PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prawykonanie opery „Ahat ilī. Siostra bogów” Aleksandra Nowaka

2018-09-12

Współpraca Aleksandra Nowaka z Olgą Tokarczuk zaowocowała powstaniem trzyaktowej opery „Ahat ilī. Siostra bogów”, której prawykonanie odbędzie się 16. września i będzie kulminacyjnym punktem krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum.

 

Olga Tokarczuk stworzyła libretto na bazie swojej książki „Anna In w grobowcach świata”. Świat bogów z ich potęgą, namiętnościami i wzajemnymi relacjami jest tłem dla opowieści Ninszubur – tytułowej siostry bogów. Widowisko pozwoli nam prześledzić przemianę bohaterki w świetle działań i decyzji bogów. Widzowie będą świadkami jej… klęski.

 

Jak wyjaśnia kompozytor: postaci ludzkie będą posługiwać się współczesnym językiem angielskim, natomiast postaci boskie i demoniczne będą śpiewać językach dawnych – akadyjskim, łacińskim, starogreckim, prasłowiańskim oraz azteckim. W warstwie muzycznej nie będzie oczywistego rozróżnienia między tymi dwoma światami, ale każda postać będzie nieco inaczej zilustrowana. Wykorzystałem elementy motywów przewodnich, ale nie do końca ściśle i konsekwentnie prowadzone. Niekoniecznie same postaci, ale raczej wątki tematyczne historii mają odpowiadające im motywy muzyczne.

 

Premiera opery „Ahat ilī. Siostra bogów” Aleksandra Nowaka odbędzie się 16 września 2018 w ICE Krakow. Spektakl zostanie powtórzony 17 września.

 

Wystąpią:

Urszula Kryger – Ninshubur

Joanna Freszel – Inanna

Ewa Biegas – Ereszkigal

Jan Jakub Monowid – Dumuzi

Łukasz Konieczny – Ojciec-Gramatyk / Kapłan

Bartłomiej Misiuda – Ojciec-Logik

Sebastian Szumski – Ojciec-Socjobiolog

Chór Polskiego Radia – Sędziowie / Demony / Ludzie

Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO

Marek Moś – dyrygent

 

Realizacja:

Aleksander Nowak – muzyka

Olga Tokarczuk – libretto

Pia Partum – reżyseria

Magdalena Maciejewska – scenografia

 

 

Więcej informacji o premierowym spektaklu znaleźć można na stronie Sacrum Profanum.

 

 

© PWM / fot. Bartek Barczyk

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?