Aktualności
PWM partnerem koncertu w ramach 15. Festiwalu Muzyki Polskiej
2019-07-16
Utwory Janiewicza, Karłowicza i Bairda – wybitnych polskich twórców z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zabrzmią w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej w ramach tegorocznego Festiwalu Muzyki Polskiej. Program obejmujący kompozycje powstałe od XVIII aż do XX wieku przyciągnie wielbicieli dawniejszych brzmień oraz zwolenników nowszych eksperymentów muzycznych.
Podczas 15. Festiwalu Muzyki Polskiej 18 lipca odbędzie się koncert, którego Partnerem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tego dnia w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej rozbrzmiewać będzie wyłącznie muzyka polska od końca XVIII aż po wiek XX. Różne jej oblicza zaprezentuje Sinfonietta Cracovia prowadzona przez Jurka Dybała. Wystąpią również znakomici soliści: Krzysztof Grzybowski, należący do grona najwybitniejszych polskich klarnecistów młodej generacji oraz jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, baryton Szymon Komasa, absolwent Juilliard School w Nowym Jorku oraz studia operowego przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
Koncert otworzy skomponowana w 1884 roku Suita G-dur na orkiestrę smyczkową Ignacego Jana Paderewskiego. Jako drugie zabrzmi Divertimento Feliksa Janiewicza (1762–1848) w opracowaniu Andrzeja Panufnika. Po słynnej Serenadzie na smyczki op. 2 Mieczysława Karłowicza zabrzmią Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira autorstwa Tadeusza Bairda. Na zakończenie koncertu usłyszymy Symfonię kameralną nr 4 op. 153 na klarnet, triangel i smyczki Mieczysława Weinberga. Utwory Janiewicza, Karłowicza i Bairda pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Koncert odbędzie się we współpracy z Kongresem Międzynarodowego Stowarzyszenia Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji (IAML).
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.