Aktualności
Juliusz Łuciuk – requiescat in pace
2020-10-19
Z wielkim żalem dzielimy się smutną wiadomością: nie żyje Juliusz Łuciuk.
Był wyjątkową postacią na mapie krakowskiej i polskiej sceny muzycznej. Uczeń Stanisława Wiechowicza, Nadii Boulanger i Oliviera Messiaena. Artysta o ogromnej wrażliwości na słowo. Kompozytor barw.
Studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim, a w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie (dzisiaj: Akademia Muzyczna) kompozycję, teorię muzyki oraz grę na organach i fortepianie. Studia uzupełniał w Paryżu u Nadii Boulanger, Maxa Deutscha i Oliviera Messiaena. Brał udział w Międzynarodowych Kursach Kompozytorskich w Darmstadt.
Wybrał karierę kompozytorską: był jednym z najwybitniejszych twórców muzyki religijnej i liryki wokalnej. Teksty do swoich utworów wyszukiwał w zbiorach największych poetów: Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Juliana Przybosia, czy Jana Twardowskiego. Komponował opery, utwory symfoniczne, muzykę do baletów, miniatury instrumentalne, pieśni, utwory chóralne i edukacyjne.
Jego opera Miłość Orfeusza z 1973 roku znalazła się w zestawieniu Sto na Sto. Muzyczne dekady wolności.
Tak o kompozytorze mówi dyrektor – redaktor naczelny PWM, Daniel Cichy:
Juliusz Łuciuk to jeden z najdłużej współpracujących z naszą Oficyną kompozytorów. Każde spotkanie z twórcą udowadniało determinację, ale i odwagę w kroczeniu własną artystyczną drogą. Jasno wyznaczony azymut nie ulegał u Juliusza Łuciuka wahaniom, nie zmieniał się w zależności od estetycznych prądów i od wielu lat był podporządkowany tradycyjnie pojmowanym wartościom piękna, prawdy i miłości. Słychać to w jego muzyce, widać w dobieranych tekstach, czuć w wyjątkowej aurze jego dzieł.
Krakowska i polska scena poniosły niepowetowaną stratę.
R.I.P.
© PWM / fot. Bartek Barczyk
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.