PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Paria” Stanisława Moniuszki – najdłużej wyczekiwana premiera tego roku

2019-06-27


28 czerwca w Poznaniu odbędzie się premiera opery „Paria” – rzadko wystawianego dzieła Moniuszki. Spektakl przygotowuje Teatr Wielki w Poznaniu. Reżyseruje Graham Vick, orkiestrę poprowadzi Gabriel Chmura. Wyjątkowość tego wystawienia będzie polegała na aktywnym udziale widzów w przedstawieniu.

Dla wszystkich, którzy nie będą mogli być obecni w Hali Widowiskowo-Sportowej Arena w Poznaniu odbędzie się streaming spektaklu na żywo 30 czerwca o godzinie 18:00 na platformie OperaVision.

Jak podają organizatorzy: „Opera jest dla wszystkich, tylko nie wszyscy o tym wiedzą. I właśnie dlatego do Poznania przyjechał Graham Vick – reżyser, który nie zapomniał o tym, że muzyka jest przede wszystkim nośnikiem emocji. A emocji doświadcza każdy z nas – niezależnie od wykształcenia czy statusu społecznego. Nasze reakcje wywołane przez sztukę tworzą różnobarwną mozaikę, dzięki której raz zagranego spektaklu nie da się powtórzyć. I o to chodzi. Jeśli więc masz ochotę współtworzyć operę, to nic prostszego – przyjdź na „Parię”! Zmieszaj się z tłumem aktorów, podsłuchaj orkiestrę, przyjrzyj się dyrygentowi, poczuj wibracje wysokiego C. Rusz się i przeżyj historię Neali i Idamora – dwójki ludzi, którzy w wyraźnie hierarchicznym społeczeństwie nigdy nie powinni się spotkać, a jednak połączyło ich uczucie. Wbrew porządkowi społecznemu, wbrew prawu, wbrew religii, wbrew ojcom. Żaden wybór nie będzie prosty, a każdy pociągnie za sobą konsekwencje na miarę małej rewolucji. Bądź jej częścią, bo drugiej takiej okazji nie będzie. #jamparia”


Na zaproszenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Graham Vick po raz pierwszy reżyserować będzie w Polsce.

Spektakl zostanie zrealizowany w ramach TUTTI.pl

 



„Paria” – Stanisław Moniuszko

Premiera: 28 VI 2019 godz. 19:00

Kolejny spektakl: 30 VI 2019 godz. 18:00 (streaming na platformie OPERAVISION)

Miejsce: Hala Widowisko-Sportowa Arena

Bilety: https://opera.poznan.pl/pl/paria



Realizatorzy

kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura

reżyseria – Graham Vick

scenografia i kostiumy – Samal Blak

choreografia – Ron Howell

reżyseria świateł – Giuseppe di Iorio

kierownictwo chóru – Mariusz Otto

współpraca muzyczna – Katarzyna Tomala-Jedynak, Grzegorz Wierus

reżyser asystujący – Krzysztof Cicheński

asystenci reżysera – Andrzej Ogórkiewicz, Bartłomiej Szczeszek

asystenci choreografa – Viktor Davydiuk, Evgenia Meissner



Obsada

Idamor – Dominik Sutowicz

Neala – Monika Mych-Nowicka

Ratef – Pavlo Tolstoy

Akebar – Szymon Kobyliński

Dżares – Mikołaj Zalasiński

Kapłanka – Aleksandra Pokora

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.