PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Friction” na trąbkę, puzon i tubę – prawykonanie nowego utworu Agaty Zubel w sieci

2020-07-18

W ostatnich miesiącach kultura z powodzeniem przeniosła się do cyfrowej rzeczywistości. Muzyka w sieci to nie tylko retransmisje – to także prawykonania. Zapraszamy na premierę najnowszego utworu Agaty Zubel. Friction na trąbkę, puzon i tubę w wykonaniu muzyków Ensemble Linea będzie można usłyszeć po raz pierwszy 21 lipca za pośrednictwem internetu.
 

Friction miało zostać wykonane z udziałem publiczności podczas 49 edycji francuskiego Festiwalu Cordes sur Ciel. Jednak mając na względzie bezpieczeństwo wszystkich uczestników, organizatorzy podjęli decyzję o anulowaniu tegorocznej edycji. Jedynym wydarzeniem, które będzie świadectwem Cordes sur Ciel 2020, będzie prawykonanie Friction Agaty Zubel w cyfrowej przestrzeni. 
 

„Wierni linii artystycznej skierowanej ku muzyce współczesnej, chcieliśmy zachować zamówienie złożone u polskiej kompozytorki Agaty Zubel. Artystka zgodziła się napisać utwór, który według pierwotnych założeń miał powstać podczas jej rezydencji w Cordes. Ensemble Linea nie może prawykonać utworu na żywo z udziałem publiczności, dlatego wykonanie zostanie nagrane i udostępnione online, będąc świadectwem tego, co mogło być jednym z odkryć tegorocznej edycji” – mówi dyrektor festiwalu Danièle Devynck. 
 

Zachęcamy do wysłuchania premierowego wykonania Friction 21 lipca za pośrednictwem newslettera oraz strony festiwalu (więcej: Informacje praktyczne  Kontakt). Nagranie będzie dostępne na stronie do końca 2020 roku. Czego można spodziewać się po najnowszym utworze Agaty Zubel? Kompozytorka tak komentuje Friction:
 

Myśl nie powoduje tarcia.

Dźwięk nie powoduje tarcia.

Czas nie powoduje tarcia.

Prędkość prowokuje tarcie.

Zatrzymanie prowokuje tarcie...

Współistnienie prowokuje tarcie!

Trzy jednorodne instrumenty toczą wspólnie myśl i dźwięk. Gdyby trwały przy swoich typowych funkcjach, mogłyby tworzyć fakturę idealną. Bo potrafią. A jednak... Friction.

 

Kiedy: 21 lipca 2020

Gdzie: newsletter i strona internetowa Festiwalu Cordes sur Ciel

Wykonawcy: członkowie Ensemble Linea w składzie: 

Jean Philippe Wurtz – dyrygent 

Thibaud Fortin – tuba 

Julien Wurtz – trąbka

Dominique Delahoche – puzon 

 

Utwór Friction na trąbkę, puzon i tubę został zamówiony przez Festiwal Cordes sur Ciel dzięki wsparciu Sacem France. Premiera jest koprodukcją Festiwalu i Ensemble Linea. 

Najczęściej czytane:

100. rocznica urodzin Stanisława Wisłockiego i prawykonanie „Rapsodii polskiej – koncertu fortepianowego” op. 14 w Filharmonii Krakowskiej

Dyrygent, kompozytor, pianista, pedagog, organizator życia muzycznego związany z Polską i z Rumunią – Stanisław Wisłocki był barwną postacią środowiska artystycznego w powojennej Polsce. 7 lipca 2021 roku obchodzimy 100. rocznicę urodzin artysty, którego twórczość kompozytorska, zdominowana przez działalność dyrygencką, jest na nowo odkrywana przez muzyków i muzykologów. 3 lipca Filharmonia Krakowska przedstawi symfoniczne utwory Wisłockiego. W programie koncertu, który zainauguruje festiwal Muzyka Polska OdNova, zabrzmi niewykonywana wcześniej Rapsodia polska – Koncert fortepianowy op. 14. 
 

Polish Graphic Design Awards – cztery nominacje dla projektów PWM

26 czerwca poznamy wyniki corocznego konkursu na najlepsze polskie projekty komunikacji wizualnej. W tegorocznej edycji Polish Graphic Design Awards nominacje uzyskały aż cztery realizacje dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego!

Kalendarz PWM nagrodzony w 62. Design Annual Competition Communication Arts Magazine

Magazyn Communication Arts ogłosił zwycięzców 62. Design Annual Competition. Spośród 3570 zgłoszeń jury złożone z przedstawicieli środowiska graficznego z całego świata wybrało 130 zwycięskich projektów. Wśród nich znalazł się książkowy kalendarz na 2021 rok zaprojektowany dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przez TOFU Studio z Gdańska.
 

Jubileusz Teresy Chylińskiej

Wybitna muzykolożka, autorka wielu publikacji, wieloletnia współpracownica Polskiego Wydawnictwa Muzycznego obchodzi dziś swoje 90. urodziny!
 

#Powtórkazmuzyki 6. Duchowość w muzyce

Duchowość jest elementem, który towarzyszy sztukom pięknym właściwie tak długo, jak te istnieją. W sztukach literackich wyrażała się ona w poezji, prozie i dramacie, w sztukach plastycznych przez kształt i obraz, a w muzyce – tylko i aż – poprzez dźwięki.
 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni: Redaktora nutowego

Miejsce pracy: Kraków
Forma zatrudnienia: umowa o pracę
Wymiar czasu pracy: pełny etat
 

„I Symfonia – Prawda?” Aleksandra Nowaka zabrzmi podczas festiwalu Malta w Poznaniu

„Co to jest prawda? Gdzie ma swoją siedzibę? Gdzie ma swój zarząd?” – te i inne pytania postawione przez Ryszarda Krynickiego w jego wierszu Prawda? stały się podstawą jednego z najnowszych utworów Aleksandra Nowaka. Zamówiona przez Fundację Malta I Symfonia – Prawda? będzie częścią Projektu Krynicki, w ramach którego po raz pierwszy zaprezentowane będą utwory trzech kompozytorów napisane do wierszy Ryszarda Krynickiego, jednego z najważniejszych twórców polskiej poezji współczesnej.
 

Kto poza Chopinem, Moniuszką i Szymanowskim? Odkrywamy Dziedzictwo Muzyki Polskiej

Dzięki wspólnemu, wieloletniemu projektowi Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, który finansowany jest przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, szybko udaje się nadrabiać ogromne cywilizacyjne zaległości w dziedzinie muzyki, które powstały jeszcze w czasach rozbiorów.

Znamy laureatów II Ogólnopolskiego Konkursu na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika.

W ubiegły weekend odbył się II Ogólnopolski Konkurs na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika, którego organizatorem była Szkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu. Do udziału w konkursie zgłosiło się 108 uczestników z 59 szkół muzycznych z całej Polski.

Dziedzictwo Muzyki Polskiej – konferencja

Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Narodowy Instytut Fryderyka Chopina prowadzą od 2017 roku wspólny projekt: Dziedzictwo Muzyki Polskiej. To jedno z flagowych przedsięwzięć obu instytucji, mające na celu kompleksowe opracowanie dzieł muzyki polskiej powstałej w latach 1795–1918.