystane są fragmenty Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, ogłoszonej przez ONZ 10 grudnia 1948 roku. Mimo upływu tak długiego czasu część postulatów Deklaracji nie została spełniona.
Utwór przypomina ten bolesny fakt niespełnienia, niemożności społeczeństw i polityków do ułożenia wzajemnych stosunków zgodnie z duchem dokumentu. Utwór nie tylko przedstawia ważne i aktualne myśli zawarte w Deklaracji, ale również wyraża komentarz autora poprzez charakter i emocjonalny stan poszczególnych fragmentów.
The Declaration jest kontynuacją mojego zainteresowania sprawami nie tylko muzycznymi. Ujawniły się one i zostały wyrażone w następujących kompozycjach: Tableau Vivant (1982) – stan wojenny w Polsce, Hymn do Tolerancji (2007) – poświęcony miastu Jerozolima, Exodus 2016 (2016) – obraz nieludzkiego traktowania uchodźców, Terra Incognita (1994) – nieprzewidywalna i okrutna Europa, Arabesque (1983) – konflikt arabsko-francuski, Blanc-Rouge (1985) – dramatyczna historia Polski.
Zygmunt Krauze
Więcej informacji o koncercie na stronie festiwalu Sacrum Profanum.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.