PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Polskie Wydawnictwo Muzyczne partnerem 62. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

2019-09-09

62. „Warszawska Jesień” to ponad 50 festiwalowych wydarzeń. Współpraca Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z „Warszawską Jesienią” trwa od 1956 roku, jednak podczas tegorocznej edycji będzie wyjątkowo intensywna. PWM jako partner festiwalu obecne będzie podczas prawykonań utworów kompozytorów z katalogu Wydawnictwa, spotkań z twórcami, pokazów filmowych, a także wydarzeń skierowanych do najmłodszych melomanów.


Prawykonania utworów w paśmie głównym


Aktywność Polskiego Wydawnictwa Muzycznego podczas „Warszawskiej Jesieni” zainauguruje prawykonanie najnowszego utworu jednego z najwybitniejszych żyjących polskich kompozytorów naszych czasów Zygmunta Krauzego. 20 września o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej partię solo III Koncertu fortepianowego – Okruchy pamięci wykona Zygmunt Krauze, zagra zaś Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Wilsona Hermanto.


Kompozytor tak komentuje utwór: „Podłożem ideowym III Koncertu fortepianowego jest niezgoda na realia współczesnego świata, pełnego niesprawiedliwości i nierówności pomiędzy ludźmi, co ma miejsce na każdym kontynencie, w wioskach i miastach każdego kraju. Dzieło wyraża ból, jednakże pozbawiony agresji, oraz nadzieję, że dobry czas nadejdzie.


W partii solowej koncertu zawarty został element teatralny. Pianista wymawia i wykrzykuje słowa, które ewokują wrażenie zagubienia, nerwowości, paniki, zwątpienia... Rola solisty jest więc rozszerzona o aspekt czysto ludzki. Solo fortepianowe odgrywa wiodącą rolę w całym utworze”.


W kompozycji wykorzystane zostały cztery oryginalne instrumenty perkusyjne znane jako veme, które zostały skonstruowane przez Orchestre National de Lorraine.

Dwa dni później, 22 września o godz. 19:30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Basel Sinfonietta pod kierunkiem Baldura Brönnimanna prawykona Absusurrus Pawła Hendricha. Tym właśnie utworem kompozytor zainauguruje swoją obecność w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Jak pisze kompozytor, „tytuł utworu składa się z dwóch członów, obrazujących główną ideę kompozycji. Łacińskie słowo susurrus można przetłumaczyć jako szept, szmer, brzęczenie, szelest. Przedrostek ab– również pochodzący z łaciny – oznacza z kolei ruch, oddzielenie się od czegoś, nieobecność czy różnicę. Całość tytułu kieruje więc odbiorcę w stronę przeplatających się dźwięków o niskiej i wysokiej dynamice, przenikającej się zmiennej barwie i fakturze. Obecne w utworze odchodzenie od rozumieć należy także szerzej – jako przejścia pomiędzy planami solisty, orkiestry i elektroniki”.


Pokazy filmowe


Polskie Wydawnictwo Muzyczne obecne będzie na „Warszawskiej Jesieni” także filmowo. Podczas specjalnych wydarzeń współorganizowanych przez PWM i TVP Kultura widzowie będą mieli okazję obejrzeć fragmenty rejestracji dzieł czołowych polskich kompozytorów oraz poświęcone im filmy dokumentalne, a także spotkać się z bohaterami i realizatorami produkcji.


21 września o godz. 16:00 w Instytucie Teatralnym odbędzie się pokaz koprodukcji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i TVP Kultura poświęconej wybitnemu polskiemu kompozytorowi, pianiście i pedagogowi Zygmuntowi Krauzemu. Po projekcji filmu Droga między nutami w reżyserii Jana Sosińskiego spotkanie z Mistrzem poprowadzi Barbara Schabowska (Instytut Adama Mickiewicza).


22 września zapraszamy na Maraton Filmowy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i TVP Kultura Posłuchaj. Obejrzyj. Zapytaj. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 14:00 i będzie składać się z trzech części. Maraton rozpocznie premierowy pokaz fragmentów opery Ahat ilī. Siostra bogów Aleksandra Nowaka, po którym nastąpi projekcja filmu dokumentalnego Operacja opera o kompozytorze, gitarzyście i pedagogu. Spotkanie z artystą prowadzi Ewa Szczecińska (Polskie Radio).


Bohaterką drugiej część maratonu (od godz. 15:20) będzie Agata Zubel. Pokaz fragmentu rejestracji Bildbeschreibung i premierę poświęconego artystce dokumentu Słowa jak dźwięki uzupełni spotkanie z kompozytorką, które poprowadzi dr Daniel Cichy (Polskie Wydawnictwo Muzyczne).


Trzecia część maratonu (od godz. 16:40) poświęcona będzie Andrzejowi Krzanowskiemu. Widzów czeka premierowy pokaz fragmentu Audycji V oraz filmu dokumentalnego Przerwana podróż, poświęconego zmarłemu w 1990 r. kompozytorowi, akordeoniście i pedagogowi. Spotkanie z twórcami filmu – Janem Sosińskim (reżyseria), Andrzejem Kosowskim (scenariusz), Piotrem Koprem i Grzegorzem Marteckim – poprowadzi Barbara Schabowska (Instytut Adama Mickiewicza).


