Aktualności
Dzień Edukacji Muzycznej 2018 za nami!
2018-10-30
W tym roku w gościnnych progach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara w Katowicach przy ul. Ułańskiej 7b gościliśmy prawie 300 nauczycieli i chórmistrzów z całej Polski!
Dzień Edukacji Muzycznej jest cyklicznym ogólnopolskim kongresem pozwalającym na doskonalenie warsztatu metodycznego nauczycieli szkół muzycznych. Jest skierowany do wszystkich aktywnych zawodowo pedagogów, a jego celem jest m.in. umożliwienie podniesienia kwalifikacji, rozszerzenia repertuaru publikacji pedagogicznych, a także integracji środowiska nauczycielskiego. Uczestnictwo w tym wydarzeniu może być cenną pozycją w planie rozwoju zawodowego nauczycieli i okazją do wymiany doświadczeń pedagogicznych.
DEM odbywa się co roku w październiku w innym mieście Polski. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązują zapisy poprzez formularz rejestracyjny.
Tegoroczną edycję otworzyło spotkanie-rozmowa z Nauczycielem Roku 2017, Sylwianą Firin-Gramowską. Następnie ujęte w bloki programowe zostały lekcje pokazowe dotyczące metodyki nauczania gry na:
• flecie,
• klarnecie,
• oboju,
• fagocie,
• akordeonie,
• skrzypcach,
• wiolonczeli
• kontrabasie,
a także pracy z zespołami kameralnymi: z kwartetem smyczkowym, triem fortepianowym, zespołem dixielandowym, kwintetem dętym blaszanym i triem stroikowym. Osobny blok stanowiły warsztaty dla dyrygentów chóralnych. Całość zamknął koncert Krakowskiego Kwintetu Dętego, którego członkowie również prowadzili zajęcia ze swoich specjalności, oraz wykład dr Jadwigi Śmieszchalskiej o fizjologii muzyki.
ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA FOTORELACJI Z TEGO WYDARZENIA
Zapraszamy do śledzenia naszego profilu na Facebooku oraz komunikatów na stronie - już za jakiś czas informacje o kolejnej edycji wydarzenia!
Do zobaczenia za rok!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.