Aktualności
PWM partnerem Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Gitarowego im. Jarka Śmietany
2019-06-25
Trzeci Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany odbywać się będzie w dniach 26-29 czerwca 2019 r. w Krakowie. W tegorocznym jury konkursu zasiadają: Witold Wnuk, Mike Stern, Peter Bernstein, Marek Napiórkowski i Karol Ferfecki.
Do tegorocznej edycji konkursu komisja w składzie: prof. Karol Ferfecki, Witold Wnuk, Antoni Dębski, Rafał Sarnecki postanowiła zakwalifikować 14 kandydatów. W gronie tym jest 3 Polaków oraz gitarzyści z USA, Kanady, Włoch, Holandii, Francji, Niemiec oraz Szwajcarii.
Porządek półfinałowych występów ustalony zostanie w drodze losowania podczas specjalnej konferencji prasowej. Ich zmagania śledzić będzie można podczas otwartych dla publiczności przesłuchań, które odbywać się będą w dniach 26-28 czerwca w sali koncertowej PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie (ul. Basztowa 9). Towarzyszyć im będzie sekcja rytmiczna w składzie: Adam Kowalewski (kontrabas, gitara basowa) oraz Patryk Dobosz (perkusja). Podczas trzydniowych przesłuchań odbędą się również nocne jam session w Piwnicy pod Baranami. Uczestniczyć w nich będą nie tylko uczestnicy konkursu, ale również gwiazdy – czyli światowej sławy wirtuozi gitary zasiadający w jury.
Zwycięzców Konkursu Śmietany poznamy podczas finałowej gali. Nagrodzeni wystąpią podczas Koncertu Laureatów i Gwiazd 29 czerwca na Scenie im. Stanisława Wyspiańskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (AST (ul. Straszewskiego 21-22) w sobotę 29 czerwca o godz. 20.00 obok swoich jurorów, słynnych gitarzystów - Mike'a Sterna, Petera Bernsteina oraz Marka Napiórkowskiego.
Bilety na ten koncert dostępne będą na stronie www.ticketmaster.pl, jak również w punktach InfoKraków (ul. św. Jana 2), oraz biurze Konkursu (ul. Karmelicka 52/1), gdzie możne je nabyć z 10% zniżką.
Więcej o konkursie:
www.smietanacompetition.com
www.facebook.com/smietanacompetition
www.twitter.com/SmietanaComp
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.