Aktualności
„Friction” na trąbkę, puzon i tubę – prawykonanie nowego utworu Agaty Zubel w sieci
2020-07-18
W ostatnich miesiącach kultura z powodzeniem przeniosła się do cyfrowej rzeczywistości. Muzyka w sieci to nie tylko retransmisje – to także prawykonania. Zapraszamy na premierę najnowszego utworu Agaty Zubel. Friction na trąbkę, puzon i tubę w wykonaniu muzyków Ensemble Linea będzie można usłyszeć po raz pierwszy 21 lipca za pośrednictwem internetu.
Friction miało zostać wykonane z udziałem publiczności podczas 49 edycji francuskiego Festiwalu Cordes sur Ciel. Jednak mając na względzie bezpieczeństwo wszystkich uczestników, organizatorzy podjęli decyzję o anulowaniu tegorocznej edycji. Jedynym wydarzeniem, które będzie świadectwem Cordes sur Ciel 2020, będzie prawykonanie Friction Agaty Zubel w cyfrowej przestrzeni.
„Wierni linii artystycznej skierowanej ku muzyce współczesnej, chcieliśmy zachować zamówienie złożone u polskiej kompozytorki Agaty Zubel. Artystka zgodziła się napisać utwór, który według pierwotnych założeń miał powstać podczas jej rezydencji w Cordes. Ensemble Linea nie może prawykonać utworu na żywo z udziałem publiczności, dlatego wykonanie zostanie nagrane i udostępnione online, będąc świadectwem tego, co mogło być jednym z odkryć tegorocznej edycji” – mówi dyrektor festiwalu Danièle Devynck.
Zachęcamy do wysłuchania premierowego wykonania Friction 21 lipca za pośrednictwem newslettera oraz strony festiwalu (więcej: Informacje praktyczne Kontakt). Nagranie będzie dostępne na stronie do końca 2020 roku. Czego można spodziewać się po najnowszym utworze Agaty Zubel? Kompozytorka tak komentuje Friction:
Myśl nie powoduje tarcia.
Dźwięk nie powoduje tarcia.
Czas nie powoduje tarcia.
Prędkość prowokuje tarcie.
Zatrzymanie prowokuje tarcie...
Współistnienie prowokuje tarcie!
Trzy jednorodne instrumenty toczą wspólnie myśl i dźwięk. Gdyby trwały przy swoich typowych funkcjach, mogłyby tworzyć fakturę idealną. Bo potrafią. A jednak... Friction.
Kiedy: 21 lipca 2020
Gdzie: newsletter i strona internetowa Festiwalu Cordes sur Ciel
Wykonawcy: członkowie Ensemble Linea w składzie:
Jean Philippe Wurtz – dyrygent
Thibaud Fortin – tuba
Julien Wurtz – trąbka
Dominique Delahoche – puzon
Utwór Friction na trąbkę, puzon i tubę został zamówiony przez Festiwal Cordes sur Ciel dzięki wsparciu Sacem France. Premiera jest koprodukcją Festiwalu i Ensemble Linea.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.