Aktualności
TUTTI.pl w październiku
2019-10-07
Dzisiaj, 7 października o północy mija termin składania wniosków do TUTTI.pl. Zachęcamy do przygotowania dokumentów i dostarczenia ich do warszawskiego oddziału PWM (ul. Fredry 8).
Instytucje, które uzyskały dofinansowanie w wiosennym naborze realizują właśnie swoje projekty. Oto październikowa lista koncertów w ramach TUTTI.pl:
1.10 – Drawsko Pomorskie – Stanisław Moniuszko, fragmenty oper Paria, Halka, Verbum nobile, Hrabina, Straszny dwór – Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej, dyr. Jakub Chrenowicz
1.10 – Berlin (Niemcy) – Stanisław Moniuszko, Halka – zespoły Teatru Wielkiego w Poznaniu, Gabriel Chmura, soliści: Magdalena Nowacka, Magdalena Wilczyńska-Goś, Piotr Friebe, Łukasz Goliński, Rafał Korpik, Damian Konieczek
4.10 – Poznań – Witold Lutosławski, Koncert na fortepian i orkiestrę – Okiestra Filharmonii Poznańskiej, dyr. Marek Pijarowski, Peter Jablonski (pf)
4, 5.10 – Warszawa – Karol Szymanowski, Veni Creator – Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Andrzej Boreyko, Ewa Vesin (S)
6.10 – Kadzidło, Łomża – Stanisław Moniuszko, Litanie ostrobramskie – Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, Kowieński Chór Państwowy, dyr. Jan Miłosz Zarzycki, Hanna Zajączkiewicz (S), Katarzyna Kuklińska (MS), Jacek Szymański (T), Grzegorz Piotr Kołodziej (Bar)
10.10 – Warszawa – Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę, Mała suita – Sinfonia Iuventus, dyr. Massimiliano Caldi
17.10 – Warszawa – Stanisław Moniuszko, Bajka, Władysław Żeleński, Koncert fortepianowy Es-dur, Dźwięki żałobne: Andante z Symfonii nr 1, Gawot – Sinfonia Varsovia, dyr. Sebastian Perłowski, Piotr Sałajczyk (pf)
18, 20. 10 – Warszawa – Ignacy Jan Paderewski, Manru – Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, dyr. Marek Weiss, soliści: Peter Berger, Ewa Tracz, Mikołaj Zalasiński, Anna Lubańska, Monika Ledzion-Porczyńska, Krzysztof Szumański
18.10 – Katowice – Grażyna Bacewicz, Koncert na orkiestrę smyczkową – Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Lawrence Foster
19.10 – Kraków – Władysław Żeleński, Koncert fortepianowy Es-dur, Dźwięki żałobne: Andante z Symfonii nr 1, Gawot – Sinfonia Varsovia, dyr. Sebastian Perłowski, Piotr Sałajczyk (pf)
20.10 – Warszawa – Elżbieta Sikora, Suita III „Barokowa”, Madame Curie: Lamento, Stanisław Moniuszko, Straszny dwór: intrada – Orkiestra Polskiego Radia, dyr. Michał Klauza
20.10 – Piła – Stanisław Moniuszko, fragmenty oper: Straszny dwór, Halka, Paria – Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu, dyr. Aleksander Gref, Magdalena Nowacka (S), Magdalena Wilczyńska-Goś (MS), Piotr Friebe (T), Jaromir Trafankowski (Bar)
21, 27.10 – Warszawa, Lublin – Mieczysław Karłowicz, Odwieczne pieśni, Karol Szymanowski, Symfonia koncertująca nr 4 – Orkiestra Filharmonii Lubelskiej, dyr. Wojciech Rodek
22, 23, 29.10 – Kraków, Lublin, Lwów (Ukraina) – Karol Szymanowski, Stabat Mater – Orkiestra i Chór Filharmonii Lwowskiej, dyr. Volodymyr Syvokhip, soliści: TBA
22, 24, 27.10 – Kraków, Lublin, Lwów (Ukraina) – Mieczysław Karłowicz, Koncert A-dur na skrzypce i orkiestrę, Symfonia „Odrodzenie”, Henryk Pachulski, Suita pamięci Piotra Czajkowskiego – Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, dyr. Sebastian Perłowski
25.10 – Koszalin – Grażyna Bacewicz, Koncert na altówkę i orkiestrę – Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej, dyr. Jakub Chrenowicz, Maciej Sionkowski (vla)
25.10 – Bydgoszcz – Mieczysław Karłowicz, Odwieczne pieśni, Wojciech Kilar, Kościelec 1909 – Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, dyr. Kai Bumann
27.10 – Lwów (Ukraina) – Władysław Żeleński, Koncert fortepianowy Es-dur, Dźwięki żałobne: Andante z Symfonii nr 1 – Sinfonia Varsovia, dyr. Sebastian Perłowiski, Piotr Sałajczyk (pf)
27.10 – Katowice – Witold Lutosławski, Uwertura smyczkowa – "Archetti" Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna, dyr. Maciej Tomasiewicz
27, 28, 30.10 – Lublin, Łańcut, Kraków – Franciszek Lessel, Koncert fortepianowy C-dur – Junge Kammerphilharmone Freiburg, dyr. Andreas Winnen, Izabella Jutrzenka Trzebiatowska (pf)
28, 29.10 – Bydgoszcz – Stanisław Moniuszko, Bajka – Orkiestra PZSM w Bydgoszczy, dyr. Henryk Wierzchoń
Zapraszamy!
Grajmy TUTTI muzykę polską.
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.