Aktualności
Dzień Edukacji Muzycznej 2019
2019-11-22
19 listopada 2019 roku w gościnnych progach współorganizatora wydarzenia – Zespole Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu – odbyła się kolejna, 16. edycja Dnia Edukacji Muzycznej, w której wzięło udział ponad 300 uczestników!
Dzień Edukacji Muzycznej to cieszący się wielką popularnością kongres dedykowany nauczycielom i bibliotekarzom szkół muzycznych wszystkich stopni oraz dyrygentom chórów szkolnych z całej Polski. Celem wydarzenia jest umożliwienie podniesienia kwalifikacji zawodowych, rozszerzenie repertuaru publikacji pedagogicznych oraz integracja środowiska nauczycielskiego. Uczestnictwo w tym wydarzeniu może stanowić cenną pozycję w planie rozwoju zawodowego nauczycieli i jest doskonałą okazją do wymiany doświadczeń pedagogicznych.
Wykład inauguracyjny na tegorocznym DEM-ie wygłosiła Anna Pęcherzewska-Hadrych. Prelegentka zaprezentowała publiczności projekty edukacyjne Polskiego Wydawnictwo Muzycznego. Tuż po wykładzie inauguracyjnym miało miejsce wydarzenie szczególne: wspólne śpiewanie przez wszystkich uczestników pieśni ze zbioru Śpiewajmy Polskę! Antologia 100 pieśni patriotycznych. Był to przedpremierowy pokaz fragmentu najnowszej publikacji PWM. Antologia, poszerzona o informacje o twórcach utworów, stanowi cenne uzupełnienie wydawnictw z zakresu pieśni patriotycznej i już niebawem dostępna będzie w sprzedaży.
W programie DEM-u znalazły się lekcje pokazowe z zakresu gry na fortepianie, flecie i klarnecie, akordeonie, skrzypcach, altówce, wiolonczeli oraz kontrabasie. Biorący udział w kongresie mieli również możliwość uczestniczenia w kilku warsztatach chóralnych, a także w lekcji z zakresu emisji głosu. Program 16. Dnia Edukacji Muzycznej skierowany był również do teoretyków muzyki – podczas wydarzenia odbyła się lekcja pokazowa z historii muzyki.
Wydarzenie uświetnił występ Wojskowej Orkiestry z Torunia, który zainaugurował nowy, właśnie wdrażany projekt Polskiego Wydawnictwa Muzycznego pod nazwą Biblioteka Orkiestr Dętych. Orkiestra wykonała utwory Wojciecha Kilara i Piotra Flisa.
To był dzień pełen dobrych emocji, wrażeń i wymiany doświadczeń.
Dziękujemy za Państwa obecność i już dziś serdecznie zapraszamy do udziału w przyszłorocznej edycji Dnia Edukacji Muzycznej!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.