PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Prapremiera opery familijnej „Yemaya – Królowa Mórz” Zygmunta Krauzego

2019-09-26

Już 1 października w Operze Wrocławskiej odbędzie się prapremiera najnowszej opery Zygmunta Krauzego Yemaya – Królowa Mórz. Uznany i szanowany zarówno w Polsce, jak i poza granicami kompozytor wystąpił w roli nietypowej, komponując dzieło familijne do libretta Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk.


Yemaya – Królowa Mórz to najnowsze dzieło sceniczne Krauzego w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. To historia o rodzinie, miłości, przyjaźni, poszukiwaniu szczęścia oraz akceptacji siebie
i swoich najbliższych, do czego kluczem jest otwartość i tolerancja.

Jak pisze autorka libretta Małgorzata Sikorska-Miszczuk: „Yemaya – Królowa Mórz jest opowieścią
o ojcu i synu. Sześcioletni bohater historii, Omar, kocha ojca, a ojciec jego. Jednak ojciec nie akceptuje w synu jego delikatności i duchowości. Uważa, że w okrutnych czasach, w których żyjemy, takie cechy są niemęskie. Omar, który wychowuje się bez matki, uczy się, że dla ojca to, jakim jest, jest niedopuszczalne. Uczy się ukrywać samego siebie przed jedyną osobą, którą ma w życiu. Dla Omara cały świat ma duszę. Omar opiekuje się i rozmawia z kwiatami na balkonie. To jego jedyni przyjaciele”.

Yemaya – Królowa Mórz to opera dla dzieci i dorosłych. Świat głównego bohatera, małego Omara, bliski jest zarówno trudnym sprawom ziemskim, w którym ścierają się siły dobra i zła, jak i dziecięcej wyobraźni pełnej fantastycznych motywów.

Przed prapremierą, 1 października o godz. 18:00, w foyer Opery Wrocławskiej odbędzie się spotkanie
z kompozytorem i reżyserką opery Hanną Marasz
, które poprowadzi Justyna Rudnicka.

Gdzie: Opera Wrocławska (ul. Świdnicka 35, Wrocław)
Kiedy: 1 października 2019, godz. 19:00


Wystąpią:
Yemaya – Bożena Bujnicka* (gościnnie) / Maria Rozynek-Banaszak
Omar – Helena Czech, Oskar Gomółka* (gościnnie) Tymoteusz Gaura* (gościnnie)
Ojciec Omara – Jacek Jaskuła / Tomasz Rudnicki
Rekin Gogo – Bartłomiej Kłos* (gościnnie) / Jakub Michalski
Manta – Barbara Bagińska / Dorota Dutkowska
Fiołek – Hanna Sosnowska / Aleksander Zuchowicz
Balkon – Maciej Krzysztyniak / Tomasz Rudnicki
Kawał Ziemi – Edward Kulczyk / Jędrzej Tomczyk
Kamień - Bolesław Słowiński
Serce Oceanu – Sergei Borzov
Wrzosy – Piotr Bunzler / Paweł Walankiewicz
Róża – Sylwia Miazga
Chór, Chór Dziecięcy, Balet i Orkiestra Opery Wrocławskiej
Adam Banaszak - dyrygent

Realizacja:
Zygmunt Krauze – muzyka
Małgorzata Sikorska-Miszczuk – libretto
Hanna Marasz – reżyseria
Matylda Kotlińska – scenografia
Anna Sekuła – kostiumy 

Najczęściej czytane:

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!