Aktualności
Koncert na zakończenie Roku Moniuszkowskiego
2019-11-08
Moniuszko JEST dla wszystkich: starszych i młodszych, grających i śpiewających, amatorów i profesjonalistów, wykonawców i słuchaczy. Udowodniliśmy to niezwykłym koncertem zamykającym obchody Roku Moniuszkowskiego w Krakowie, który odbył się 29 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Wydarzenie zgromadziło w jednej z największych sal koncertowych Krakowa ponad 400 wykonawców i 1700 słuchaczy. Gdyby nie prozaiczne ograniczenia w ilości dostępnych miejsc, tych ostatnich mogło być jeszcze więcej: zainteresowanie wydarzeniem przerosło nasze oczekiwania, a wejściówki „rozeszły” się w zaledwie dwa dni.
Podczas koncertu utwory Stanisława Moniuszki wykonywały dzieci i młodzież dla swoich kolegów z małopolskich szkół. Wśród publiczności znalazły się także osoby starsze oraz niepełnosprawne.
Tym koncertem udowodniliśmy, że muzyka jest językiem uniwersalnym i zrozumiałym dla wszystkich oraz że Stanisław Moniuszko… wielkim kompozytorem był!
Poniżej przedstawiamy reportaż z tego niezwykłego wydarzenia:
29 października przeprowadziliśmy także konkurs plastyczny na portret ojca polskiej opery narodowej przygotowany przez nas dla wszystkich najmłodszych uczestników koncertu. Zgłoszonych prac była ponad setka, a wybór zaledwie kilku, które zostały przez nas nagrodzone gadżetami przygotowanymi na rok Moniuszki, wcale nie był prosty. Poniżej przedstawiamy 10 zwycięskich podobizn!
Praca autorstwa Ewy Lenik
Praca autorstwa Jility Daniel
Praca autorstwa Zuzanny Kluzek
Praca autorstwa Amelii Gacek
Praca autorstwa Jana Braka
Praca autorstwa Julity Stachoń
Praca autorstwa Franciszka Gacka
Praca autorstwa Amelii Przeździęk
Praca autorstwa Lidii Paszczy
Praca autorstwa Barbary Kazany
Gratulujemy wszystkim nagrodzonym i na zakończenie, jeszcze raz, serdecznie dziękujemy wszystkim wykonawcom, współorganizatorom i partnerom tego niezwykłego wydarzenia!
wykonawcy:
Chór ANGEL VOICE
Chór CANTUS Centrum Kultury i Sportu w Miechowie
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Chór Dziecięcy Rabki-Zdroju
Chór FERMATA
Chór LOVE MUSIC
Chór Kameralny VIVACE OSM I st. im. I. J. Paderewskiego w Krakowie
Chór KANTATA
Chór KRÓLEWSKIE SŁOWIKI
Chór RAGGI DI SOLE z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rzuchowej
Chór Dziecięcy JORDANOWSKI WIOLINKI
Chór CANTANTES ANGELICUS
Monika Korybalska – mezzosopran
Jarosław Bielecki – baryton
Katarzyna Starzycka – fortepian
Orkiestra Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach
Młodzieżowa Orkiestra Kameralna FRESCO SONARE
Monika Bachowska – dyrygent
prowadzenie:
Anna Sokołowska, Sławomir Rokita
organizatorzy:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Miasto Kraków
Krakowskie Biuro Festiwalowe
partnerzy:
Opera Krakowska
Województwo Małopolskie
koordynacja i produkcja:
ART & SOUND producers
© PWM / fot. Adam Foryś
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?