Aktualności
Znamy zwyciezców 7th Ewa Malewicz Music Competition!
2019-10-01
W niedzielę 29 września w ramach Polish Music Day w Australii odbył się finał 7th Ewa Malewicz Music Competition - Melbourne 2019, którego Polskie Wydawnictwo Muzyczne było partnerem.
Spośród 11 uczestników finału, jury konkursu w składzie: Stanisław Deja (fortepian, przewodniczący jury), Adam Piechociński (skrzypce, koncertmistrz Royal Melbourne Philharmonic) oraz Ben James (prezes Friends of Chopin Australia), wyłoniło 5 laureatów. Trzeciej nagrody
w grupie starszej nie przyznano.
Grupa A (do 12 lat)
I nagroda – Andi Wu (fortepian, uczeń Mikhaila Soloveia)
II nagroda – Serena Yitong Zhang (fortepian, uczennica Glenna Riddle’a)
III nagroda – Patrick Hill (wiolonczela, uczeń Margarity Iourgaevy)
Grupa B (13–16 lat)
I nagroda - Louise Turnbull (skrzypce, uczeń Ivany Tomaskovej
II nagroda – Michael de Huy (fortepian, uczeń Glenna Riddle’a
III nagroda – nie przyznano
Dodatkową nagrodę za najlepsze wykonanie dzieła F. Chopina ufundowaną przez Friedns of Chopin otrzymał Andi Wu. Dla wszystkich finalistów konkursu Polskie Wydawnictwo Muzyczne ufundowało dodatkowo nagrody rzeczowe w postaci egzemplarzy książki 100 lat z dziejów polskiej muzyki pióra Danuty Gwizdalanki wydanej nakładem oficyny z okazji 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
W trakcie konkursu odbyły się także występy zespołu pieśni i tańca Polonez z Melbourne oraz recital fortepianowy Stanisława Deji. W ceremonii wręczania nagród wzięli udział m.in. Konsul Generalna RP, Monika Kończyk, Małgorzata Kwiatkowska – prezes Rady Naczelnej Polonii w Australii, Marian Pawlik – prezes federacji Organizacji Polonijnych w Wiktorii oraz Pani Stefania Chmiel – prezes Towarzystwa Polskiej Kultury w Wiktorii.
Zamknięciem festiwalu Polish Music Day był koncert jazzowy Tribute to Komeda z udziałem zespołu Adam Simmons’ Creative Music Ensemble w składzie: instrumenty dęte – Adam Simmons, Cara Taber, Gideon Brazil, trąbka – Gavin Cornish, instrumenty perkusyjne – Nat Grant, kontrabas – Howard Cairns, perkusja –Niko Schauble, oraz gości specjalnych zespołu: Tony’ego Goulda – fortepian, i Debory Kayser – śpiew.
Fot. Grzegorz Machnacki
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!