Aktualności
Song Master Class: lekcje online z Tomaszem Koniecznym i Lechem Napierałą
2020-09-21
Pieśni Stanisława Moniuszki i Romualda Twardowskiego są znane i cenione zarówno przez wykonawców, jak i publiczność. A gdyby tak móc poznać te utwory od podszewki? Światowej sławy artyści zapraszają na prywatne lekcje mistrzowskie – z dostawą do domu! Wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny i znakomity pianista Lech Napierała wychodzą naprzeciw wszystkim, którzy chcą lepiej poznać najpiękniejsze polskie pieśni. Startuje internetowy projekt Song Master Class.
© Song Master Class, fot. Marta Napierała
Tomasz Konieczny jest śpiewakiem, którego nie trzeba przedstawiać publiczności śledzącej doniesienia z największych scen operowych świata. Wraz z uznanym pianistą i doświadczonym kameralistą Lechem Napierałą zaprasza nie tylko adeptów sztuki muzycznej, ale też melomanów i pasjonatów muzyki kameralnej do wspólnego odkrywania piękna i niuansów zawartych w polskich pieśniach XIX i XX wieku. Projekt Song Master Class koncentruje się na wybranych utworach Stanisława Moniuszki i Romualda Twardowskiego – kompozytora, który w 2020 roku obchodził swoje 90. urodziny. Na stronie www.songmasterclass.com udostępnionych jest aż 30 wideotutoriali prezentujących dwa najsłynniejsze cykle pieśni Romualda Twardowskiego: Znad Wilii oraz Oblicze Morza, a także najpopularniejsze utwory Stanisława Moniuszki: balladę Dziad i baba i pieśń Do Niemna. Każdemu utworowi poświęcone są trzy materiały wideo, które koncentrują się na spojrzeniu na pieśni od strony wokalisty, pianisty oraz współpracy artystów-kameralistów. Kompleksowy zapis audiowizualny pracy nad utworami wypełniony rzeczowymi wskazówkami przekazanymi w przystępny sposób jest znakomitą podstawą do pracy i inspiracją dla każdego adepta śpiewu i amatora fortepianu. Dzięki tłumaczeniu materiałów na język angielski, niemiecki i japoński także artyści nieposługujący się językiem pieśni będą mogli szczegółowo przysłuchać się polskiej wymowie, co ułatwi im włączenie wyjątkowych dzieł liryki wokalnej do swoich repertuarów. Dostęp do wszystkich materiałów jest bezpłatny.
© Song Master Class, fot. Marta Napierała
Tomasz Konieczny i Lech Napierała znają pieśni Romualda Twardowskiego jak nikt inny dzięki bezpośredniej współpracy z kompozytorem nad płytą, która już tej jesieni zostanie wydana przez ANAKLASIS, wytwórnię płytową działającą w ramach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Także twórczość Stanisława Moniuszki znajduje się w obszarze zainteresowań Koniecznego, który w 2019 roku uczestniczył m.in. w oklaskiwanej produkcji Halki w słynnym Theater an der Wien, a także w koncercie poświęconym kompozytorowi w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie, zorganizowanym z okazji 200. rocznicy urodzin twórcy.
Oprócz unikatowych materiałów o nieprzeciętnych walorach edukacyjnych, na www.songmasterclass.org udostępnione jest także wyjątkowe nagranie omawianych dzieł w wersji koncertowej. To recital poświęcony najpiękniejszym polskim pieśniom w wykonaniu niezrównanych artystów – prosto z Wiednia!
Zajrzyj na www.songmasterclass.org i na kanał YouTube Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.
Partnerem projektu jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Patroni medialni: Radio Łódź, TVP Kultura, Tok FM, Program 2 Polskiego Radia, TVP 3 Łódź.
Najczęściej czytane:
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.