Aktualności
“Oblicza pianistki” na 4 i 6 rąk - wielki finał!
2020-11-04
“Oblicza pianistyki” to seria koncertów na 4 i 6 rąk, która ma na celu zaprezentowanie pianistów, absolwentów klasy fortepianu prof. Stefana Wojtasa i zaproszonych gości. Wielki finał podsumowujący całe wydarzenie odbędzie się już w najbliższy piątek. W programie koncertu znajdą się niezwykłe kompozycje na 4 i 6 rąk oraz trzy prawykonania.
Projekt jest dwuletnią serią koncertową prezentującą różne oblicza pianistyki – od gry solowej po kameralistykę w różnorodnych składach. Dotychczas odbyły się: recital solowy Szymona Nehringa, recital kameralny Piotra Lato (klarnet) i Ireneusza Boczka (fortepian), recital kameralny Katarzyny Budnik (altówka) i Grzegorza Mani (fortepian), recital kameralny Karola Gajdy (puzon), Jakuba Urbańczyka (tuba) i Moniki Gardoń-Preinl (fortepian), recital solowy Piotra Machnika, koncert online duetu Krzysztof Książek / Agnieszka Zahaczewska-Książek, recital Łukasza Dębskiego (fortepian) i Marka Mleczki (obój).
Finał serii będzie stanowił wydarzenie bez precedensu, podczas którego wystąpią Zespół kameralny Extra Sounds Ensemble, dyrygent: Grzegorz Brajner, pianiści: Ireneusz Boczek, Anna Duda, Monika Gardoń-Preinl, Dominika Grzybacz, Beata Koniuszy, Grzegorz Mania, Marta Mołodyńska-Wheeler, Agnieszka Plata, Piotr Różański.. W programie utwory A. Schnittke, F. Schuberta, M. Cornicka, L. van Beethovena, W. Gillocka i X. Scharwenki.
Odbędą się także prawykonania kompozycji Michała Pawełka na fortepian na 4 ręce i orkiestrę smyczkową, cykli na 4 ręce Marty Mołodyńskiej-Wheeler oraz miniatur na 6 rąk Ireneusza Boczka i Marty Mołodyńskiej-Wheeler. Podczas koncertu premierę będzie mieć fantastyczny utwór - "Pandemony". Publikację już możecie Państwo nabyć w naszej internetowej księgarni.
Finałowy koncert odbędzie się 6 listopada 2020 (piątek) o godz. 18.00 w Sali koncertowej PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie, ul. Basztowa 9.
Koncert jest bezpłatny, obowiązują wejściówki, które można pobrać na stronie: https://app.evenea.pl/event/4i6rak/
Informacje o koncercie i transmisji online – www.spmk.com.pl
Organizator: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów
Partnerzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Fundacja Pro Musica Bona, Państwowa Szkoła Muzyczna im. W. Żeleńskiego w Krakowie
Patronat honorowy: Witold Kozłowski - Marszałek Województwa Małopolskiego
Patroni medialni: TVP Kultura, TVP Kraków, Radio Kraków, Polskie Centrum Informacji Muzycznej – Polmic.pl
Utwór Michała Pawełka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.