Aktualności
Franciszek Lilius: XVII-wieczny celebryta
2018-11-14
Franciszek Lilius był jednym z najwybitniejszych kompozytorów XVII wieku, kapelmistrzem krakowskiej katedry na Wawelu. Jego działalność artystyczna miała niezwykle silny wpływ na kształtowanie kultury muzycznej w dawnej Polsce. O kompozycje Franciszka Liliusa zabiegały dwory polskich magnatów i arystokratów, a o jego sławie świadczą liczne odpisy kompozycji zachowane w wielu archiwach polskich i zagranicznych oraz wpisy do inwentarzy i katalogów księgarskich.
W ramach niezwykłej serii wydawniczej zapoczątkowanej sukcesem wydawnictwa „Bartłomiej Pękiel – OPERA OMNIA”, zespoły OCTAVA ensemble i Collegium Copernicus pod dyrekcją Zygmunta Magiery postanawiają przypomnieć i przedstawić światu kolejnego wielkiego, polskiego kompozytora, nieposiadającego do chwili obecnej pełnego opracowania swojej twórczości – Franciszka Liliusa.
Planowane na koniec roku 2018 wydanie albumu „Franciszek Lilius – OPERA OMNIA” jest wydarzeniem bez precedensu w skali europejskiej, stanowiąc pierwsze w historii rynku muzycznego wydawnictwo zawierające komplet dzieł kompozytora.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem tego projektu.
W najbliższą niedzielę, 18 listopada zapraszamy na koncert, podczas którego zostaną po raz pierwszy zaprezentowane utwory z zapowiadanego wydawnictwa płytowego „Franciszek Lilius – OPERA OMNIA”.
18 listopada 2018, godz. 19:30
Kościół pw. św. Katarzyny (ul. Augustiańska 7)
w programie m.in: Jubilate Deo, Missa pro defunctis, O Salutaris Hostia, Tua Iesu Dilecto, Missa brevissima, Toccata, Nabożne Pieśni, Mutetta i inne
wykonawcy: OCTAVA ensemble
Collegium Copernicus
Beata Pyda – gościnnie. solistka Zespołu Pieśni i Tańca ŚLĄSK
Zygmunt Magiera – dyrygent
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.