Aktualności
„Paria” Stanisława Moniuszki – najdłużej wyczekiwana premiera tego roku
2019-06-27
28 czerwca w Poznaniu odbędzie się premiera opery „Paria” – rzadko wystawianego dzieła Moniuszki. Spektakl przygotowuje Teatr Wielki w Poznaniu. Reżyseruje Graham Vick, orkiestrę poprowadzi Gabriel Chmura. Wyjątkowość tego wystawienia będzie polegała na aktywnym udziale widzów w przedstawieniu.
Dla wszystkich, którzy nie będą mogli być obecni w Hali Widowiskowo-Sportowej Arena w Poznaniu odbędzie się streaming spektaklu na żywo 30 czerwca o godzinie 18:00 na platformie OperaVision.
Jak podają organizatorzy: „Opera jest dla wszystkich, tylko nie wszyscy o tym wiedzą. I właśnie dlatego do Poznania przyjechał Graham Vick – reżyser, który nie zapomniał o tym, że muzyka jest przede wszystkim nośnikiem emocji. A emocji doświadcza każdy z nas – niezależnie od wykształcenia czy statusu społecznego. Nasze reakcje wywołane przez sztukę tworzą różnobarwną mozaikę, dzięki której raz zagranego spektaklu nie da się powtórzyć. I o to chodzi. Jeśli więc masz ochotę współtworzyć operę, to nic prostszego – przyjdź na „Parię”! Zmieszaj się z tłumem aktorów, podsłuchaj orkiestrę, przyjrzyj się dyrygentowi, poczuj wibracje wysokiego C. Rusz się i przeżyj historię Neali i Idamora – dwójki ludzi, którzy w wyraźnie hierarchicznym społeczeństwie nigdy nie powinni się spotkać, a jednak połączyło ich uczucie. Wbrew porządkowi społecznemu, wbrew prawu, wbrew religii, wbrew ojcom. Żaden wybór nie będzie prosty, a każdy pociągnie za sobą konsekwencje na miarę małej rewolucji. Bądź jej częścią, bo drugiej takiej okazji nie będzie. #jamparia”
Na zaproszenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Graham Vick po raz pierwszy reżyserować będzie w Polsce.
Spektakl zostanie zrealizowany w ramach TUTTI.pl
„Paria” – Stanisław Moniuszko
Premiera: 28 VI 2019 godz. 19:00
Kolejny spektakl: 30 VI 2019 godz. 18:00 (streaming na platformie OPERAVISION)
Miejsce: Hala Widowisko-Sportowa Arena
Bilety: https://opera.poznan.pl/pl/paria
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura
reżyseria – Graham Vick
scenografia i kostiumy – Samal Blak
choreografia – Ron Howell
reżyseria świateł – Giuseppe di Iorio
kierownictwo chóru – Mariusz Otto
współpraca muzyczna – Katarzyna Tomala-Jedynak, Grzegorz Wierus
reżyser asystujący – Krzysztof Cicheński
asystenci reżysera – Andrzej Ogórkiewicz, Bartłomiej Szczeszek
asystenci choreografa – Viktor Davydiuk, Evgenia Meissner
Obsada
Idamor – Dominik Sutowicz
Neala – Monika Mych-Nowicka
Ratef – Pavlo Tolstoy
Akebar – Szymon Kobyliński
Dżares – Mikołaj Zalasiński
Kapłanka – Aleksandra Pokora
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.