Aktualności
PWM partnerem Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Gitarowego im. Jarka Śmietany
2019-06-25
Trzeci Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany odbywać się będzie w dniach 26-29 czerwca 2019 r. w Krakowie. W tegorocznym jury konkursu zasiadają: Witold Wnuk, Mike Stern, Peter Bernstein, Marek Napiórkowski i Karol Ferfecki.
Do tegorocznej edycji konkursu komisja w składzie: prof. Karol Ferfecki, Witold Wnuk, Antoni Dębski, Rafał Sarnecki postanowiła zakwalifikować 14 kandydatów. W gronie tym jest 3 Polaków oraz gitarzyści z USA, Kanady, Włoch, Holandii, Francji, Niemiec oraz Szwajcarii.
Porządek półfinałowych występów ustalony zostanie w drodze losowania podczas specjalnej konferencji prasowej. Ich zmagania śledzić będzie można podczas otwartych dla publiczności przesłuchań, które odbywać się będą w dniach 26-28 czerwca w sali koncertowej PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie (ul. Basztowa 9). Towarzyszyć im będzie sekcja rytmiczna w składzie: Adam Kowalewski (kontrabas, gitara basowa) oraz Patryk Dobosz (perkusja). Podczas trzydniowych przesłuchań odbędą się również nocne jam session w Piwnicy pod Baranami. Uczestniczyć w nich będą nie tylko uczestnicy konkursu, ale również gwiazdy – czyli światowej sławy wirtuozi gitary zasiadający w jury.
Zwycięzców Konkursu Śmietany poznamy podczas finałowej gali. Nagrodzeni wystąpią podczas Koncertu Laureatów i Gwiazd 29 czerwca na Scenie im. Stanisława Wyspiańskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (AST (ul. Straszewskiego 21-22) w sobotę 29 czerwca o godz. 20.00 obok swoich jurorów, słynnych gitarzystów - Mike'a Sterna, Petera Bernsteina oraz Marka Napiórkowskiego.
Bilety na ten koncert dostępne będą na stronie www.ticketmaster.pl, jak również w punktach InfoKraków (ul. św. Jana 2), oraz biurze Konkursu (ul. Karmelicka 52/1), gdzie możne je nabyć z 10% zniżką.
Więcej o konkursie:
www.smietanacompetition.com
www.facebook.com/smietanacompetition
www.twitter.com/SmietanaComp
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.