Aktualności
Dzień Edukacji Muzycznej 2018 za nami!
2018-10-30
W tym roku w gościnnych progach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach przy ul. Ułańskiej 7b gościliśmy prawie 300 nauczycieli i chórmistrzów z całej Polski!
Dzień Edukacji Muzycznej jest cyklicznym ogólnopolskim kongresem pozwalającym na doskonalenie warsztatu metodycznego nauczycieli szkół muzycznych. Jest skierowany do wszystkich aktywnych zawodowo pedagogów, a jego celem jest m.in. umożliwienie podniesienia kwalifikacji, rozszerzenia repertuaru publikacji pedagogicznych, a także integracji środowiska nauczycielskiego. Uczestnictwo w tym wydarzeniu może być cenną pozycją w planie rozwoju zawodowego nauczycieli i okazją do wymiany doświadczeń pedagogicznych.
DEM odbywa się co roku w październiku w innym mieście Polski. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązują zapisy poprzez formularz rejestracyjny.
Tegoroczną edycję otworzyło spotkanie-rozmowa z Nauczycielem Roku 2017, Sylwianą Firin-Gramowską. Następnie ujęte w bloki programowe zostały lekcje pokazowe dotyczące metodyki nauczania gry na:
• flecie,
• klarnecie,
• oboju,
• fagocie,
• akordeonie,
• skrzypcach,
• wiolonczeli
• kontrabasie,
a także pracy z zespołami kameralnymi: z kwartetem smyczkowym, triem fortepianowym, zespołem dixielandowym, kwintetem dętym blaszanym i triem stroikowym. Osobny blok stanowiły warsztaty dla dyrygentów chóralnych. Całość zamknął koncert Krakowskiego Kwintetu Dętego, którego członkowie również prowadzili zajęcia ze swoich specjalności, oraz wykład dr Jadwigi Śmieszchalskiej o fizjologii muzyki.
ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA FOTORELACJI Z TEGO WYDARZENIA
Zapraszamy do śledzenia naszego profilu na Facebooku oraz komunikatów na stronie - już za jakiś czas informacje o kolejnej edycji wydarzenia!
Do zobaczenia za rok!
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!