Aktualności
Polska premiera Perpetuum stabile Pawła Mykietyna podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”
2020-09-14
Ponad rok na swoją polską premierę musiało czekać Perpetuum stabile Pawła Mykietyna. Utwór, który w 2019 roku zachwycił niemiecką publiczność, wykonany będzie po raz pierwszy w Polsce 18 września w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem.
Perpetuum stabile to kameralny utwór Pawła Mykietyna, którego światowa premiera odbyła się w Hanowerze 16 czerwca 2019 roku. Polska publiczność będzie miała możliwość wysłuchania go po raz pierwszy w klimatycznym wnętrzu zakopiańskiego Kościoła św. Krzyża, gdzie wykonają go muzycy Flex Ensemble w składzie: Kana Sugimura (vn), Anna Szulc-Kapala (vla), Martha Bijlsma (vc), Johannes Nies (pf). Utwór wykonany zostanie w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach”, który od 2009 roku odbywa się rokrocznie w Zakopanem.
Muzyka Pawła Mykietyna podczas festiwalu zabrzmi również jako nieodłączny element produkcji filmowej. 15 września w Kinie Miejsce odbędzie się pokaz filmu Drugi koncert na wiolonczelę i orkiestrę w reżyserii Macieja Stuhra z muzyką Pawła Mykietyna – tytułowy II Koncert znajduje się w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. To nowoczesne i niekonwencjonalne kino nieme zainspirowane prawdziwą historią opisaną w reportażu Małgorzaty Smolak Mówię do was przez CyberOko: Chcę żyć. Maciek, bohater filmu, żyje pełnią życia, jednak poukładaną codzienność mężczyzny przerywa udar mózgu. Bohater przechodzi skomplikowaną operację, lecz pozostaje sparaliżowany i niezdolny do kontaktu ze światem. Rozpoczyna walkę o wolność. To właśnie niezagłuszana przez żaden inny dźwięk muzyka jest osobnym bohaterem filmu. Jak mówi reżyser, „brak słów w tym filmie to metafora uwięzienia głównego bohatera w innym świecie. W tym sensie ta historia i forma niemego filmu wiążą się ze sobą”. Krótkometrażowa produkcja miała premierę 24 października w Toruniu podczas 17. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest. Po zakończeniu emisji zaplanowano spotkanie publiczności z Małgorzatą Smolak, Maciejem Stuhrem i Pawłem Mykietynem.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.