PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Rozdział 11. 2016 – Instytucja kultury – zataczamy koło

2020-11-24

PWM przez lata, nawet te najtrudniejsze finansowo, nie rezygnowało ze swoich najważniejszych przedsięwzięć edytorskich, podążając za misją, wręcz testamentem dyrektora Ochlewskiego, który nadał tej oficynie wydawniczej szeroki wymiar narodowy i kulturowy. Wydawnictwo było już bliskie sprywatyzowania. Mimo pokus natury ekonomicznej stale jednak było więcej obaw o to, czy ta szczególna misja PWM-u obroniłaby się przy obcym właścicielu.


PWM przez lata, nawet te najtrudniejsze finansowo, nie rezygnowało ze swoich najważniejszych przedsięwzięć edytorskich, podążając za misją, wręcz testamentem dyrektora Ochlewskiego, który nadał tej oficynie wydawniczej szeroki wymiar narodowy i kulturowy. Wydawnictwo było już bliskie sprywatyzowania. Mimo pokus natury ekonomicznej stale jednak było więcej obaw o to, czy ta szczególna misja PWM-u obroniłaby się przy obcym właścicielu.

Kiedy Andrzej Kosowski, sprawujący przez 12 lat funkcję redaktora naczelnego PWM-u, współdziałał z woli Ministra Kultury i Sztuki przy powstaniu Instytutu Muzyki i Tańca – państwowej instytucji kultury – ożyły w PWM-ie nadzieje na przełom, na ponowne przekształcenie.

Wydawnictwo znów stanęło przed pionierskim zadaniem – nikt dotychczas nie przeprowadzał zamiany Spółki Skarbu Państwa w instytucję podlegającą Ministerstwu… Rozpoczęła się długa praca nad stworzeniem odpowiedniego modelu prawnego. Proces ten przyspieszył od przyjścia Adama Radzikowskiego jako prezesa Zarządu w roku 2010 oraz Daniela Cichego jako redaktora naczelnego w 2013. Znaczenie miało także to, że po raz pierwszy prezes był także muzykiem, doświadczonym w kierowaniu instytucja kulturalną.


Fot. Jędrzej Sokołowski; grafika: WGS

Specjalna ustawa regulująca wszelkie sprawy formalnoprawne PWM weszła życie i 7 stycznia 2016 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne formalnie stało się państwową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kulturalnych prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Adam Radzikowski, ostatni prezes Zarządu, został pierwszym po zmianie dyrektorem naczelnym. Daniel Cichy kontynuował swoje obowiązki redaktora naczelnego, by po roku, w 2017, po zwycięstwie w konkursie na dyrektora PWM-u, otrzymać z rąk prof. dra hab. Piotra Glińskiego nominację dyrektorską.

Tekst opracowano na podstawie materiału redakcyjnego opublikowanego w kalendarzu PWM na 2020 rok.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne powróciło do korzeni. Formalnie, merytorycznie, ideowo. Zaczęło nowy etap swoich dziejów, trwających już 75 lat. 

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.