Aktualności
Posłuchaj! Zobacz! ANAKLASIS
2019-10-15
Najciekawsze zjawiska w muzyce współczesnej, szerokie spektrum gatunków, wybitne dzieła, znakomici kompozytorzy i wykonawcy – Polskie Wydawnictwo Muzyczne wprowadza na rynek nową markę fonograficzną. Koncert inaugurujący działalność wytwórni płytowej ANAKLASIS już 22 listopada. Zapraszamy do Małej Warszawy.
Muzyka to specyficzna, bo rozgrywająca się w czasie dziedzina sztuki. Muzyka współczesna jest dodatkowo w trudnej sytuacji, bo zbyt wiele czasu nie ma – nowość w mgnieniu oka staje się tradycją, buntownik strażnikiem ładu, a rewolucja wyhamowuje do ewolucji. Łatwo można przeoczyć ten najbardziej twórczy moment, czas fermentu i stawania się nowego w sztuce.
Łatwo doceniać muzykę współczesną, kiedy już staje się klasyką, ale po co zwlekać? Odpowiedzią na oczekiwania publiczności, potrzeby muzycznego środowiska i misję dokumentowania tego, co najświeższe i najbardziej aktualne jest nowe wydawnictwo płytowe ANAKLASIS, powstałe pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nazwa pochodzi z języka greckiego i oznacza „załamanie światła”, ale ma również swoją muzyczną manifestację – to modyfikacja stóp rytmicznych polegająca na przestawianiu ich elementów. Tytuł Anaklasis nosi utwór Krzysztofa Pendereckiego z 1959 roku, wykorzystujący tę koncepcję w praktyce.
Szeroko zakrojony repertuar ANAKLASIS obejmuje polską muzykę XX i XXI wieku, utwory uznanych i świetnie rokujących twórców, znakomitych wykonawców oraz wybitne dzieła. Celem wydawnictwa jest popularyzacja muzyki współczesnej wśród odbiorców poszukujących, otwartych, gotowych na estetyczne wyzwania.
Katalog ANAKLASIS podzielony będzie na serie wydawnicze porządkujące najciekawsze zjawiska związane z muzyką współczesną.
• PORTRAITS – monograficzna prezentacja dorobku współczesnych kompozytorów polskich XX i XXI wieku.
• SOUNDS – spojrzenie na muzykę współczesną przez pryzmat jej wybitnych interpretatorów i ich instrumentów.
• REVISIONS – eksperymenty, przekroczenia, przewroty – prezentacja dorobku kompozytorów wywodzących się z innych muzycznych światów, np. elektroniki lub muzyki improwizowanej.
• HERITAGE – nieznane szerzej skarby z archiwów najważniejszych instytucji i firm fonograficznych.
• IMAGES – wydawnictwa audio-wideo, w tym rejestracje spektakli operowych i koncertów oraz muzyczne filmy dokumentalne.
Pod szyldem ANAKLASIS do końca tego roku ukaże się dziewięć tytułów.
Działalność nowej wytwórni płytowej inaugurujemy koncertem specjalnym, podczas którego usłyszymy program z albumu, który ukaże się w ramach serii REVISIONS: nowe, oryginalne ujęcie pieśni Stanisława Moniuszki w autorskich opracowaniach Cezarego Duchnowskiego. E-ŚPIEWNIK to współczesna interpretacja doskonale znanych utworów w wykonaniu cenionej i rozchwytywanej w kraju i na świecie kompozytorki, niedoścignionej mistrzyni głosu Agaty Zubel, znakomitego wiolonczelisty Andrzeja Bauera oraz odpowiedzialnego za warstwę elektroniki kompozytora Cezarego Duchnowskiego. E-ŚPIEWNIK ukaże w nowym świetle walory artystyczne i potencjał polskiej pieśni romantycznej.
Koncert promujący ANAKLASIS odbędzie się 22 listopada o godz. 20 w Małej Warszawie (ul. Otwocka 14, Warszawa). Bilety na to wydarzenie będą w sprzedaży od 22 października za pośrednictwem goingapp.pl oraz w dniu wydarzenia (na godzinę przed koncertem) w Małej Warszawie. Do zobaczenia.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.