Aktualności
„Paria” Stanisława Moniuszki – najdłużej wyczekiwana premiera tego roku
2019-06-27
28 czerwca w Poznaniu odbędzie się premiera opery „Paria” – rzadko wystawianego dzieła Moniuszki. Spektakl przygotowuje Teatr Wielki w Poznaniu. Reżyseruje Graham Vick, orkiestrę poprowadzi Gabriel Chmura. Wyjątkowość tego wystawienia będzie polegała na aktywnym udziale widzów w przedstawieniu.
Dla wszystkich, którzy nie będą mogli być obecni w Hali Widowiskowo-Sportowej Arena w Poznaniu odbędzie się streaming spektaklu na żywo 30 czerwca o godzinie 18:00 na platformie OperaVision.
Jak podają organizatorzy: „Opera jest dla wszystkich, tylko nie wszyscy o tym wiedzą. I właśnie dlatego do Poznania przyjechał Graham Vick – reżyser, który nie zapomniał o tym, że muzyka jest przede wszystkim nośnikiem emocji. A emocji doświadcza każdy z nas – niezależnie od wykształcenia czy statusu społecznego. Nasze reakcje wywołane przez sztukę tworzą różnobarwną mozaikę, dzięki której raz zagranego spektaklu nie da się powtórzyć. I o to chodzi. Jeśli więc masz ochotę współtworzyć operę, to nic prostszego – przyjdź na „Parię”! Zmieszaj się z tłumem aktorów, podsłuchaj orkiestrę, przyjrzyj się dyrygentowi, poczuj wibracje wysokiego C. Rusz się i przeżyj historię Neali i Idamora – dwójki ludzi, którzy w wyraźnie hierarchicznym społeczeństwie nigdy nie powinni się spotkać, a jednak połączyło ich uczucie. Wbrew porządkowi społecznemu, wbrew prawu, wbrew religii, wbrew ojcom. Żaden wybór nie będzie prosty, a każdy pociągnie za sobą konsekwencje na miarę małej rewolucji. Bądź jej częścią, bo drugiej takiej okazji nie będzie. #jamparia”
Na zaproszenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Graham Vick po raz pierwszy reżyserować będzie w Polsce.
Spektakl zostanie zrealizowany w ramach TUTTI.pl
„Paria” – Stanisław Moniuszko
Premiera: 28 VI 2019 godz. 19:00
Kolejny spektakl: 30 VI 2019 godz. 18:00 (streaming na platformie OPERAVISION)
Miejsce: Hala Widowisko-Sportowa Arena
Bilety: https://opera.poznan.pl/pl/paria
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura
reżyseria – Graham Vick
scenografia i kostiumy – Samal Blak
choreografia – Ron Howell
reżyseria świateł – Giuseppe di Iorio
kierownictwo chóru – Mariusz Otto
współpraca muzyczna – Katarzyna Tomala-Jedynak, Grzegorz Wierus
reżyser asystujący – Krzysztof Cicheński
asystenci reżysera – Andrzej Ogórkiewicz, Bartłomiej Szczeszek
asystenci choreografa – Viktor Davydiuk, Evgenia Meissner
Obsada
Idamor – Dominik Sutowicz
Neala – Monika Mych-Nowicka
Ratef – Pavlo Tolstoy
Akebar – Szymon Kobyliński
Dżares – Mikołaj Zalasiński
Kapłanka – Aleksandra Pokora
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.