Aktualności
Krążek z rejestracją „Bildbeschreibung” Agaty Zubel trafia do dystrybucji
2020-10-28
W 2018 roku podczas Transart Festival we włoskim Bolzano odbyło się prawykonanie opery Bildbeschreibung Agaty Zubel, jednej z najważniejszych kompozytorek naszych czasów. Polska premiera utworu podczas „Warszawskiej Jesieni” z udziałem Agaty Zubel, Franka Wörnera i wybitnych muzyków Klangforum Wien została zarejestrowana, a teraz trafia do dystrybucji na krążku Blu-ray wydanym przez wytwórnię ANAKLASIS. Rejestrację uzupełnia poświęcony kompozytorce film dokumentalny Słowa jak dźwięki.
Heiner Müller, zainspirowany obrazem Emilii Kolewej, bułgarskiej studentki scenografii, napisał dramat złożony z jednego zdania zajmującego aż 8 stron, podzielonego wyłącznie przecinkami, średnikami i dwukropkami. Ten właśnie tekst stał się podstawą utworu Agaty Zubel, która tak komentowała Opis obrazu: „W dźwięku to przedsięwzięcie jest dla mnie inspirujące. Chcę się go podjąć. Cała ta zamrożona w czasie sytuacja dramatyczna, ta zatrzymana chwila, aż się prosi o dopełnienie jej nierealnego bytu muzyką. […] Zaplanowana droga przez zakomponowaną muzycznie przestrzeń to przejście przez obraz”.
Na wydanej przez ANAKLASIS płycie Blu-ray znalazł się także film dokumentalny w reżyserii Jana Sosińskiego poświęcony kompozytorce, zrealizowany we współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Telewizją Polską S.A. Dzięki zastosowaniu podwójnej narracji przedstawia Agatę Zubel z perspektywy twórczyni i odtwórczyni, ukazując rozwój obu tych aktywności u jednej osoby obdarzonej nieograniczoną kreatywnością, olbrzymimi możliwościami wokalnymi i magnetyczną osobowością.
Krążek dostępny jest w księgarni PWM i na pwm.com.pl, a także na empik.com, swiatksiazki.pl oraz w dobrych księgarniach muzycznych w Polsce.
To nie wszystkie październikowe wiadomości dotyczące Agaty Zubel! Między 28 a 31 października we francuskim Orleanie trwa XIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny, w którego finale utworem obowiązkowym jest Chamber Piano Concerto na fortepian/y i zespół polskiej kompozytorki. Uczestnicy konkursu wystąpią ze znakomitymi muzykami Ensemble intercontemporain, których poprowadzi Simon Proust. Ogłoszenie półfinalistów oraz galę wręczenia nagród będzie można śledzić na kanałach YouTube i Facebook wydarzenia.
Kompozytorka opracowała również wersję utworu bez udziału zespołu, na dwa fortepiany i jednego pianistę. Zarówno Chamber Piano Concerto, jak i Piano Piano But Not Pianissimo zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Zachęcamy do poznania tych i innych publikacji z księgarni PWM!
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.