Aktualności
Dzień Edukacji Muzycznej 2019
2019-11-22
19 listopada 2019 roku w gościnnych progach współorganizatora wydarzenia – Zespole Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu – odbyła się kolejna, 16. edycja Dnia Edukacji Muzycznej, w której wzięło udział ponad 300 uczestników!
Dzień Edukacji Muzycznej to cieszący się wielką popularnością kongres dedykowany nauczycielom i bibliotekarzom szkół muzycznych wszystkich stopni oraz dyrygentom chórów szkolnych z całej Polski. Celem wydarzenia jest umożliwienie podniesienia kwalifikacji zawodowych, rozszerzenie repertuaru publikacji pedagogicznych oraz integracja środowiska nauczycielskiego. Uczestnictwo w tym wydarzeniu może stanowić cenną pozycję w planie rozwoju zawodowego nauczycieli i jest doskonałą okazją do wymiany doświadczeń pedagogicznych.
Wykład inauguracyjny na tegorocznym DEM-ie wygłosiła Anna Pęcherzewska-Hadrych. Prelegentka zaprezentowała publiczności projekty edukacyjne Polskiego Wydawnictwo Muzycznego. Tuż po wykładzie inauguracyjnym miało miejsce wydarzenie szczególne: wspólne śpiewanie przez wszystkich uczestników pieśni ze zbioru Śpiewajmy Polskę! Antologia 100 pieśni patriotycznych. Był to przedpremierowy pokaz fragmentu najnowszej publikacji PWM. Antologia, poszerzona o informacje o twórcach utworów, stanowi cenne uzupełnienie wydawnictw z zakresu pieśni patriotycznej i już niebawem dostępna będzie w sprzedaży.
W programie DEM-u znalazły się lekcje pokazowe z zakresu gry na fortepianie, flecie i klarnecie, akordeonie, skrzypcach, altówce, wiolonczeli oraz kontrabasie. Biorący udział w kongresie mieli również możliwość uczestniczenia w kilku warsztatach chóralnych, a także w lekcji z zakresu emisji głosu. Program 16. Dnia Edukacji Muzycznej skierowany był również do teoretyków muzyki – podczas wydarzenia odbyła się lekcja pokazowa z historii muzyki.
Wydarzenie uświetnił występ Wojskowej Orkiestry z Torunia, który zainaugurował nowy, właśnie wdrażany projekt Polskiego Wydawnictwa Muzycznego pod nazwą Biblioteka Orkiestr Dętych. Orkiestra wykonała utwory Wojciecha Kilara i Piotra Flisa.
To był dzień pełen dobrych emocji, wrażeń i wymiany doświadczeń.
Dziękujemy za Państwa obecność i już dziś serdecznie zapraszamy do udziału w przyszłorocznej edycji Dnia Edukacji Muzycznej!
Najczęściej czytane:
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.