Aktualności
PWM partnerem 46. Międzynarodowego Kongresu Altowiolowego
2019-09-20
Od 24 do 28 września w Poznaniu odbywać się będzie 46. Międzynarodowy Kongres Altowiolowy, którego Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem.
Program kongresu obejmuje spotkania, wykłady, kursy mistrzowskie, warsztatyy i koncerty.
Wśród zaproszonych gościu znalazły się takie nazwiska, jak: Jorge Alves, Jolanta Kukula-Kopczyńska, Diana Phoenix-Neal, Jutta Puchhammer-Sedillot, Krzysztof Chorzelski, Stefano Carlini, Paul Cortese, Dariusz Korcz, Stefan Kamas, Jerzy Kosmala, Błażej Maliszewski czy Maxim Rysanov.
Kierownikami artystycznymi tegorocznego kongresu zostali dr. hab. Ewa Guzowska dr hab. Lech Bałaban.
Koncert inauguracyjny kongresu odbędzie się we wtorek, 24 września, o godz. 19.00 w Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza przy ul. Solnej 12. Wystąpią: Maksim Rysanow (altówka), Jan Bałaban (skrzypce), Lech Bałaban (altówka) i Krzysztof Sowiński (fortepian). W programie znalazły sie utwory takich twórców, jak: Ewa Fabiańska-Jelińska, Sławomir Czarnecki, Piotr Komorowski czy Dymitr Szostakowicz.
W środę, 25 września o godz. 19.00 w Sali Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki odbędą się koncerty altówkowe z repertuarem Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Antonína Vranickiego, Marka Stachowskiego oraz Grażyny Bacewicz. Zagra Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak. Wystąpią: Ewa Guzowska, Jerzy Kosmala, Stefan Kosmala-Bahlbeck, Paweł Riess i Tomasz Rosiński.
26 września o 19.00 w sali koncertowej POSM II st. w Poznaniu usłyszeć będzie można m.in. Listy z Warszawy Josepha Phibbsa, dzieła kompozytorów łódzkich oraz pozycje z repertuaru barokowego i utwory kompozytorów angielskich przełomu XIX i XX wieku.
Więcej informacji na stronie: www.ptal.art.pl/
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.