Aktualności
Cztery nominacje do Fryderyków dla albumów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
2020-01-30
Krążki wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne znalazły się w czołówce nominowanych do tegorocznych Fryderyków. Akademia Fonograficzna wyróżniła płyty wydane pod marką ANAKLASIS oraz ekskluzywny BOX „100 na 100”.
Kalejdoskop muzycznych przemian i stylów zebrany na 36 płytach CD – BOX „100 na 100” przedstawia panoramę 100 lat najlepszej polskiej muzyki w wykonaniu znakomitych artystów. Unikatowe wydawnictwo zostało docenione dwukrotnie, otrzymując nominacje w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej oraz Album Roku Muzyka Symfoniczna.
Doceniona została także marka fonograficzna ANAKLASIS, która swoją działalność pod auspicjami PWM rozpoczęła w 2019 roku, szturmem podbijając rynek i szybko zyskując uznanie krytyki. O zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna powalczy krążek KRAUZE, NOWAK, KUPCZAK, STAŃCZYK: Works for Rhodes Piano & Strings, na którym kompozycje czołowych polskich kompozytorów współczesnych wykonuje nagradzany pianista Piotr Orzechowski ,Pianohooligan’ wraz ze znakomitą Orkiestrą AUKSO pod batutą Maestro Marka Mosia. Natomiast nietuzinkowe interpretacje pieśni Stanisława Moniuszki w wykonaniu Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskego zarejestrowane na płycie E-ŚPIEWNIK czekają na zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna.
Już 8 marca podczas gali rozdania Fryderyków dowiemy się, kto z nominowanych otrzyma prestiżową statuetkę.
Pełna lista nominowanych znajduje się na stronie https://fryderyki.pl/fryderyk-2020/
***
Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej: 100 NA 100. MUZYCZNE DEKADY WOLNOŚCI
Panorama 100 lat polskiej muzyki na 36 CD w najlepszych wykonaniach
Album Roku Muzyka Współczesna: KRAUZE, NOWAK, KUPCZAK, STAŃCZYK: Works for Rhodes Piano & Strings
Piotr Orzechowski ‚Pianohooligan’ i AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyr. Marka Mosia
Album Roku Muzyka Symfoniczna: 100 NA 100. MUZYCZNE DEKADY WOLNOŚCI
Panorama 100 lat polskiej muzyki na 36 CD w najlepszych wykonaniach
Album Roku Muzyka Kameralna: STANISŁAW MONIUSZKO – E-ŚPIEWNIK
Agata Zubel, Andrzej Bauer, Cezary Duchnowski
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.