Aktualności
PWM partnerem Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Gitarowego im. Jarka Śmietany
2019-06-25
Trzeci Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany odbywać się będzie w dniach 26-29 czerwca 2019 r. w Krakowie. W tegorocznym jury konkursu zasiadają: Witold Wnuk, Mike Stern, Peter Bernstein, Marek Napiórkowski i Karol Ferfecki.
Do tegorocznej edycji konkursu komisja w składzie: prof. Karol Ferfecki, Witold Wnuk, Antoni Dębski, Rafał Sarnecki postanowiła zakwalifikować 14 kandydatów. W gronie tym jest 3 Polaków oraz gitarzyści z USA, Kanady, Włoch, Holandii, Francji, Niemiec oraz Szwajcarii.
Porządek półfinałowych występów ustalony zostanie w drodze losowania podczas specjalnej konferencji prasowej. Ich zmagania śledzić będzie można podczas otwartych dla publiczności przesłuchań, które odbywać się będą w dniach 26-28 czerwca w sali koncertowej PSM II stopnia im. W. Żeleńskiego w Krakowie (ul. Basztowa 9). Towarzyszyć im będzie sekcja rytmiczna w składzie: Adam Kowalewski (kontrabas, gitara basowa) oraz Patryk Dobosz (perkusja). Podczas trzydniowych przesłuchań odbędą się również nocne jam session w Piwnicy pod Baranami. Uczestniczyć w nich będą nie tylko uczestnicy konkursu, ale również gwiazdy – czyli światowej sławy wirtuozi gitary zasiadający w jury.
Zwycięzców Konkursu Śmietany poznamy podczas finałowej gali. Nagrodzeni wystąpią podczas Koncertu Laureatów i Gwiazd 29 czerwca na Scenie im. Stanisława Wyspiańskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (AST (ul. Straszewskiego 21-22) w sobotę 29 czerwca o godz. 20.00 obok swoich jurorów, słynnych gitarzystów - Mike'a Sterna, Petera Bernsteina oraz Marka Napiórkowskiego.
Bilety na ten koncert dostępne będą na stronie www.ticketmaster.pl, jak również w punktach InfoKraków (ul. św. Jana 2), oraz biurze Konkursu (ul. Karmelicka 52/1), gdzie możne je nabyć z 10% zniżką.
Więcej o konkursie:
www.smietanacompetition.com
www.facebook.com/smietanacompetition
www.twitter.com/SmietanaComp
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!