Aktualności
Film skrojony pod muzykę – powstaje krótki metraż w reżyserii Macieja Stuhra do muzyki Pawła Mykietyna
2019-10-23
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział w niekonwencjonalnym projekcie filmowym. Znajdujący się w katalogu oficyny II koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna stał się podstawą najnowszego filmu, którego scenarzystą i reżyserem jest Maciej Stuhr. Ta krótkometrażowa produkcja będzie miała premierę 24 października w Toruniu podczas 17. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest.
– Kiedy już układałem w głowie scenariusz, los chciał, że trafiłem na prapremierowe wykonanie koncertu Pawła [Mykietyna]. Oniemiałem! Siedziałem w Studiu Lutosławskiego, zamykałem oczy, a ten film mi się niemal wyświetlił – mówi Maciej Stuhr. – Już w trakcie koncertu wiedziałem, że moim marzeniem jest wykorzystanie tej muzyki i że dobrze byłoby jej nie przeszkadzać i zaryzykować film niemy – dodaje reżyser.
II koncert na wiolonczelę i orkiestrę to nowoczesne i niekonwencjonalne kino nieme zainspirowane prawdziwą historią opisaną w reportażu Małgorzaty Smolak Mówię do was przez CyberOko: Chcę żyć. Maciek, bohater filmu, żyje pełnią życia, jednak poukładaną codzienność mężczyzny przerywa udar mózgu. Bohater przechodzi skomplikowaną operację, jednak pozostaje sparaliżowany i niezdolny do kontaktu ze światem. Rozpoczyna walkę o wolność.
To właśnie niezagłuszana przez żaden inny dźwięk muzyka jest osobnym bohaterem filmu. Jak mówi reżyser, „brak słów w tym filmie to metafora uwięzienia głównego bohatera w innym świecie. W tym sensie ta historia i forma niemego filmu wiążą się ze sobą”.
II koncert na wiolonczelę i orkiestrę powstał w warszawskiej Akademii Teatralnej z udziałem jej studentów. W pozostałych rolach występują: Magdalena Popławska, Patrycja Markowska, Andrzej Domalik, Jan Englert oraz Maciej Stuhr.

Scenariusz: Maciej Stuhr
Reżyseria: Maciej Stuhr
Zdjęcia: Maciej Puczyński
Muzyka: Paweł Mykietyn
Scenografia: Joanna Fedorowicz
Montaż: Tomasz Kajetan Naruszewicz
Dźwięk na planie: Aleksandra Wyszyńska, Katarzyna Perzyna
Kostiumy: Agata Górnicka
Charakteryzacja: Justyna Koczara
Produkcja: Akademia Teatralna w Warszawie
Kierownik produkcji: Joanna Fedorowicz
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.