Aktualności
PWM partnerem koncertu w ramach 15. Festiwalu Muzyki Polskiej
2019-07-16
Utwory Janiewicza, Karłowicza i Bairda – wybitnych polskich twórców z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zabrzmią w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej w ramach tegorocznego Festiwalu Muzyki Polskiej. Program obejmujący kompozycje powstałe od XVIII aż do XX wieku przyciągnie wielbicieli dawniejszych brzmień oraz zwolenników nowszych eksperymentów muzycznych.
Podczas 15. Festiwalu Muzyki Polskiej 18 lipca odbędzie się koncert, którego Partnerem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tego dnia w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej rozbrzmiewać będzie wyłącznie muzyka polska od końca XVIII aż po wiek XX. Różne jej oblicza zaprezentuje Sinfonietta Cracovia prowadzona przez Jurka Dybała. Wystąpią również znakomici soliści: Krzysztof Grzybowski, należący do grona najwybitniejszych polskich klarnecistów młodej generacji oraz jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, baryton Szymon Komasa, absolwent Juilliard School w Nowym Jorku oraz studia operowego przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
Koncert otworzy skomponowana w 1884 roku Suita G-dur na orkiestrę smyczkową Ignacego Jana Paderewskiego. Jako drugie zabrzmi Divertimento Feliksa Janiewicza (1762–1848) w opracowaniu Andrzeja Panufnika. Po słynnej Serenadzie na smyczki op. 2 Mieczysława Karłowicza zabrzmią Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira autorstwa Tadeusza Bairda. Na zakończenie koncertu usłyszymy Symfonię kameralną nr 4 op. 153 na klarnet, triangel i smyczki Mieczysława Weinberga. Utwory Janiewicza, Karłowicza i Bairda pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Koncert odbędzie się we współpracy z Kongresem Międzynarodowego Stowarzyszenia Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji (IAML).
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.