Aktualności
Prawykonania dwóch utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego na początek 76. sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej
2020-09-09
Filharmonia Śląska na początek sezonu artystycznego zaplanowała prawykonania dwóch utworów znajdujących się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 18 września Filharmonii w Katowicach zabrzmi Exordium na baryton i orkiestrę symfoniczną Zygmunta Krauzego, a tydzień później, 25 września – O dolce lume na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę smyczkową Mikołaja Piotra Góreckiego.
Podczas koncertu 18 września Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej prowadzona przez Yaroslava Shemeta po raz pierwszy wykona Exordium na baryton i orkiestrę symfoniczną Zygmunta Krauzego – kompozytora o niespożytej kreatywności, śmiało poszukującego nieoczywistych rozwiązań brzmieniowych i chętnie odnoszącego się w swojej muzyce do aktualnych tematów społecznych. W Exordium Zygmunt Krauze po raz kolejny zaprasza do dyskusji na ważny temat, tym razem wplatając w przejmującą warstwę muzyczną dzieła fragmenty Preambuły Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W utworze nie zabraknie również charakterystycznych dla twórczości Zygmunta Krauzego elementów performatywnych podkreślających słowno-muzyczny przekaz. Partię solową wykona dysponujący pięknym tembrem bas-barytonu Jarosław Bręk.
W kolejny piątek, 25 września, Śląska Orkiestra Kameralna oraz Chór Filharmonii Śląskiej prawykonają dedykowaną Filharmonii kompozycję Mikołaja Piotra Góreckiego – O dolce lume na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę smyczkową. To dzieło kilkunastominutowe, jednoczęściowe, lecz składające się z wielu „sekcji”, które w partii sopranu wykorzystuje fragmenty Boskiej Komedii Dantego Alighieriego. Solistką będzie Bożena Bujnicka – sopranistka ceniona za unikalną barwę głosu i ekspresję aktorską, nagradzana wielokrotnie w konkursach krajowych i międzynarodowych.
18 września, godz. 19:00, Filharmonia Śląska, Katowice: Zygmunt Krauze – Exordium na baryton i orkiestrę symfoniczną
25 września, godz. 19:00, Filharmonia Śląska, Katowice: Mikołaj Piotr Górecki – O dolce lume na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę smyczkową (dzwony ad libitum)
Najczęściej czytane:
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.