Aktualności
Polskie Wydawnictwo Muzyczne partnerem 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”
2019-09-09
62. „Warszawska Jesień” to ponad 50 festiwalowych wydarzeń. Współpraca Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z „Warszawską Jesienią” trwa od 1956 roku, jednak podczas tegorocznej edycji będzie wyjątkowo intensywna. PWM jako partner festiwalu obecne będzie podczas prawykonań utworów kompozytorów z katalogu Wydawnictwa, spotkań z twórcami, pokazów filmowych, a także wydarzeń skierowanych do najmłodszych melomanów.
Prawykonania utworów w paśmie głównym
Aktywność Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podczas „Warszawskiej Jesieni” zainauguruje prawykonanie najnowszego utworu jednego z najwybitniejszych żyjących polskich kompozytorów naszych czasów Zygmunta Krauzego. 20 września o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej partię solo III Koncertu fortepianowego – Okruchy pamięci wykona Zygmunt Krauze, zagra zaś Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Wilsona Hermanto.
Kompozytor tak komentuje utwór: „Podłożem ideowym III Koncertu fortepianowego jest niezgoda na realia współczesnego świata, pełnego niesprawiedliwości i nierówności pomiędzy ludźmi, co ma miejsce na każdym kontynencie, w wioskach i miastach każdego kraju. Dzieło wyraża ból, jednakże pozbawiony agresji, oraz nadzieję, że dobry czas nadejdzie.
W partii solowej koncertu zawarty został element teatralny. Pianista wymawia i wykrzykuje słowa, które ewokują wrażenie zagubienia, nerwowości, paniki, zwątpienia... Rola solisty jest więc rozszerzona o aspekt czysto ludzki. Solo fortepianowe odgrywa wiodącą rolę w całym utworze”.
W kompozycji wykorzystane zostały cztery oryginalne instrumenty perkusyjne znane jako veme, które zostały skonstruowane przez Orchestre National de Lorraine.
Dwa dni później, 22 września o godz. 19:30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Basel Sinfonietta pod kierunkiem Baldura Brönnimanna prawykona Absusurrus Pawła Hendricha. Tym właśnie utworem kompozytor zainauguruje swoją obecność w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jak pisze kompozytor, „tytuł utworu składa się z dwóch członów, obrazujących główną ideę kompozycji. Łacińskie słowo susurrus można przetłumaczyć jako szept, szmer, brzęczenie, szelest. Przedrostek ab– również pochodzący z łaciny – oznacza z kolei ruch, oddzielenie się od czegoś, nieobecność czy różnicę. Całość tytułu kieruje więc odbiorcę w stronę przeplatających się dźwięków o niskiej i wysokiej dynamice, przenikającej się zmiennej barwie i fakturze. Obecne w utworze odchodzenie od rozumieć należy także szerzej – jako przejścia pomiędzy planami solisty, orkiestry i elektroniki”.
Pokazy filmowe
Polskie Wydawnictwo Muzyczne obecne będzie na „Warszawskiej Jesieni” także filmowo. Podczas specjalnych wydarzeń współorganizowanych przez PWM i TVP Kultura widzowie będą mieli okazję obejrzeć fragmenty rejestracji dzieł czołowych polskich kompozytorów oraz poświęcone im filmy dokumentalne, a także spotkać się z bohaterami i realizatorami produkcji.
21 września o godz. 16:00 w Instytucie Teatralnym odbędzie się pokaz koprodukcji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i TVP Kultura poświęconej wybitnemu polskiemu kompozytorowi, pianiście i pedagogowi Zygmuntowi Krauzemu. Po projekcji filmu Droga między nutami w reżyserii Jana Sosińskiego spotkanie z Mistrzem poprowadzi Barbara Schabowska (Instytut Adama Mickiewicza).
22 września zapraszamy na Maraton Filmowy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i TVP Kultura Posłuchaj. Obejrzyj. Zapytaj. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 14:00 i będzie składać się z trzech części. Maraton rozpocznie premierowy pokaz fragmentów opery Ahat ilī. Siostra bogów Aleksandra Nowaka, po którym nastąpi projekcja filmu dokumentalnego Operacja opera o kompozytorze, gitarzyście i pedagogu. Spotkanie z artystą prowadzi Ewa Szczecińska (Polskie Radio).
Bohaterką drugiej część maratonu (od godz. 15:20) będzie Agata Zubel. Pokaz fragmentu rejestracji Bildbeschreibung i premierę poświęconego artystce dokumentu Słowa jak dźwięki uzupełni spotkanie z kompozytorką, które poprowadzi dr Daniel Cichy (Polskie Wydawnictwo Muzyczne).
Trzecia część maratonu (od godz. 16:40) poświęcona będzie Andrzejowi Krzanowskiemu. Widzów czeka premierowy pokaz fragmentu Audycji V oraz filmu dokumentalnego Przerwana podróż, poświęconego zmarłemu w 1990 r. kompozytorowi, akordeoniście i pedagogowi. Spotkanie z twórcami filmu – Janem Sosińskim (reżyseria), Andrzejem Kosowskim (scenariusz), Piotrem Koprem i Grzegorzem Marteckim – poprowadzi Barbara Schabowska (Instytut Adama Mickiewicza).
