Aktualności
Paweł Mykietyn laureatem Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida
2020-09-24
Z radością informujemy, że związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym kompozytor Paweł Mykietyn został wyróżniony przez Kapitułę Muzyczną Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za II koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną. Gratulujemy!
O tym, kto w 2020 roku zostanie laureatem Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Muzyka operowa, sakralna i awangardowa” zdecydowała Kapituła Muzyczna w składzie: Izabela Kłosińska, Małgorzata Komorowska (przewodnicząca), Stanisław Leszczyński, Grzegorz Michalski, Janusz Przybylski i Dorota Stalińska. Kompozytor otrzyma okolicznościową statuetkę, dyplom oraz 25 tysięcy złotych.
II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną był prawykonany 29 marca 2019 r. w Warszawie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Utwór wykonała jedna z najlepszych polskich orkiestr Sinfonia Varsovia prowadzona przez Bassema Akiki, a partię solo zagrał rozchwytywany wiolonczelista Marcin Zdunik, któremu utwór został dedykowany.
Koncert został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność i krytykę. Na swoim blogu Jan Hartman (Polityka) tak skomentował kompozycję Mykietyna: „Ten utwór na pewno wejdzie do historii muzyki polskiej, zadając kłam pogłoskom o ezoteryczności muzyki współczesnej. (…) Nowe dzieło Pawła Mykietyna jest doskonale (nowo) współczesne, w gruncie rzeczy formalne, a jednocześnie pełne czułości dla utraconego czasu. Mimo pozornego chłodu koncert wiolonczelowy Mykietyna porusza w nas głębokie, intymne struny. Jest to muzyka wzruszająca, niemalże naruszająca naszą prywatność”.
Nagrodzony utwór Pawła Mykietyna ma predyspozycje do bycia nie tylko kompozycją autonomiczną. Został wykorzystany w filmie Małgorzaty Szumowskiej The Other Lamb (2019). Stał się także podstawą filmu zrealizowanego przez Akademię Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie, którego scenarzystą i reżyserem jest Maciej Stuhr. Produkcja miała premierę 24 października 2019 r. w Toruniu podczas 17. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest. Film, zatytułowany tak samo, jak utwór, stanowi przykład nowoczesnego i niekonwencjonalnego kina niemego. Jest zainspirowany prawdziwą historią opisaną w reportażu Małgorzaty Smolak Mówię do was przez CyberOko: Chcę żyć. W produkcji podstawą jest muzyka niezagłuszana przez żaden inny dźwięk, będąca jego osobnym bohaterem.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.