Aktualności
Pierwsze zwiastuny Warszawskiej Jesieni – polskie prawykonania
2019-08-27
Zanim zdradzimy szerszy kontekst udziału Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na tegorocznej Warszawskiej Jesieni, dzisiaj informujemy o dwóch pierwszych wykonaniach w Polsce utworów z katalogów zagranicznych partnerów PWM: Rebekki Saunders (*1967) Alba oraz Jonathana Harveya (1939-2012) … towards a pure land. Obydwa utwory zostaną wykonane podczas koncertu 28 września w Filharmonii Narodowej.
Utwór Alba z katalogu F.C. Peters inspirowany wierszem Samuela Becketta pod tym samym tytułem został skomponowany w 2014 roku. Przeznaczony jest na trąbkę solo i orkiestrę. W opisie koncertu na stronie WJ czytamy: W twórczości Rebekki Saunders zaznaczają się wyraźnie dwa nurty obsadowe: instrumentalne kompozycje solowe oraz utwory na instrumenty koncertujące z towarzyszeniem orkiestry lub zespołu. Prawykonanie Alby odbyło się w 2015 roku – solistą był Marco Blaauw, któremu utwór jest dedykowany. W Warszawie także usłyszymy tego charyzmatycznego trębacza, któremu towarzyszyć będzie Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Ryana Bancrofta.
… towards a pure land Jonathana Harveya pochodzi z katalogu wydawnictwa Faber Music. To utwór z 2006 roku. Kompozytor tak wyjaśnia znaczenie tytułu utworu: „Czysta kraina” z tytułu dzieła to stan umysłu poza cierpieniem, gdzie niczego się nie chwyta. W literaturze buddyjskiej określana jest jako krajobraz – model świata, do którego możemy aspirować.
… towards a pure land jest dedykowany BBC Scottish Symphony Orchestra – ten zespół, pod batutą Ilana Volkova wykonał utwór po raz pierwszy w 2006 roku. W Warszawie usłyszymy go w interpretacji NOSPR i Ryana Bancrofta.
Szczegóły koncertu dostępne są na stronie festiwalu.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.