Aktualności
Śpiewajmy Polskę!
2020-11-11
W ramach serii Antologia Pieśni Patriotycznej „Śpiewajmy Polskę!” przedstawiamy nowe, najpiękniejsze opracowania chóralne kilkudziesięciu najbardziej popularnych pieśni i piosenek patriotycznych. Zawarte w antologii utwory są zapisem głosu wielu pokoleń Polaków, z którego – niezależnie od okoliczności powstania, późniejszych przekształceń czy reprezentowanego typu artystycznej wypowiedzi – wybrzmiewa miłość do ojczyzny.
Witaj, majowa jutrzenko, Biała chorągiewka, Deszcz jesienny, Rota, Ballada o pancernych, Przeżyj to sam – to wybrane tytuły pokazujące szeroki wachlarz wyboru pieśni do antologii. Nowe opracowania nadają znanym, tworzonym przez stulecia melodiom współczesnego charakteru: niestandardowa harmonia i ciekawe zestawianie faktur będą odpowiedzią na potrzeby profesjonalnych ale też ambitnych amatorskich zespołów chóralnych i zachęcą do sięgania po kolorowe zeszyty z bocianami.
Prezentowane aranżacje są dziełem cenionych w środowisku kompozytorów i chórmistrzów: Jacka Sykulskiego (chóry jednorodne) oraz Sebastiana Szymańskiego (chór mieszany).
Tak brzmi melancholijny Deszcz jesienny w opracowaniu Jacka Sykulskiego w wykonaniu Cameraty Silesii pod dyrekcją Anny Szostak.
Mamy nadzieję, że spełnią się słowa pierwszej recenzji chóralnej antologii, pióra Elżbiety Krzemińskiej:
Prezentowane w antologii pieśni na pewno trafią jako stałe pozycje do programów wielu chórów i spełnią cel, jakim jest pielęgnowanie pamięci o historii naszego kraju, głębsze rozumienie jego losów i pozwolą nazwać to, co czujemy, kiedy myślimy – moja Ojczyzna. (Wychowanie Muzyczne 3., Rok LXIV #320 2020)
Do 15 listopada wszystkie zeszyty serii dostępne są w księgarni PWM z atrakcyjnym rabatem (zniżka zostanie aktywowana po wpisaniu w koszyku kodu BOCIANY).
Śpiewajmy Polskę!
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.