Aktualności
Prapremiera opery familijnej „Yemaya – Królowa Mórz” Zygmunta Krauzego
2019-09-26
Już 1 października w Operze Wrocławskiej odbędzie się prapremiera najnowszej opery Zygmunta Krauzego Yemaya – Królowa Mórz. Uznany i szanowany zarówno w Polsce, jak i poza granicami kompozytor wystąpił w roli nietypowej, komponując dzieło familijne do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk.
Yemaya – Królowa Mórz to najnowsze dzieło sceniczne Krauzego w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. To historia o rodzinie, miłości, przyjaźni, poszukiwaniu szczęścia oraz akceptacji siebie
i swoich najbliższych, do czego kluczem jest otwartość i tolerancja.
Jak pisze autorka libretta Małgorzata Sikorska-Miszczuk: „Yemaya – Królowa Mórz jest opowieścią
o ojcu i synu. Sześcioletni bohater historii, Omar, kocha ojca, a ojciec jego. Jednak ojciec nie akceptuje w synu jego delikatności i duchowości. Uważa, że w okrutnych czasach, w których żyjemy, takie cechy są niemęskie. Omar, który wychowuje się bez matki, uczy się, że dla ojca to, jakim jest, jest niedopuszczalne. Uczy się ukrywać samego siebie przed jedyną osobą, którą ma w życiu. Dla Omara cały świat ma duszę. Omar opiekuje się i rozmawia z kwiatami na balkonie. To jego jedyni przyjaciele”.
Yemaya – Królowa Mórz to opera dla dzieci i dorosłych. Świat głównego bohatera, małego Omara, bliski jest zarówno trudnym sprawom ziemskim, w którym ścierają się siły dobra i zła, jak i dziecięcej wyobraźni pełnej fantastycznych motywów.
Przed prapremierą, 1 października o godz. 18:00, w foyer Opery Wrocławskiej odbędzie się spotkanie
z kompozytorem i reżyserką opery Hanną Marasz, które poprowadzi Justyna Rudnicka.
Gdzie: Opera Wrocławska (ul. Świdnicka 35, Wrocław)
Kiedy: 1 października 2019, godz. 19:00
Wystąpią:
Yemaya – Bożena Bujnicka* (gościnnie) / Maria Rozynek-Banaszak
Omar – Helena Czech, Oskar Gomółka* (gościnnie) Tymoteusz Gaura* (gościnnie)
Ojciec Omara – Jacek Jaskuła / Tomasz Rudnicki
Rekin Gogo – Bartłomiej Kłos* (gościnnie) / Jakub Michalski
Manta – Barbara Bagińska / Dorota Dutkowska
Fiołek – Hanna Sosnowska / Aleksander Zuchowicz
Balkon – Maciej Krzysztyniak / Tomasz Rudnicki
Kawał Ziemi – Edward Kulczyk / Jędrzej Tomczyk
Kamień - Bolesław Słowiński
Serce Oceanu – Sergei Borzov
Wrzosy – Piotr Bunzler / Paweł Walankiewicz
Róża – Sylwia Miazga
Chór, Chór Dziecięcy, Balet i Orkiestra Opery Wrocławskiej
Adam Banaszak - dyrygent
Realizacja:
Zygmunt Krauze – muzyka
Małgorzata Sikorska-Miszczuk – libretto
Hanna Marasz – reżyseria
Matylda Kotlińska – scenografia
Anna Sekuła – kostiumy
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.