Aktualności
Franciszek Lilius: XVII-wieczny celebryta
2018-11-14
Franciszek Lilius był jednym z najwybitniejszych kompozytorów XVII wieku, kapelmistrzem krakowskiej katedry na Wawelu. Jego działalność artystyczna miała niezwykle silny wpływ na kształtowanie kultury muzycznej w dawnej Polsce. O kompozycje Franciszka Liliusa zabiegały dwory polskich magnatów i arystokratów, a o jego sławie świadczą liczne odpisy kompozycji zachowane w wielu archiwach polskich i zagranicznych oraz wpisy do inwentarzy i katalogów księgarskich.
W ramach niezwykłej serii wydawniczej zapoczątkowanej sukcesem wydawnictwa „Bartłomiej Pękiel – OPERA OMNIA”, zespoły OCTAVA ensemble i Collegium Copernicus pod dyrekcją Zygmunta Magiery postanawiają przypomnieć i przedstawić światu kolejnego wielkiego, polskiego kompozytora, nieposiadającego do chwili obecnej pełnego opracowania swojej twórczości – Franciszka Liliusa.
Planowane na koniec roku 2018 wydanie albumu „Franciszek Lilius – OPERA OMNIA” jest wydarzeniem bez precedensu w skali europejskiej, stanowiąc pierwsze w historii rynku muzycznego wydawnictwo zawierające komplet dzieł kompozytora.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem tego projektu.
W najbliższą niedzielę, 18 listopada zapraszamy na koncert, podczas którego zostaną po raz pierwszy zaprezentowane utwory z zapowiadanego wydawnictwa płytowego „Franciszek Lilius – OPERA OMNIA”.
18 listopada 2018, godz. 19:30
Kościół pw. św. Katarzyny (ul. Augustiańska 7)
w programie m.in: Jubilate Deo, Missa pro defunctis, O Salutaris Hostia, Tua Iesu Dilecto, Missa brevissima, Toccata, Nabożne Pieśni, Mutetta i inne
wykonawcy: OCTAVA ensemble
Collegium Copernicus
Beata Pyda – gościnnie. solistka Zespołu Pieśni i Tańca ŚLĄSK
Zygmunt Magiera – dyrygent
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.