PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Paria” Stanisława Moniuszki – najdłużej wyczekiwana premiera tego roku

2019-06-27


28 czerwca w Poznaniu odbędzie się premiera opery „Paria” – rzadko wystawianego dzieła Moniuszki. Spektakl przygotowuje Teatr Wielki w Poznaniu. Reżyseruje Graham Vick, orkiestrę poprowadzi Gabriel Chmura. Wyjątkowość tego wystawienia będzie polegała na aktywnym udziale widzów w przedstawieniu.

Dla wszystkich, którzy nie będą mogli być obecni w Hali Widowiskowo-Sportowej Arena w Poznaniu odbędzie się streaming spektaklu na żywo 30 czerwca o godzinie 18:00 na platformie OperaVision.

Jak podają organizatorzy: „Opera jest dla wszystkich, tylko nie wszyscy o tym wiedzą. I właśnie dlatego do Poznania przyjechał Graham Vick – reżyser, który nie zapomniał o tym, że muzyka jest przede wszystkim nośnikiem emocji. A emocji doświadcza każdy z nas – niezależnie od wykształcenia czy statusu społecznego. Nasze reakcje wywołane przez sztukę tworzą różnobarwną mozaikę, dzięki której raz zagranego spektaklu nie da się powtórzyć. I o to chodzi. Jeśli więc masz ochotę współtworzyć operę, to nic prostszego – przyjdź na „Parię”! Zmieszaj się z tłumem aktorów, podsłuchaj orkiestrę, przyjrzyj się dyrygentowi, poczuj wibracje wysokiego C. Rusz się i przeżyj historię Neali i Idamora – dwójki ludzi, którzy w wyraźnie hierarchicznym społeczeństwie nigdy nie powinni się spotkać, a jednak połączyło ich uczucie. Wbrew porządkowi społecznemu, wbrew prawu, wbrew religii, wbrew ojcom. Żaden wybór nie będzie prosty, a każdy pociągnie za sobą konsekwencje na miarę małej rewolucji. Bądź jej częścią, bo drugiej takiej okazji nie będzie. #jamparia”


Na zaproszenie Teatru Wielkiego w Poznaniu Graham Vick po raz pierwszy reżyserować będzie w Polsce.

Spektakl zostanie zrealizowany w ramach TUTTI.pl

 



„Paria” – Stanisław Moniuszko

Premiera: 28 VI 2019 godz. 19:00

Kolejny spektakl: 30 VI 2019 godz. 18:00 (streaming na platformie OPERAVISION)

Miejsce: Hala Widowisko-Sportowa Arena

Bilety: https://opera.poznan.pl/pl/paria



Realizatorzy

kierownictwo muzyczne – Gabriel Chmura

reżyseria – Graham Vick

scenografia i kostiumy – Samal Blak

choreografia – Ron Howell

reżyseria świateł – Giuseppe di Iorio

kierownictwo chóru – Mariusz Otto

współpraca muzyczna – Katarzyna Tomala-Jedynak, Grzegorz Wierus

reżyser asystujący – Krzysztof Cicheński

asystenci reżysera – Andrzej Ogórkiewicz, Bartłomiej Szczeszek

asystenci choreografa – Viktor Davydiuk, Evgenia Meissner



Obsada

Idamor – Dominik Sutowicz

Neala – Monika Mych-Nowicka

Ratef – Pavlo Tolstoy

Akebar – Szymon Kobyliński

Dżares – Mikołaj Zalasiński

Kapłanka – Aleksandra Pokora

Najczęściej czytane:

Karol Szymanowski bohaterem słuchowiska w reżyserii Mateusza Pakuły. Premiera radiowa już w czerwcu.

Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.

 

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.