PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wystartowała kampania edukacyjna „Muzyka z kraju Chopina"

2019-11-29

Konferencją prasową w Ambasadzie RP w Tokio Polskie Wydawnictwo Muzyczne zainaugurowało tygodniowe tournée po Japonii, obejmujące cykl seminariów poświęconych polskiej muzyce fortepianowej. „Muzyka z kraju Chopina” to szeroko zakrojona kampania edukacyjna, skierowana do nauczycieli gry na fortepianowe, której celem jest popularyzacja najlepszej polskiej muzyki w Kraju Kwitnącej Wiśni.
 

W ramach cyklu seminariów odbywających się kolejno w Hiroszimie (2 grudnia), Sendai (3 grudnia), Nagoyi (4 grudnia), Osace (5 grudnia) i Tokio (6 grudnia), obejmujących warsztaty oraz recitale, błyskotliwi pianiści młodego pokolenia – Marie Kiyone oraz Ignacy Lisiecki przybliżą najpiękniejsze miniatury polskiej literatury fortepianowej wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach serii „Muzyka z kraju Chopina”. Uczestnicy spotkań będą mieli okazję prześledzić rolę fortepianu w kształtowaniu historii muzyki polskiej dzięki prelekcji dyrektora – redaktora naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dra Daniela Cichego. Wszystko z wykorzystaniem dedykowanych materiałów audiowizualnych.

– Muzyka Fryderyka Chopina niezmiennie budzi podziw wśród muzyków i melomanów na całym świecie, a w Japonii twórczość tego wybitnego kompozytora posiada szczególny status. Tym razem jednak chcemy pokazać, że Chopin nie tworzył w próżni i warto zapoznać się z muzyką kompozytorów, którzy pisali na fortepian przed nim, wraz z nim i po nim – komentuje dyrektor – redaktor naczelny PWM dr Daniel Cichy.



Podstawą kampanii stały się publikacje wydane nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach serii „Muzyka z kraju Chopina”, które odsłaniają mało znane piękno polskiej muzyki fortepianowej. Starannie wybrane dzieła polskich kompozytorów od XVIII wieku do współczesności, ułożone pod względem poziomu trudności, pozwalają dzieciom, młodzieży i dorosłym nie tylko rozwijać umiejętności pianistyczne, ale także pogłębiać artystyczną wrażliwość i poznawać nowy repertuar. Seria udowadnia ponadto, że Fryderyk Chopin chętnie sięgał do polskiego dziedzictwa muzycznego, jego dzieła dla wielu twórców stały się punktem odniesienia, a dla pianistów do dziś są niezwykłą inspiracją. W ramach serii ukazały się dotychczas dwa zeszyty na fortepian oraz jeden zeszyt na cztery ręce. W pierwszym kwartale 2020 roku zeszyty „Muzyka z kraju Chopina” zostaną wydane przez japońskie wydawnictwo Zen-On Music Company Ltd, które jest partnerem kampanii.

29 listopada w siedzibie Ambasady RP w Tokio odbyła się konferencja prasowa inaugurująca kampanię, którą otworzył Ambasador Nadzwyczajny i Pełnomocny RP w Japonii Paweł Milewski. Podczas konferencji dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy przedstawił szczegółowo założenia przedsięwzięcia. W wydarzeniu uczestniczyli także przedstawiciele pozostałych instytucji partnerskich: dyrektor działu wydawniczego Zen-On Music Company Ltd Takayuki Nii oraz dyrektor Instytutu Polskiego w Tokio Maria Żurawska. Konferencję uświetnił recital znakomitej pianistki Marie Kiyone, w którego programie znalazły się utwory zawarte w zeszytach „Muzyka z kraju Chopina”.

Partnerami kampanii są: firma Kawai, wydawnictwo Zen-On Music Company Ltd, stowarzyszenie PTNA, Japońskie Towarzystwo Chopinowskie, Instytut Polski w Tokio oraz Ambasada RP w Japonii.



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura Inspirująca”.

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?