Aktualności
Chamber Piano Concerto Agaty Zubel obowiązkowym utworem podczas Concours International de Piano d’Orléans
2019-03-15
Bardzo dobre wieści dotarły do nas z Francji: kapituła Concours International de Piano d’Orléans umieściła Chamber Piano Concerto Agaty Zubel jak obowiązkowy utwór finału 14. edycji konkursu!
Chamber Piano Concerto to jeden z najnowszych utworów Agaty Zubel. Powstał końcem 2018 roku. Światową premierę miał podczas festiwalu Donaueschinger Musiktage, 20 października 2018. Partię solową wykonywała wówczas norweska pianistka, Ingfrid Breie Nyhus z towarzyszeniem Cikada Ensemble pod batutą Christiana Eggena.
Odzew po pierwszym wykonaniu przyszedł bardzo szybko. Gratulujemy!
Na stronie kompozytorki można wysłuchać fragmentu utworu.
Concours International de Piano d’Orléans pozostaje jedynym na świecie międzynarodowym konkursem pianistycznym skupiającym się wyłącznie na muzyce XX i XXI wieku. Celem organizatorów jest odkrywanie nowej muzyki i jej nowych wykonawców oraz umożliwienie ich zaistnienia na scenach całego świata.
Przesłuchania konkursowe trwać będą od 16 do 26 kwietnia 2020 roku. Uczestnicy, którzy dotrą do ostatniego etapu będą wykonywać dwa obowiązkowe utwory: Francisa Poulenca Sekstet na fortepian i instrumenty dęte oraz Chamber Piano Concerto Agaty Zubel. Solistom towarzyszyć będzie Ensemble Intercontemporain pod kierownictwem Simona Prousta.
Szczegółowe informacje wraz z regulaminem 14. Concours International de Piano d’Orléans dostępne są na stronie organizatora.
© PWM / fot. Michał Ramus
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.