Aktualności
Karłowicz i Moniuszko – po raz pierwszy cyfrowo na żywo
2019-11-04
Jesteśmy przyzwyczajeni do obecności nowych technologii w świecie muzyki, którą nagrywamy, odtwarzamy, zapisujemy na playlistach. A gdybyśmy odważyli się pójść krok dalej? Podczas współorganizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyjątkowego koncertu Polska Orkiestra Młodzieżowa zagra muzykę Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza nie z tradycyjnego, papierowego wydania, a z tabletów!
Będzie to możliwe dzięki dostępności materiałów nutowych Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na cyfrowej platformie do dystrybucji nut nkoda.
– To dla nas wyjątkowa chwila. Cieszę się, że wchodzący na artystyczną drogę wyjątkowo uzdolnieni muzycy, orkiestra, która aż kipi młodzieńczą energią, staje się w Polsce ambasadorem technologicznej rewolucji, która otwiera nowy rozdział w dystrybucji profesjonalnych materiałów nutowych polskich kompozytorów – mówi Dyrektor – Redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
– Wydarzenie będzie modelowym przykładem dobrego wykorzystania nowych technologii oraz wzorowego połączenia sił instytucji i organizacji w zwiększaniu dostępności do kultury – dodaje dyrektor Polskiej Orkiestry Młodzieżowej Wojciech Walczak.
Polska Orkiestra Młodzieżowa to największa i jedyna ogólnopolska orkiestra dla uczniów szkół muzycznych II stopnia w Polsce, w której młodzi muzycy mogą zdobywać profesjonalne umiejętności. Skład tego niezwykłego zespołu powstaje co roku w wyniku ogólnopolskich przesłuchań. Wraz z Orkiestrą wystąpi rozchwytywany skrzypek, laureat dwóch „Fryderyków”, Janusz Wawrowski, grający na jedynym w Polsce instrumencie Antoniego Stradivariego.
15 listopada w Studiu Koncertowym Polskiego Radia tradycyjne wejdzie więc w dialog z nowoczesnym, utrwalone i dobrze znane zespoli się z innowacyjnym i postępowym. Lubiane i cenione utwory ważnych kompozytorów polskich XIX i XX wieku – Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza, znajdujące się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zagrane z najnowocześniejszego sprzętu złożą się na różnorodny, a jednak spójny kolaż koncertowych doznań.
Chcąc maksymalnie poszerzyć zasięg relacji koncertu, będącego nie tylko wydarzeniem artystycznym, ale również krokiem milowym w zwiększaniu dostępności do kultury, całość wydarzenia transmitowana będzie na żywo dzięki zastosowaniu technologii live-streaming oraz na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. Koncert poprowadzą zastępca Dyrektora Redaktora Naczelnego Polskiego Radia Jacek Hawryluk i dyrektor Polskiej Orkiestry Młodzieżowej Wojciech Walczak.
Wydarzenie jest realizowane dzięki dofinansowaniu ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2019”.
***
15 listopada, godz. 17:30
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie
Polska Orkiestra Młodzieżowa
Adrián Varela – dyrygent
Janusz Wawrowski – skrzypce
Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka
Mieczysław Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Piotr Czajkowski – V Symfonia e-moll op. 64
prowadzenie koncertu: Jacek Hawryluk, Wojciech Walczak
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.