Aktualności
Posłuchaj! Zobacz! ANAKLASIS
2019-10-15
Najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków, wybitne dzieła, znakomici kompozytorzy i wykonawcy – Polskie Wydawnictwo Muzyczne wprowadza na rynek nową markę fonograficzną. Koncert inaugurujący działalność wytwórni płytowej ANAKLASIS już 22 listopada. Zapraszamy do Małej Warszawy.
Muzyka to specyficzna, bo rozgrywająca się w czasie dziedzina sztuki. Muzyka współczesna jest dodatkowo w trudnej sytuacji, bo zbyt wiele czasu nie ma – nowość w mgnieniu oka staje się tradycją, buntownik strażnikiem ładu, a rewolucja wyhamowuje do ewolucji. Łatwo można przeoczyć ten najbardziej twórczy moment, czas fermentu i stawania się nowego w sztuce.
Łatwo doceniać muzykę współczesną, kiedy już staje się klasyką, ale po co zwlekać? Odpowiedzią na oczekiwania publiczności, potrzeby muzycznego środowiska i misję dokumentowania tego, co najświeższe i najbardziej aktualne jest nowe wydawnictwo płytowe ANAKLASIS, powstałe pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nazwa pochodzi z języka greckiego i oznacza „załamanie światła”, ale ma również swoją muzyczną manifestację – to modyfikacja stóp rytmicznych polegająca na przestawianiu ich elementów. Tytuł Anaklasis nosi utwór Krzysztofa Pendereckiego z 1959 roku, wykorzystujący tę koncepcję w praktyce.
Szeroko zakrojony repertuar ANAKLASIS obejmuje polską muzykę XX i XXI wieku, utwory uznanych i świetnie rokujących twórców, znakomitych wykonawców oraz wybitne dzieła. Celem wydawnictwa jest popularyzacja muzyki współczesnej wśród odbiorców poszukujących, otwartych, gotowych na estetyczne wyzwania.
Katalog ANAKLASIS podzielony będzie na serie wydawnicze porządkujące najciekawsze zjawiska związane z muzyką współczesną.
• PORTRAITS – monograficzna prezentacja dorobku współczesnych kompozytorów polskich XX i XXI wieku.
• SOUNDS – spojrzenie na muzykę współczesną przez pryzmat jej wybitnych interpretatorów i ich instrumentów.
• REVISIONS – eksperymenty, przekroczenia, przewroty – prezentacja dorobku kompozytorów wywodzących się z innych muzycznych światów, np. elektroniki lub muzyki improwizowanej.
• HERITAGE – nieznane szerzej skarby z archiwów najważniejszych instytucji i firm fonograficznych.
• IMAGES – wydawnictwa audio-wideo, w tym rejestracje spektakli operowych i koncertów oraz muzyczne filmy dokumentalne.
Pod szyldem ANAKLASIS do końca tego roku ukaże się dziewięć tytułów.
Działalność nowej wytwórni płytowej inaugurujemy koncertem specjalnym, podczas którego usłyszymy program z albumu, który ukaże się w ramach serii REVISIONS: nowe, oryginalne ujęcie pieśni Stanisława Moniuszki w autorskich opracowaniach Cezarego Duchnowskiego. E-ŚPIEWNIK to współczesna interpretacja doskonale znanych utworów w wykonaniu cenionej i rozchwytywanej w kraju i na świecie kompozytorki, niedoścignionej mistrzyni głosu Agaty Zubel, znakomitego wiolonczelisty Andrzeja Bauera oraz odpowiedzialnego za warstwę elektroniki kompozytora Cezarego Duchnowskiego. E-ŚPIEWNIK ukaże w nowym świetle walory artystyczne i potencjał polskiej pieśni romantycznej.
Koncert promujący ANAKLASIS odbędzie się 22 listopada o godz. 20 w Małej Warszawie (ul. Otwocka 14, Warszawa). Bilety na to wydarzenie będą w sprzedaży od 22 października za pośrednictwem goingapp.pl oraz w dniu wydarzenia (na godzinę przed koncertem) w Małej Warszawie. Do zobaczenia.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!