Aktualności
Paweł Mykietyn laureatem Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida
2020-09-24
Z radością informujemy, że związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym kompozytor Paweł Mykietyn został wyróżniony przez Kapitułę Muzyczną Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za II koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną. Gratulujemy!
O tym, kto w 2020 roku zostanie laureatem Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Muzyka operowa, sakralna i awangardowa” zdecydowała Kapituła Muzyczna w składzie: Izabela Kłosińska, Małgorzata Komorowska (przewodnicząca), Stanisław Leszczyński, Grzegorz Michalski, Janusz Przybylski i Dorota Stalińska. Kompozytor otrzyma okolicznościową statuetkę, dyplom oraz 25 tysięcy złotych.
II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną był prawykonany 29 marca 2019 r. w Warszawie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Utwór wykonała jedna z najlepszych polskich orkiestr Sinfonia Varsovia prowadzona przez Bassema Akiki, a partię solo zagrał rozchwytywany wiolonczelista Marcin Zdunik, któremu utwór został dedykowany.
Koncert został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i krytykę. Na swoim blogu Jan Hartman (Polityka) tak skomentował kompozycję Mykietyna: „Ten utwór na pewno wejdzie do historii muzyki polskiej, zadając kłam pogłoskom o ezoteryczności muzyki współczesnej. (…) Nowe dzieło Pawła Mykietyna jest doskonale (nowo) współczesne, w gruncie rzeczy formalne, a jednocześnie pełne czułości dla utraconego czasu. Mimo pozornego chłodu koncert wiolonczelowy Mykietyna porusza w nas głębokie, intymne struny. Jest to muzyka wzruszająca, niemalże naruszająca naszą prywatność”.
Nagrodzony utwór Pawła Mykietyna ma predyspozycje do bycia nie tylko kompozycją autonomiczną. Został wykorzystany w filmie Małgorzaty Szumowskiej The Other Lamb (2019). Stał się także podstawą filmu zrealizowanego przez Akademię Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie, którego scenarzystą i reżyserem jest Maciej Stuhr. Produkcja miała premierę 24 października 2019 r. w Toruniu podczas 17. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest. Film, zatytułowany tak samo, jak utwór, stanowi przykład nowoczesnego i niekonwencjonalnego kina niemego. Jest zainspirowany prawdziwą historią opisaną w reportażu Małgorzaty Smolak Mówię do was przez CyberOko: Chcę żyć. W produkcji podstawą jest muzyka niezagłuszana przez żaden inny dźwięk, będąca jego osobnym bohaterem.
Najczęściej czytane:
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.