Aktualności
PWM partnerem koncertu w ramach 15. Festiwalu Muzyki Polskiej
2019-07-16
Utwory Janiewicza, Karłowicza i Bairda – wybitnych polskich twórców z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zabrzmią w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej w ramach tegorocznego Festiwalu Muzyki Polskiej. Program obejmujący kompozycje powstałe od XVIII aż do XX wieku przyciągnie wielbicieli dawniejszych brzmień oraz zwolenników nowszych eksperymentów muzycznych.
Podczas 15. Festiwalu Muzyki Polskiej 18 lipca odbędzie się koncert, którego Partnerem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Tego dnia w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej rozbrzmiewać będzie wyłącznie muzyka polska od końca XVIII aż po wiek XX. Różne jej oblicza zaprezentuje Sinfonietta Cracovia prowadzona przez Jurka Dybała. Wystąpią również znakomici soliści: Krzysztof Grzybowski, należący do grona najwybitniejszych polskich klarnecistów młodej generacji oraz jeden z najzdolniejszych polskich śpiewaków, baryton Szymon Komasa, absolwent Juilliard School w Nowym Jorku oraz studia operowego przy Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
Koncert otworzy skomponowana w 1884 roku Suita G-dur na orkiestrę smyczkową Ignacego Jana Paderewskiego. Jako drugie zabrzmi Divertimento Feliksa Janiewicza (1762–1848) w opracowaniu Andrzeja Panufnika. Po słynnej Serenadzie na smyczki op. 2 Mieczysława Karłowicza zabrzmią Cztery sonety miłosne do słów Williama Szekspira autorstwa Tadeusza Bairda. Na zakończenie koncertu usłyszymy Symfonię kameralną nr 4 op. 153 na klarnet, triangel i smyczki Mieczysława Weinberga. Utwory Janiewicza, Karłowicza i Bairda pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Koncert odbędzie się we współpracy z Kongresem Międzynarodowego Stowarzyszenia Bibliotek, Archiwów i Centrów Informacji (IAML).
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!