Aktualności
Hawel, Nowak, Zubel: grudniowe prawykonania online
2020-12-02
W grudniu zapraszamy na trzy prawykonania utworów z katalogu PWM. Każdy z koncertów zaplanowanych w wirtualnej przestrzeni będzie wspaniałą okazją do kontaktu z najlepszą i najnowszą muzyką polską w międzypokoleniowym wydaniu, przeznaczoną na różne składy: od solowej, przez kameralistykę, po orkiestrę symfoniczną z chórem i solistami. Przed nami Jan Wincenty Hawel, Alek Nowak, Agata Zubel i ich najnowsze kompozycje.

Jan Wincenty Hawel od lat związany jest z Filharmonią Śląską nie tylko jako założyciel Śląskiej Orkiestry Kameralnej, ale też jej Honorowy Szef. Nic dziwnego, że właśnie w katowickiej Filharmonii zabrzmi jego najnowszy utwór. VIII Symfonia Symfonia psalmów bibilijnych jest sześcioczęściowym utworem, którego tekst został oparty na fragmentach z Księgi Psalmów w przekładzie Biblii Paulistów. W partiach solowych usłyszymy znakomitą sopranistkę Bożenę Bujnicką, barytona Patryka Wyborskiego, głos organowy wykona natomiast Adam Eibin. Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Na transmisję z wydarzenia zapraszamy 4 grudnia o godz. 19:00 na profile Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Filharmonii Śląskiej na Facebooku, a także na kanał YouTube Filharmonii.
Ostatnio świat muzyczny huczy na temat operowej działalności Aleksandra Nowaka, między innymi ze względu na premierę utworu Syrena. Melodramma aeterna podczas festiwalu AUKSODRONE oraz wydania przez ANAKLASIS jego utworu Drach. Dramma per musica na CD i LP. Jednak kompozytor nie zerwał z tworzeniem na mniejsze składy – 11 grudnia o godz. 20:00 po raz pierwszy zabrzmi jego III Kwartet smyczkowy. Utwór został zamówiony przez Royal String Quartet, jeden z najważniejszych polskich kwartetów o międzynarodowej renomie, skłonny do poszukiwań i otwarty na nowe wyzwania. Jednym z nich było zorganizowanie w 2004 roku pierwszej edycji festiwalu Kwartesencja, który trwa do dziś, będąc istotnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Warszawy. To właśnie w ramach Kwartesencji zabrzmi utwór Nowaka, o którym kompozytor enigmatycznie mówi, że „wywodzi się z melodii śpiewanej przez pewną Nadię, która szuka swojej mamy. Nie może jej znaleźć, choć szuka wszędzie”. Zachęcamy do spędzenia piątkowego wieczoru przy transmisji z koncertu dostępnej na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Festiwalu Kwartesencja.
Podczas tegorocznego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego we francuskim Orleanie utworem obowiązkowym w finale było Chamber Piano Concerto na fortepian/y i zespół Agaty Zubel. Fascynujący nie tylko dla odbiorców utwór, w którym solista wykonuje swoją partię na dwóch fortepianach, otrzymał dodatkowe życie w wersji solowej. Teraz Piano Piano But Not Pianissimo zabrzmi podczas wirtualnego koncertu prosto z Narodowego Forum Muzyki. Przy dwóch fortepianach będzie można usłyszeć niestroniącą od eksperymentów z pogranicza muzyki i performance’u Małgorzatę Walentynowicz. Zapraszamy do NFM 17 grudnia o godz. 19:00 za pośrednictwem profili na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Narodowego Forum Muzyki, a też kanału YouTube NFM i strony WWW Narodowego Forum Muzyki.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.