PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

„Friction” na trąbkę, puzon i tubę – prawykonanie nowego utworu Agaty Zubel w sieci

2020-07-18

W ostatnich miesiącach kultura z powodzeniem przeniosła się do cyfrowej rzeczywistości. Muzyka w sieci to nie tylko retransmisje – to także prawykonania. Zapraszamy na premierę najnowszego utworu Agaty Zubel. Friction na trąbkę, puzon i tubę w wykonaniu muzyków Ensemble Linea będzie można usłyszeć po raz pierwszy 21 lipca za pośrednictwem internetu.
 

Friction miało zostać wykonane z udziałem publiczności podczas 49 edycji francuskiego Festiwalu Cordes sur Ciel. Jednak mając na względzie bezpieczeństwo wszystkich uczestników, organizatorzy podjęli decyzję o anulowaniu tegorocznej edycji. Jedynym wydarzeniem, które będzie świadectwem Cordes sur Ciel 2020, będzie prawykonanie Friction Agaty Zubel w cyfrowej przestrzeni. 
 

„Wierni linii artystycznej skierowanej ku muzyce współczesnej, chcieliśmy zachować zamówienie złożone u polskiej kompozytorki Agaty Zubel. Artystka zgodziła się napisać utwór, który według pierwotnych założeń miał powstać podczas jej rezydencji w Cordes. Ensemble Linea nie może prawykonać utworu na żywo z udziałem publiczności, dlatego wykonanie zostanie nagrane i udostępnione online, będąc świadectwem tego, co mogło być jednym z odkryć tegorocznej edycji” – mówi dyrektor festiwalu Danièle Devynck. 
 

Zachęcamy do wysłuchania premierowego wykonania Friction 21 lipca za pośrednictwem newslettera oraz strony festiwalu (więcej: Informacje praktyczne  Kontakt). Nagranie będzie dostępne na stronie do końca 2020 roku. Czego można spodziewać się po najnowszym utworze Agaty Zubel? Kompozytorka tak komentuje Friction:
 

Myśl nie powoduje tarcia.

Dźwięk nie powoduje tarcia.

Czas nie powoduje tarcia.

Prędkość prowokuje tarcie.

Zatrzymanie prowokuje tarcie...

Współistnienie prowokuje tarcie!

Trzy jednorodne instrumenty toczą wspólnie myśl i dźwięk. Gdyby trwały przy swoich typowych funkcjach, mogłyby tworzyć fakturę idealną. Bo potrafią. A jednak... Friction.

 

Kiedy: 21 lipca 2020

Gdzie: newsletter i strona internetowa Festiwalu Cordes sur Ciel

Wykonawcy: członkowie Ensemble Linea w składzie: 

Jean Philippe Wurtz – dyrygent 

Thibaud Fortin – tuba 

Julien Wurtz – trąbka

Dominique Delahoche – puzon 

 

Utwór Friction na trąbkę, puzon i tubę został zamówiony przez Festiwal Cordes sur Ciel dzięki wsparciu Sacem France. Premiera jest koprodukcją Festiwalu i Ensemble Linea. 

Najczęściej czytane:

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego w nowej odsłonie. Płyta TAKI PEJZAŻ w sprzedaży od 19 maja

Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.

Muzyka polska po Szymanowskim – wyróżnienie w konkursie na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024

W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.

Kompozytor Miesiąca: Jerzy Kornowicz i jego #biurkokompozytora

W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach. 

Polscy Kompozytorzy Dzieciom: Romuald Twardowski

Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.

37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Odwiedź nas w Krakowie!

Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.