Aktualności
Znamy zwyciezców 7th Ewa Malewicz Music Competition!
2019-10-01
W niedzielę 29 września w ramach Polish Music Day w Australii odbył się finał 7th Ewa Malewicz Music Competition - Melbourne 2019, którego Polskie Wydawnictwo Muzyczne było partnerem.
Spośród 11 uczestników finału, jury konkursu w składzie: Stanisław Deja (fortepian, przewodniczący jury), Adam Piechociński (skrzypce, koncertmistrz Royal Melbourne Philharmonic) oraz Ben James (prezes Friends of Chopin Australia), wyłoniło 5 laureatów. Trzeciej nagrody
w grupie starszej nie przyznano.
Grupa A (do 12 lat)
I nagroda – Andi Wu (fortepian, uczeń Mikhaila Soloveia)
II nagroda – Serena Yitong Zhang (fortepian, uczennica Glenna Riddle’a)
III nagroda – Patrick Hill (wiolonczela, uczeń Margarity Iourgaevy)
Grupa B (13–16 lat)
I nagroda - Louise Turnbull (skrzypce, uczeń Ivany Tomaskovej
II nagroda – Michael de Huy (fortepian, uczeń Glenna Riddle’a
III nagroda – nie przyznano
Dodatkową nagrodę za najlepsze wykonanie dzieła F. Chopina ufundowaną przez Friedns of Chopin otrzymał Andi Wu. Dla wszystkich finalistów konkursu Polskie Wydawnictwo Muzyczne ufundowało dodatkowo nagrody rzeczowe w postaci egzemplarzy książki 100 lat z dziejów polskiej muzyki pióra Danuty Gwizdalanki wydanej nakładem oficyny z okazji 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
W trakcie konkursu odbyły się także występy zespołu pieśni i tańca Polonez z Melbourne oraz recital fortepianowy Stanisława Deji. W ceremonii wręczania nagród wzięli udział m.in. Konsul Generalna RP, Monika Kończyk, Małgorzata Kwiatkowska – prezes Rady Naczelnej Polonii w Australii, Marian Pawlik – prezes federacji Organizacji Polonijnych w Wiktorii oraz Pani Stefania Chmiel – prezes Towarzystwa Polskiej Kultury w Wiktorii.
Zamknięciem festiwalu Polish Music Day był koncert jazzowy Tribute to Komeda z udziałem zespołu Adam Simmons’ Creative Music Ensemble w składzie: instrumenty dęte – Adam Simmons, Cara Taber, Gideon Brazil, trąbka – Gavin Cornish, instrumenty perkusyjne – Nat Grant, kontrabas – Howard Cairns, perkusja –Niko Schauble, oraz gości specjalnych zespołu: Tony’ego Goulda – fortepian, i Debory Kayser – śpiew.
Fot. Grzegorz Machnacki
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.