Aktualności
Nowy sezon artystyczny z TUTTI.pl
2019-09-02
Otwieramy sezon 2019/2020 z koncertami w ramach projektu TUTTI.pl! PWM z radością wspiera wszystkie instytucje, które zgłosiły zwycięskie wnioski w wiosennym naborze TUTTI.pl. Z początkiem każdego miesiąca publikować będziemy zestawienia koncertów odbywających się pod egidą TUTTI.pl. Dodatkowo, w zakładce ‘kalendarz koncertowy’ na stronie PWM, dla lepszej rozpoznawalności koncerty TUTTI.pl zostały wyróżnione kolorem.
We wrześniu w ramach projektu TUTTI.pl usłyszymy:
13.09 – Koszalin – Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego – wykonawcy: Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej, dyr. Jakub Chrenowicz
14.09 – Zakopane – II koncert wiolonczelowy Pawła Mykietyna – wykonawcy: Sinfonia Varsovia, dyr. Bassem Akiki, Marcin Zdunik (vc)
20.09 – Warszawa (koncert w ramach Warszawskiej Jesieni) – Koncert fortepianowy nr 3 „Okruchy pamięci” Zygmunta Krauze – wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Wilson Hermanto, Zygmunt Krauze (pf) – PRAWYKONANIE
20.09 – Warszawa (TW-ON) – Halka Stanisława Moniuszki – wykonawcy: Zespoły Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyr. Gabriel Chmura, soliści: Magdalena Nowacka, Magdalena Wilczyńska-Goś, Piotr Friebe, Łukasz Goliński, Rafał Korpik, Damian Konieczek
20.09 – Toruń – Koncert staropolski Romualda Twardowskiego, Masques - koncert na flet i orkiestrę Piotra Mossa, Symfonia h-moll „Polonia” Ignacego Jana Paderewskeigo, Uwertura do opery „Monbar czyli Flibustierowie” Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – wykonawcy: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, dyr. Mariusz Smolij
22.09 – Jaworzno – Serenada Mieczysława Karłowicza, Sinfonietta Grażyny Bacewicz, Orawa Wojciecha Kilara – wykonawcy: "Archetti" Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna, dyr. Maciej Tomasiewicz
25.09 – Bydgoszcz (koncert w ramach Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego „Kontrasty”) – Nijoła, Milda Stanisława Moniuszki – wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Pomorskiej, dyr. Łukasz Borowicz, Wioletta Chodowicz (S), Robert Gierlach (Bar)
27.09 – Bydgoszcz (koncert w ramach Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego „Kontrasty”) – Wokaliza z filmu „Dziewiąte wrota” Wojciecha Kilara – wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, dyr. Krzysztof Dobosiewicz, Joanna Zawartko (S)
28-29.09 – Kowno, Wilno (Litwa) – Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki – wykonawcy: Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, Kowieński Chór Państwowy, dyr. Jan Miłosz Zarzycki, Hanna Zajączkiewicz (S), Katarzyna Kuklińska (MS), Jacek Szymański (T), Grzegorz Piotr Kołodziej (Bar)
29.09 – Warszawa (FN) – Sinfonietta Grażyny Bacewicz – wykonawcy: "Archetti" Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna, dyr. Maciej Tomasiewicz
Zapraszamy w imieniu organizatorów.
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!