Aktualności
Wirtualna Akademia Smyczkowa!
2020-12-09
Edukacja w formie zdalnej, to nadal jedno z największych wyzwań dla nauczycieli w dobie pandemii. O tym jak pracować nad dźwiękiem, radzić sobie z porażką w kształceniu artystycznym lub jak dokonać prostych korekt lutniczych samodzielnie, będzie można dowiedzieć się podczas I Ogólnopolskiej Konferencji - Wirtualnej Akademii Smyczkowej. Wydarzenie organizowane jest przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we wpółpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Do udziału w Konferencji zostali zaproszeni znakomici specjaliści m.in. tacy jak: dr hab. Katrzyna Budnik-Gałązka, która opowie o zagadnieniach techniki altówkowej w oparciu o wybrane kaprysy czy dr Bartosz Koziak, który zgłębi tajniki wiedzy pracy nad dźwiękiem wiolonczeli. Nie zabraknie też wykładów dotyczących zdrowia - mgr Jadwiga Śmiechalska opowie jak zapobiegać dolegliwościami układu nerwowo-mięsno-szkieletowego, które związane są z grą na instrumentach smyczkowych.
Szczegółowy harmonogram wydarzenia:
1. dr hab. Katarzyna Budnik - Zagadnienia techniki smyczkowej w wybranych kaprysach na altówkę -
wykład i dyskusja online
2. dr Bartosz Koziak - Praca nad jakością dźwięku - wykład i dyskusja online
3. Gwendolyn Masin - Prezentacja autorskiej metody początkowego nauczania gry na skrzypcach
4. dr Anna Antonina Nogaj - Jak radzić sobie z porażką w kształceniu artystycznym?
5. mgr Jadwiga Śmieszchalska - Zapobieganie i radzenie sobie z dolegliwościami układu nerwowomięśniowo-
szkieletowego związanymi z grą na instrumentach smyczkowych
6. mgr Jakub Topor - Jak dokonać prostych korekt lutniczych samodzielnie
7. Nauczanie online na instrumentach smyczkowych – panel dyskusyjny
Uczestnicy konferencji, którzy potwiedzą udział w przynajmniej czterech webinarach, otrzymają zaświadczenia przesyłane drogą elektroniczną. Webinary zostaną zorganizowane na platformie crowdcast.io. Uczestnicy będą mogli wziąć udział w wykładach w czasie rzeczywistym lub odsłuchać ich do 20 grudnia 2020 r.
Konferencja jest bezpłatna dla nauczycieli szkolnictwa artystycznego.
Rejestracji można dokonać do 13.12.2020r. poprzez formularz znajdujący się pod tym adresem: http://bityl.pl/p8l6x, więcej informacji można uzyskać na stronie SPMK: www.spmk.com.pl lub
poprzez kontakt mailowy: konferencja.konteksty@gmail.com.
Organizatorzy: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Centrum Edukacji Artystycznej
Partnerzy: Katedra Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.