Aktualności
Nowy kwartet Eugeniusza Knapika dla Kwartetu Śląskiego
2019-05-20
25 maja, podczas koncertu na jubileusz 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego, zostanie wykonany napisany specjalnie na tę okazję i dedykowany zespołowi II Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika.
II Kwartet smyczkowy powstał po prawie czterdziestu latach od premiery pierwszego (było to w sierpniu 1980 roku w Lusławicach, także w wykonaniu Kwartetu Śląskiego).
Zasadą konstrukcji nowego utworu, podobnie jak w pierwszym Kwartecie, pozostaje próba penetrowania istoty gatunkowej kwartetu, czyli konstrukcji takiej formy zamkniętej, która umożliwia podjęcie dialogu i wpisanie się w historyczną ciągłość jego idei. Specyficzny, jednorodny skład kwartetu smyczkowego oferuje niezwykle bogate możliwości ekspresyjne wsparte na stabilnej strukturze wertykalnej i horyzontalnej zespołu. Dzięki temu gatunek cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem kompozytorów tworzących swe dzieła z myślą o konkretnych zespołach kwartetowych. Tak też powstał jednoczęściowy II Kwartet smyczkowy skomponowany dla uznanego w świecie Kwartetu Śląskiego z okazji Jubileuszu jego czterdziestolecia działalności koncertowej i jemu został dedykowany. Nie jest jednak utworem tylko okolicznościowym. II Kwartet stawia przed zespołem wysokie wymagania natury ekspresyjnej, zespołowej i wirtuozowskiej.
Eugeniusz Knapik
Kwartet Śląski jest jednym z tych polskich zespołów, które zaistniały na scenach całego świata i regularnie na nich koncertują.
W dorobku zespołu znajdują się dziesiątki nagrań płytowych, w tym jedne z najnowszych, wielokrotnie nagradzane albumy z utworami kameralnymi Grażyny Bacewicz. Dla przypomnienia: w 2017 roku płyta Bacewicz: Complete String Quartets została wyróżniona Fryderykiem oraz Gramophone Classical Music Awards. Wydany rok później, jako kontynuacja serii nagrań utworów kameralnych album Grażyna Bacewicz: The Two Piano Quintets, Quartet for Four Violins, Quartet for Four Cellos w ostatnim 'rozdaniu' również został nagrodzony Fryderykiem „za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”.
W uznaniu zasług dla kultury polskiej Kwartet Śląski został właśnie uhonorowany złotym medalem „Gloria Artis”.
Gratulujemy i życzymy wielu kolejnych jubileuszy!
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.