Aktualności
Znamy zwycięzców Warsaw Wind Ensemble Competition Contest 2020!
2020-10-15
30 września zakończył się nabór zgłoszeń do Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020. Spośród niemal 50 zgłoszeń jury wybrało siedmioro laureatów i wyróżniło pięć kompozycji.
18 maja Polskie Wydawnictwo Muzyczne wraz ze Stowarzyszeniem Warsaw Wind Music ogłosiło pierwszą edycję konkursu kompozytorskiego, którego przedmiotem było napisanie premierowej kompozycji przeznaczonej na koncertową orkiestrę dętą. Do konkursu zakwalifikowało 31 prac w kategorii międzynarodowej oraz 18 kompozycji przesłanych przez polskich twórców.
Przedstawiamy laureatów
Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncertową Orkiestrę Dętą
Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020!
Laureatów wybrało jury w składzie:
• prof. Alicja Gronau (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie),
• dr Chris David Westover (Denison University),
• dr Ryan Latimer (University of Birmingham),
• dr Eunho Chang (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie),
• ppłk Adam Czajkowski (Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego w Warszawie),
• dr Daniel Cichy (Polskie Wydawnictwo Muzyczne),
• Jakub Nikiel (Polskie Wydawnictwo Muzyczne),
• dr Mariusz Dziubek (Narodowa Orkiestra Dęta w Lubinie),
• dr Jarosław Praszczałek (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie).
Zwycięskie kompozycje zostaną jeszcze w tym roku wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w serii „Biblioteka Orkiestr Dętych”. Ich autorzy otrzymają także nagrody pieniężne. Dla laureatów trzech miejsc w obu kategoriach przewidziane są również nagrody rzeczowe ufundowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz pamiątkowe dyplomy i statuetki.
Wszystkie utwory zabrzmią podczas Gali Finałowej. Wydarzenie, początkowo planowane na 28 listopada, zostało przeniesione na przyszły rok. Nagrodzone kompozycje w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów w Warszawie wykona Orkiestra Reprezentacyjna Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pod batutą Chrisa Davida Westovera oraz Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, którą poprowadzi Marcin Ślązak. Szczegóły wkrótce!
Celem serii „Biblioteka Orkiestr Dętych” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego jest wsparcie działalności orkiestr i zespołów dętych poprzez umożliwienie korzystania z materiałów nutowych na najwyższym poziomie merytorycznym i edytorskim. Utwory wydane w ramach serii BOD zapełniają dotkliwą lukę repertuarową i ułatwiają dostęp do najchętniej granego repertuaru. W skład serii wchodzą opracowania, aranżacje, a także nowe kompozycje na tyle różnorodne, że mogą wzbogacić repertuar zarówno zespołów amatorskich, półzawodowych, jak i zawodowych działających przy gminach, ośrodkach kultury, parafiach oraz szkołach muzycznych, na różnym poziomie zaawansowania.
Organizatorami konkursu są Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Stowarzyszenie Warsaw Wind Music. Partnerami wydarzenia są: Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów, Orkiestra Reprezentacyjna SGGW w Warszawie oraz Reprezentacyjny Zespół Artystyczny Wojska Polskiego.
Patroni medialni wydarzenia to: TVP Kultura, POLMIC – Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Magazyn Presto, Polskie Radio RDC, portale „Orkiestry Dęte” oraz „Wind Band Press”.
Najczęściej czytane:
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.