Aktualności
Prawykonanie opery „Ahat ilī. Siostra bogów” Aleksandra Nowaka
2018-09-12
Współpraca Aleksandra Nowaka z Olgą Tokarczuk zaowocowała powstaniem trzyaktowej opery „Ahat ilī. Siostra bogów”, której prawykonanie odbędzie się 16. września i będzie kulminacyjnym punktem krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum.
Olga Tokarczuk stworzyła libretto na bazie swojej książki „Anna In w grobowcach świata”. Świat bogów z ich potęgą, namiętnościami i wzajemnymi relacjami jest tłem dla opowieści Ninszubur – tytułowej siostry bogów. Widowisko pozwoli nam prześledzić przemianę bohaterki w świetle działań i decyzji bogów. Widzowie będą świadkami jej… klęski.
Jak wyjaśnia kompozytor: postaci ludzkie będą posługiwać się współczesnym językiem angielskim, natomiast postaci boskie i demoniczne będą śpiewać językach dawnych – akadyjskim, łacińskim, starogreckim, prasłowiańskim oraz azteckim. W warstwie muzycznej nie będzie oczywistego rozróżnienia między tymi dwoma światami, ale każda postać będzie nieco inaczej zilustrowana. Wykorzystałem elementy motywów przewodnich, ale nie do końca ściśle i konsekwentnie prowadzone. Niekoniecznie same postaci, ale raczej wątki tematyczne historii mają odpowiadające im motywy muzyczne.
Premiera opery „Ahat ilī. Siostra bogów” Aleksandra Nowaka odbędzie się 16 września 2018 w ICE Krakow. Spektakl zostanie powtórzony 17 września.
Wystąpią:
Urszula Kryger – Ninshubur
Joanna Freszel – Inanna
Ewa Biegas – Ereszkigal
Jan Jakub Monowid – Dumuzi
Łukasz Konieczny – Ojciec-Gramatyk / Kapłan
Bartłomiej Misiuda – Ojciec-Logik
Sebastian Szumski – Ojciec-Socjobiolog
Chór Polskiego Radia – Sędziowie / Demony / Ludzie
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
Marek Moś – dyrygent
Realizacja:
Aleksander Nowak – muzyka
Olga Tokarczuk – libretto
Pia Partum – reżyseria
Magdalena Maciejewska – scenografia
Więcej informacji o premierowym spektaklu znaleźć można na stronie Sacrum Profanum.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.