100 na 100. Muzyczne dekady wolności

27 września o godz. 16:00 w warszawskim Oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy
ul. Fredry 8 Danuta Gwizdalanka
w rozmowie z Mariuszem Gradowskim opowie o kulisach pracy nad publikacją 100 lat z dziejów polskiej muzyki. W swojej książce, wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, autorka w sposób lekki, a jednocześnie merytorycznie pogłębiony nakreśliła główne nurty polskiej muzyki współczesnej w kontekście muzyki światowej, uwzględniając ogromną rolę polskich kompozytorów i wykonawców w promowaniu polskiej kultury na arenie międzynarodowej. Spotkanie będzie wyjątkową okazją do zerknięcia za kulisy poszukiwań i historycznych odkryć, umożliwi także wniknięcie do świata muzycznego ostatniego stulecia oraz zapoznanie się z najciekawszymi anegdotami.


Publikacja 100 lat z dziejów polskiej muzyki weszła w skład ekskluzywnego wydawnictwa płytowo-książkowego PWM – Box-u „100 na 100”, który będzie można nabyć na stoiskach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w trakcie „Warszawskiej Jesieni”. Box „100 na 100” stanowi kompleksowe kompendium wiedzy na temat polskiej muzyki poważnej ostatniego wieku. W tym luksusowym wydawnictwie znajduje się 36 płyt CD z nagraniami stu utworów polskich kompozytorów, powstałych od 1918 aż do 2018 roku. Aż 61 rejestracji zostało wykonanych na zlecenie PWM-u, a w to gigantyczne przedsięwzięcie zaangażowało się 1500 najwybitniejszych polskich artystów. Pozostałe nagrania zostały pozyskane z archiwów Polskiego Radia i Polskich Nagrań. Wśród orkiestr, chórów i zespołów zaangażowanych w przedsięwzięcie znalazły się m.in. Filharmonia Narodowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowe Forum Muzyki, Orkiestra Teatru Wielkiego–Opery Narodowej, Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Aukso, Sinfonietta Cracovia, Kwartet Śląski, Chór Polskiego Radia i Camerata Silesia. Z dyrygentów warto wymienić maestrów: Łukasza Borowicza, Jacka Kaspszyka, Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Marka Mosia, Grzegorza Nowaka, Antoniego Wita. W gronie solistów znaleźli się m.in. Joanna Freszel, Tomasz Konieczny, Aleksandra Kurzak, Olga Pasiecznik, Arnold Rutkowski czy Agata Zubel.


Box uzupełniają „Zeszyty dekad” – dziesięć publikacji, w których uznani muzykologowie i publicyści muzyczni kreślą portrety kompozytorskie i odkrywają tajniki związane z powstaniem 100 utworów.
Wszyscy wielbiciele muzyki najnowszej będą mieli okazję nabycia tego prestiżowego wydawnictwa podczas tegorocznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Zapraszamy na stoiska PWM!


Aga Jaga. Muzyczne przygody Agaty Zubel


Wśród aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na „Warszawskiej Jesieni” nie zabraknie także propozycji skierowanej do dzieci. Podczas „Małej Warszawskiej Jesieni” najmłodsi będą mieli okazję poznać podbijającą zagraniczne estrady Agatę Zubel, jedną z najważniejszych polskich kompozytorek i wokalistek, posłuchać o jej muzycznych pasjach oraz zaczarowanym świecie dźwięków. Spotkanie odbędzie wokół publikacji wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Aga Jaga. Muzyczne przygody Agaty Zubel pióra Zbigniewa Dmitrocy z ilustracjami Jagody Charkiewicz, będącej częścią serii wydawnictw dla dzieci „Gama i pasażerowie”, ukazującej się pod marką „Małe PWM”.


Bohaterowie serii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Gama i pasażerowie” ukrywają się
w dźwiękach klawiszy fortepianu: białych i czarnych. Przygody, opowieści, bajki i zabawne perypetie dwunastu wybitnych polskich muzyków XX i XXI wieku wspaniali autorzy opowiadają słowem
i obrazem.


Wydarzenie odbędzie się 22 września o godz. 12:30 we foyer Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.


***


20.09, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, 00-950 Warszawa – Prawykonanie utworu
z katalogu PWM: Zygmunt Krauze, III Koncert fortepianowy – Okruchy Pamięci


21.09, godz. 16:00, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, 00-467 Warszawa – Pokaz filmu dokumentalnego o Zygmuncie Krauzem pt. Droga między nutami

 

22.09, godz. 12:30, foyer Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina, ul. Okólnik 2, 00-368 Warszawa – Spotkanie z Agatą Zubel wokół publikacji PWM Aga Jaga. Muzyczne przygody Agaty Zubel


22.09, godz. 14:00, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, 00-467 Warszawa – Maraton Filmowy PWM i TVP Kultura Posłuchaj. Obejrzyj. Zapytaj


22.09, godz. 19:30, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Z. Modzelewskiego 59, 00-977 Warszawa – Prawykonanie utworu z katalogu PWM: Paweł Hendrich, Absusurrus


27.09, godz. 16:00, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, ul. Fredry 8, 00-097 Warszawa – 100 na 100. Muzyczne dekady wolności: spotkanie z Danutą Gwizdalanką wokół książki 100 lat z dziejów polskiej muzyki


Szczegóły na stronie: www.warszawska-jesien.art.pl

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.