100 na 100. Muzyczne dekady wolności
27 września o godz. 16:00 w warszawskim Oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy
ul. Fredry 8 Danuta Gwizdalanka w rozmowie z Mariuszem Gradowskim opowie o kulisach pracy nad publikacją 100 lat z dziejów polskiej muzyki. W swojej książce, wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, autorka w sposób lekki, a jednocześnie merytorycznie pogłębiony nakreśliła główne nurty polskiej muzyki współczesnej w kontekście muzyki światowej, uwzględniając ogromną rolę polskich kompozytorów i wykonawców w promowaniu polskiej kultury na arenie międzynarodowej. Spotkanie będzie wyjątkową okazją do zerknięcia za kulisy poszukiwań i historycznych odkryć, umożliwi także wniknięcie do świata muzycznego ostatniego stulecia oraz zapoznanie się z najciekawszymi anegdotami.
Publikacja 100 lat z dziejów polskiej muzyki weszła w skład ekskluzywnego wydawnictwa płytowo-książkowego PWM – Box-u „100 na 100”, który będzie można nabyć na stoiskach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w trakcie „Warszawskiej Jesieni”. Box „100 na 100” stanowi kompleksowe kompendium wiedzy na temat polskiej muzyki poważnej ostatniego wieku. W tym luksusowym wydawnictwie znajduje się 36 płyt CD z nagraniami stu utworów polskich kompozytorów, powstałych od 1918 aż do 2018 roku. Aż 61 rejestracji zostało wykonanych na zlecenie PWM-u, a w to gigantyczne przedsięwzięcie zaangażowało się 1500 najwybitniejszych polskich artystów. Pozostałe nagrania zostały pozyskane z archiwów Polskiego Radia i Polskich Nagrań. Wśród orkiestr, chórów i zespołów zaangażowanych w przedsięwzięcie znalazły się m.in. Filharmonia Narodowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowe Forum Muzyki, Orkiestra Teatru Wielkiego–Opery Narodowej, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Aukso, Sinfonietta Cracovia, Kwartet Śląski, Chór Polskiego Radia i Camerata Silesia. Z dyrygentów warto wymienić maestrów: Łukasza Borowicza, Jacka Kaspszyka, Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Marka Mosia, Grzegorza Nowaka, Antoniego Wita. W gronie solistów znaleźli się m.in. Joanna Freszel, Tomasz Konieczny, Aleksandra Kurzak, Olga Pasiecznik, Arnold Rutkowski czy Agata Zubel.
Box uzupełniają „Zeszyty dekad” – dziesięć publikacji, w których uznani muzykologowie i publicyści muzyczni kreślą portrety kompozytorskie i odkrywają tajniki związane z powstaniem 100 utworów.
Wszyscy wielbiciele muzyki najnowszej będą mieli okazję nabycia tego prestiżowego wydawnictwa podczas tegorocznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Zapraszamy na stoiska PWM!
Aga Jaga. Muzyczne przygody Agaty Zubel
Wśród aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na „Warszawskiej Jesieni” nie zabraknie także propozycji skierowanej do dzieci. Podczas „Małej Warszawskiej Jesieni” najmłodsi będą mieli okazję poznać podbijającą zagraniczne estrady Agatę Zubel, jedną z najważniejszych polskich kompozytorek i wokalistek, posłuchać o jej muzycznych pasjach oraz zaczarowanym świecie dźwięków. Spotkanie odbędzie wokół publikacji wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Aga Jaga. Muzyczne przygody Agaty Zubel pióra Zbigniewa Dmitrocy z ilustracjami Jagody Charkiewicz, będącej częścią serii wydawnictw dla dzieci „Gama i pasażerowie”, ukazującej się pod marką „Małe PWM”.
Bohaterowie serii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Gama i pasażerowie” ukrywają się
w dźwiękach klawiszy fortepianu: białych i czarnych. Przygody, opowieści, bajki i zabawne perypetie dwunastu wybitnych polskich muzyków XX i XXI wieku wspaniali autorzy opowiadają słowem
i obrazem.
Wydarzenie odbędzie się 22 września o godz. 12:30 we foyer Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.
***
20.09, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa – Prawykonanie utworu
z katalogu PWM: Zygmunt Krauze, III Koncert fortepianowy – Okruchy Pamięci
21.09, godz. 16:00, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, 00-467 Warszawa – Pokaz filmu dokumentalnego o Zygmuncie Krauzem pt. Droga między nutami
22.09, godz. 12:30, foyer Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina, ul. Okólnik 2, 00-368 Warszawa – Spotkanie z Agatą Zubel wokół publikacji PWM Aga Jaga. Muzyczne przygody Agaty Zubel
22.09, godz. 14:00, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, 00-467 Warszawa – Maraton Filmowy PWM i TVP Kultura Posłuchaj. Obejrzyj. Zapytaj
22.09, godz. 19:30, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59, 00-977 Warszawa – Prawykonanie utworu z katalogu PWM: Paweł Hendrich, Absusurrus
27.09, godz. 16:00, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, ul. Fredry 8, 00-097 Warszawa – 100 na 100. Muzyczne dekady wolności: spotkanie z Danutą Gwizdalanką wokół książki 100 lat z dziejów polskiej muzyki
Szczegóły na stronie: www.warszawska-jesien.art.pl
Najczęściej czytane:
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.