Aktualności
FINA pokaże rejestrację opery Alka Nowaka „ahat-ilī – siostra bogów”
2019-12-15
19 grudnia o godz. 19:00 Filmoteka Narodowa – Instytut Adiowizualny zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – projekcję rejestracji opery ahat-ilī – siostra bogów. Autorką libretta jest nagrodzona w tym roku Literacką Nagrodą Nobla Olga Tokarczuk. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
To się rzadko zdarza: wybitna pisarka idzie do opery, a następnie sama kontaktuje się z kompozytorem z propozycją współpracy. Tak właśnie spotkali się Olga Tokarczuk i Aleksander Nowak, a efektem stała się adaptacja powieści Anna In w grobowcach świata, która miała premierę podczas festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie w 2018 roku. Bohaterką powieści jest sumeryjska bogini miłości i wojny Inanna. W operze wyreżyserowanej przez Pię Partum akcent został jednak przesunięty na służącą Inanny – ahat-ilī.
„Długo dyskutowaliśmy z Alkiem Nowakiem, jak tę mitologiczną historię opowiedzieć, aż w końcu uznaliśmy, że punkt ciężkości należy przenieść z bogini na służkę, czyli Ninę Szubur. Chodziło nam o to, by podkreślić jej człowieczeństwo, dlatego w libretcie ze służki uczyniłam ją niemal towarzyszką bogini, w jakimś sensie jej agentką w ludzkim świecie” – mówiła Olga Tokarczuk w rozmowie z Michałem Nogasiem.
Tokarczuk mimo braku wcześniejszych doświadczeń w tym gatunku sama napisała zwięzłe i poetyckie zarazem libretto o utracie bliskiej osoby, walce ze śmiercią, konflikcie dwóch sióstr. Kompozytor przypisał postaciom odmienne harmonie, a świat bogów i ludzi zróżnicował językami: ci pierwsi reprezentowani są tymi archaicznymi (akadyjskim, łacińskim, starogreckim, prasłowiańskim oraz azteckim), a ci drudzy – potocznym angielskim. W muzyce odwołującej się do najlepszych operowych tradycji oraz napędzanej dramatyczną akcją, historia ta nabiera pełnego, ponadczasowego blasku, co punktują dyskretna reżyseria i pomysłowe kostiumy.
Prezentacja rejestracji spektaklu odbędzie się 9 dni po wręczeniu Oldze Tokarczuk nagrody Nobla w Sztokholmie. W 2020 roku ukaże się także w postaci płyty Blu-ray nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, partnera wydarzenia.
Przed projekcją FINA zaprasza na spotkanie z kompozytorem Aleksandrem Nowakiem i reżyserką Pią Partum, które poprowadzi Jan Topolski – muzykolog, krytyk muzyczny i filmowy.
Wstęp bezpłatny.
Opera ahat-ilī – siostra bogów powstała na zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego na Sacrum Profanum 2018.
Najczęściej czytane:
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!