Aktualności
E-ŚPIEWNIK Stanisława Moniuszki zabrzmi w Paryżu
2019-11-08
14 listopada w paryskim Cité Internationale des Arts zaprezentowany zostanie materiał z płyty Stanisław Moniuszko E-ŚPIEWNIK, sygnowanej marką ANAKLASIS. Podczas koncertu usłyszymy: nagradzaną śpiewaczkę o międzynarodowej renomie Agatę Zubel, wirtuoza wiolonczeli i błyskotliwego improwizatora Andrzeja Bauera oraz Cezarego Duchnowskiego, wytrawnego twórcę i wykonawcę muzyki komputerowej, algorytmicznej i improwizowanej. Tego wieczoru będzie miała miejsce także francuska premiera książki o kompozytorce – Agata Zubel: Entrée en matière.
W trakcie wydarzenia zaprezentowany zostanie materiał z krążka E-ŚPIEWNIK, na którym zarejestrowane zostały reinterpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu znakomitych polskich artystów. Oryginalne ujęcie pieśni wspaniałego polskiego kompozytora w autorskich opracowaniach Cezarego Duchnowskiego ukaże w nowym świetle walory artystyczne i potencjał polskiej pieśni romantycznej. Koncert E-ŚPIEWNIK, promujący markę ANAKLASIS we Francji będzie też znakomitą okazją do odkrycia na nowo twórczości Moniuszki oraz wspomnienia kompozytora w roku jego jubileuszu. Album E-ŚPIEWNIK zostanie wydany w ramach serii REVISIONS.
Czwartkowy wieczór w Cité Internationale des Arts w Paryżu to także francuska premiera wyjątkowej publikacji o kompozytorce. W 2019 ukazało się pierwsze opracowanie twórczości kompozytorki Agaty Zubel – Agata Zubel: Entrée en matière w dwóch językach: francuskim i angielskim. Autorami rozprawy są między innymi: Aleksandra Bilińska, Alan Lockwood, Michèle Tosi, Pierre Roullier oraz dr Daniel Cichy, dyrektor i redaktor naczelny PWM. Książka ukazała się w serii wydawniczej 2e2m przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu Niepodległa.
Daniel Cichy, Michèle Tosi, Aleksandra Bilińska, Alan Lockwood,
Agata Zubel. Entrée en matière, okładka książki, wydawnictwo 2e2m
Organizatorami koncertu w Cité Internationale des Arts są: Instytut Polski w Paryżu i Polskie Wydawnictwo Muzyczne we współpracy z zespołem 2e2m oraz Instytutem Adama Mickiewicza w ramach programu Polska Music oraz programu Polska 100, międzynarodowego programu kulturalnego realizowanego dla uczczenia stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury w ramach Programu Wieloletniego Niepodległa na lata 2017-2022.
ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION
www.anaklasis.pl
www.pwm.com.pl/anaklasis
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!