Aktualności
Hawel, Nowak, Zubel: grudniowe prawykonania online
2020-12-02
W grudniu zapraszamy na trzy prawykonania utworów z katalogu PWM. Każdy z koncertów zaplanowanych w wirtualnej przestrzeni będzie wspaniałą okazją do kontaktu z najlepszą i najnowszą muzyką polską w międzypokoleniowym wydaniu, przeznaczoną na różne składy: od solowej, przez kameralistykę, po orkiestrę symfoniczną z chórem i solistami. Przed nami Jan Wincenty Hawel, Alek Nowak, Agata Zubel i ich najnowsze kompozycje.
Jan Wincenty Hawel od lat związany jest z Filharmonią Śląską nie tylko jako założyciel Śląskiej Orkiestry Kameralnej, ale też jej Honorowy Szef. Nic dziwnego, że właśnie w katowickiej Filharmonii zabrzmi jego najnowszy utwór. VIII Symfonia Symfonia psalmów bibilijnych jest sześcioczęściowym utworem, którego tekst został oparty na fragmentach z Księgi Psalmów w przekładzie Biblii Paulistów. W partiach solowych usłyszymy znakomitą sopranistkę Bożenę Bujnicką, barytona Patryka Wyborskiego, głos organowy wykona natomiast Adam Eibin. Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk. Na transmisję z wydarzenia zapraszamy 4 grudnia o godz. 19:00 na profile Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Filharmonii Śląskiej na Facebooku, a także na kanał YouTube Filharmonii.
Ostatnio świat muzyczny huczy na temat operowej działalności Aleksandra Nowaka, między innymi ze względu na premierę utworu Syrena. Melodramma aeterna podczas festiwalu AUKSODRONE oraz wydania przez ANAKLASIS jego utworu Drach. Dramma per musica na CD i LP. Jednak kompozytor nie zerwał z tworzeniem na mniejsze składy – 11 grudnia o godz. 20:00 po raz pierwszy zabrzmi jego III Kwartet smyczkowy. Utwór został zamówiony przez Royal String Quartet, jeden z najważniejszych polskich kwartetów o międzynarodowej renomie, skłonny do poszukiwań i otwarty na nowe wyzwania. Jednym z nich było zorganizowanie w 2004 roku pierwszej edycji festiwalu Kwartesencja, który trwa do dziś, będąc istotnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Warszawy. To właśnie w ramach Kwartesencji zabrzmi utwór Nowaka, o którym kompozytor enigmatycznie mówi, że „wywodzi się z melodii śpiewanej przez pewną Nadię, która szuka swojej mamy. Nie może jej znaleźć, choć szuka wszędzie”. Zachęcamy do spędzenia piątkowego wieczoru przy transmisji z koncertu dostępnej na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Festiwalu Kwartesencja.
Podczas tegorocznego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego we francuskim Orleanie utworem obowiązkowym w finale było Chamber Piano Concerto na fortepian/y i zespół Agaty Zubel. Fascynujący nie tylko dla odbiorców utwór, w którym solista wykonuje swoją partię na dwóch fortepianach, otrzymał dodatkowe życie w wersji solowej. Teraz Piano Piano But Not Pianissimo zabrzmi podczas wirtualnego koncertu prosto z Narodowego Forum Muzyki. Przy dwóch fortepianach będzie można usłyszeć niestroniącą od eksperymentów z pogranicza muzyki i performance’u Małgorzatę Walentynowicz. Zapraszamy do NFM 17 grudnia o godz. 19:00 za pośrednictwem profili na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Narodowego Forum Muzyki, a też kanału YouTube NFM i strony WWW Narodowego Forum Muzyki.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.