PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Koncert na zakończenie Roku Moniuszkowskiego

2019-11-08

Moniuszko JEST dla wszystkich: starszych i młodszych, grających i śpiewających, amatorów i profesjonalistów, wykonawców i słuchaczy. Udowodniliśmy to niezwykłym koncertem zamykającym obchody Roku Moniuszkowskiego w Krakowie, który odbył się 29 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków.


Wydarzenie zgromadziło w jednej z największych sal koncertowych Krakowa ponad 400 wykonawców i 1700 słuchaczy. Gdyby nie prozaiczne ograniczenia w ilości dostępnych miejsc, tych ostatnich mogło być jeszcze więcej: zainteresowanie wydarzeniem przerosło nasze oczekiwania, a wejściówki „rozeszły” się w zaledwie dwa dni.

Podczas koncertu utwory Stanisława Moniuszki wykonywały dzieci i młodzież dla swoich kolegów z małopolskich szkół. Wśród publiczności znalazły się także osoby starsze oraz niepełnosprawne.

Tym koncertem udowodniliśmy, że muzyka jest językiem uniwersalnym i zrozumiałym dla wszystkich oraz że Stanisław Moniuszko… wielkim kompozytorem był!

Poniżej przedstawiamy reportaż z tego niezwykłego wydarzenia:
 


29 października przeprowadziliśmy także konkurs plastyczny na portret ojca polskiej opery narodowej przygotowany przez nas dla wszystkich najmłodszych uczestników koncertu. Zgłoszonych prac była ponad setka, a wybór zaledwie kilku, które zostały przez nas nagrodzone gadżetami przygotowanymi na rok Moniuszki, wcale nie był prosty. Poniżej przedstawiamy 10 zwycięskich podobizn!

550 
Praca autorstwa Ewy Lenik



Praca autorstwa Jility Daniel



Praca autorstwa Zuzanny Kluzek



Praca autorstwa Amelii Gacek



Praca autorstwa Jana Braka



Praca autorstwa Julity Stachoń



Praca autorstwa Franciszka Gacka



Praca autorstwa Amelii Przeździęk



Praca autorstwa Lidii Paszczy



Praca autorstwa Barbary Kazany


Gratulujemy wszystkim nagrodzonym i na zakończenie, jeszcze raz, serdecznie dziękujemy wszystkim wykonawcom, współorganizatorom i partnerom tego niezwykłego wydarzenia!

 

wykonawcy:

Chór ANGEL VOICE

Chór CANTUS Centrum Kultury i Sportu w Miechowie

Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej

Chór Dziecięcy Rabki-Zdroju

Chór FERMATA

Chór LOVE MUSIC

Chór Kameralny VIVACE OSM I st. im. I. J. Paderewskiego w Krakowie

Chór KANTATA

Chór KRÓLEWSKIE SŁOWIKI

Chór RAGGI DI SOLE z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rzuchowej

Chór Dziecięcy JORDANOWSKI WIOLINKI

Chór CANTANTES ANGELICUS

Monika Korybalska – mezzosopran

Jarosław Bielecki – baryton

Katarzyna Starzycka – fortepian

Orkiestra Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach

Młodzieżowa Orkiestra Kameralna FRESCO SONARE

Monika Bachowska – dyrygent

 

prowadzenie:

Anna Sokołowska, Sławomir Rokita

 

organizatorzy:

Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Miasto Kraków

Krakowskie Biuro Festiwalowe

 

partnerzy:

Opera Krakowska

Województwo Małopolskie

 

koordynacja i produkcja:

ART & SOUND producers

 

 

 

 

 

© PWM / fot. Adam Foryś

Najczęściej czytane:

Kim był ulubiony uczeń Haydna? Premiera nowej książki z serii „Małe Monografie”

Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.

 

W 2025 roku grajmy TUTTI muzykę polską!

225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: ZYGMUNT KRAUZE i jego #BiurkoKompozytora

W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!