Aktualności
Eugeniusz Knapik odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
2019-12-05
4 grudnia podczas uroczystości w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach prof. zw. dr hab. Eugeniusz Knapik odebrał z rąk Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wandy Zwinogrodzkiej Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Kompozytor jest od lat związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym nie tylko jako twórca – piastuje także funkcję Przewodniczącego Rady Programowej Oficyny.
Podniosłemu wydarzeniu w Akademii Muzycznej towarzyszył koncert z utworami Eugeniusza Knapika. W wykonaniu znakomitego Kwartetu Śląskiego, wybitnej sopranistki Ewy Biegas oraz AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia zabrzmiały Wyspy na orkiestrę smyczkową, II Kwartet smyczkowy oraz Przystępuję do ciebie na sopran i orkiestrę kameralną. Koncert był przedstawieniem idei kompozytorskich Knapika, który kluczowe dla swej twórczości pojęcie „oryginalności” sytuuje zupełnie poza kategoriami ekscentrycznej odmienności za wszelką cenę.
Eugeniusz Knapik (ur. 1951) studia muzyczne odbył w katowickiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna) w klasie Henryka Mikołaja Góreckiego (kompozycja) oraz Czesława Stańczyka (fortepian). W roku 1978 otrzymał stypendium państwowe na wyjazd do Paryża, a w latach 80. pracował w Studiu Eksperymentalnym we Fryburgu. Jego kompozytorski debiut nastąpił 7 czerwca 1974 roku na estradzie Filharmonii Narodowej, gdzie zabrzmiały pieśni z cyklu La Flûte de jade (1973). Szereg jego kompozycji wykonano niedługo potem na festiwalach „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli (1975–80). Obecnie twórczość jego gości na czołowych estradach świata. Jako pianista występuje solo i w zespołach. Od roku 1982 współpracuje z Kwartetem Śląskim. Specjalizuje się w repertuarze współczesnym – jako pierwszy w Polsce grał cały cykl Dwudziestu spojrzeń na Dzieciątko Jezus Oliviera Messiaena, dokonał także licznych prawykonań utworów polskich i zagranicznych kompozytorów współczesnych. W roku 1976 rozpoczął pracę w macierzystej uczelni, a siedemnaście lat później zorganizował tam Studio Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2002–08 piastował godność rektora katowickiej AM. W związku ze swą szeroką działalnością artystyczną otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. nagrodę na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1976), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Wiedniu za Concerto grosso (1977), wyróżnienie w r. 1978 za La flûte de jade i I lokatę (utwór wyselekcjonowany) w 1984 za Kwartet smyczkowy (1980) na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów oraz doroczną Nagrodę ZKP (1997).
© Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, fot. Marek Galica
Najczęściej czytane:
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.