Aktualności
Prawykonanie opery „Ahat ilī. Siostra bogów” Aleksandra Nowaka
2018-09-12
Współpraca Aleksandra Nowaka z Olgą Tokarczuk zaowocowała powstaniem trzyaktowej opery „Ahat ilī. Siostra bogów”, której prawykonanie odbędzie się 16. września i będzie kulminacyjnym punktem krakowskiego festiwalu Sacrum Profanum.
Olga Tokarczuk stworzyła libretto na bazie swojej książki „Anna In w grobowcach świata”. Świat bogów z ich potęgą, namiętnościami i wzajemnymi relacjami jest tłem dla opowieści Ninszubur – tytułowej siostry bogów. Widowisko pozwoli nam prześledzić przemianę bohaterki w świetle działań i decyzji bogów. Widzowie będą świadkami jej… klęski.
Jak wyjaśnia kompozytor: postaci ludzkie będą posługiwać się współczesnym językiem angielskim, natomiast postaci boskie i demoniczne będą śpiewać językach dawnych – akadyjskim, łacińskim, starogreckim, prasłowiańskim oraz azteckim. W warstwie muzycznej nie będzie oczywistego rozróżnienia między tymi dwoma światami, ale każda postać będzie nieco inaczej zilustrowana. Wykorzystałem elementy motywów przewodnich, ale nie do końca ściśle i konsekwentnie prowadzone. Niekoniecznie same postaci, ale raczej wątki tematyczne historii mają odpowiadające im motywy muzyczne.
Premiera opery „Ahat ilī. Siostra bogów” Aleksandra Nowaka odbędzie się 16 września 2018 w ICE Krakow. Spektakl zostanie powtórzony 17 września.
Wystąpią:
Urszula Kryger – Ninshubur
Joanna Freszel – Inanna
Ewa Biegas – Ereszkigal
Jan Jakub Monowid – Dumuzi
Łukasz Konieczny – Ojciec-Gramatyk / Kapłan
Bartłomiej Misiuda – Ojciec-Logik
Sebastian Szumski – Ojciec-Socjobiolog
Chór Polskiego Radia – Sędziowie / Demony / Ludzie
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO
Marek Moś – dyrygent
Realizacja:
Aleksander Nowak – muzyka
Olga Tokarczuk – libretto
Pia Partum – reżyseria
Magdalena Maciejewska – scenografia
Więcej informacji o premierowym spektaklu znaleźć można na stronie Sacrum Profanum.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.