Aktualności
PWM partnerem Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Gitarowego im. Jarka Śmietany
2019-06-25
Trzeci Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany odbywać się będzie w dniach 26-29 czerwca 2019 r. w Krakowie. W tegorocznym jury konkursu zasiadają: Witold Wnuk, Mike Stern, Peter Bernstein, Marek Napiórkowski i Karol Ferfecki.
Do tegorocznej edycji konkursu komisja w składzie: prof. Karol Ferfecki, Witold Wnuk, Antoni Dębski, Rafał Sarnecki postanowiła zakwalifikować 14 kandydatów. W gronie tym jest 3 Polaków oraz gitarzyści z USA, Kanady, Włoch, Holandii, Francji, Niemiec oraz Szwajcarii.
Porządek półfinałowych występów ustalony zostanie w drodze losowania podczas specjalnej konferencji prasowej. Ich zmagania śledzić będzie można podczas otwartych dla publiczności przesłuchań, które odbywać się będą w dniach 26-28 czerwca w sali koncertowej PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie (ul. Basztowa 9). Towarzyszyć im będzie sekcja rytmiczna w składzie: Adam Kowalewski (kontrabas, gitara basowa) oraz Patryk Dobosz (perkusja). Podczas trzydniowych przesłuchań odbędą się również nocne jam session w Piwnicy pod Baranami. Uczestniczyć w nich będą nie tylko uczestnicy konkursu, ale również gwiazdy – czyli światowej sławy wirtuozi gitary zasiadający w jury.
Zwycięzców Konkursu Śmietany poznamy podczas finałowej gali. Nagrodzeni wystąpią podczas Koncertu Laureatów i Gwiazd 29 czerwca na Scenie im. Stanisława Wyspiańskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (AST (ul. Straszewskiego 21-22) w sobotę 29 czerwca o godz. 20.00 obok swoich jurorów, słynnych gitarzystów - Mike'a Sterna, Petera Bernsteina oraz Marka Napiórkowskiego.
Bilety na ten koncert dostępne będą na stronie www.ticketmaster.pl, jak również w punktach InfoKraków (ul. św. Jana 2), oraz biurze Konkursu (ul. Karmelicka 52/1), gdzie możne je nabyć z 10% zniżką.
Więcej o konkursie:
www.smietanacompetition.com
www.facebook.com/smietanacompetition
www.twitter.com/SmietanaComp
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.