Aktualności
Wirtualna Akademia Smyczkowa!
2020-12-09
Edukacja w formie zdalnej, to nadal jedno z największych wyzwań dla nauczycieli w dobie pandemii. O tym jak pracować nad dźwiękiem, radzić sobie z porażką w kształceniu artystycznym lub jak dokonać prostych korekt lutniczych samodzielnie, będzie można dowiedzieć się podczas I Ogólnopolskiej Konferencji - Wirtualnej Akademii Smyczkowej. Wydarzenie organizowane jest przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów we wpółpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Do udziału w Konferencji zostali zaproszeni znakomici specjaliści m.in. tacy jak: dr hab. Katrzyna Budnik-Gałązka, która opowie o zagadnieniach techniki altówkowej w oparciu o wybrane kaprysy czy dr Bartosz Koziak, który zgłębi tajniki wiedzy pracy nad dźwiękiem wiolonczeli. Nie zabraknie też wykładów dotyczących zdrowia - mgr Jadwiga Śmiechalska opowie jak zapobiegać dolegliwościami układu nerwowo-mięsno-szkieletowego, które związane są z grą na instrumentach smyczkowych.
Szczegółowy harmonogram wydarzenia:
1. dr hab. Katarzyna Budnik - Zagadnienia techniki smyczkowej w wybranych kaprysach na altówkę -
wykład i dyskusja online
2. dr Bartosz Koziak - Praca nad jakością dźwięku - wykład i dyskusja online
3. Gwendolyn Masin - Prezentacja autorskiej metody początkowego nauczania gry na skrzypcach
4. dr Anna Antonina Nogaj - Jak radzić sobie z porażką w kształceniu artystycznym?
5. mgr Jadwiga Śmieszchalska - Zapobieganie i radzenie sobie z dolegliwościami układu nerwowomięśniowo-
szkieletowego związanymi z grą na instrumentach smyczkowych
6. mgr Jakub Topor - Jak dokonać prostych korekt lutniczych samodzielnie
7. Nauczanie online na instrumentach smyczkowych – panel dyskusyjny
Uczestnicy konferencji, którzy potwiedzą udział w przynajmniej czterech webinarach, otrzymają zaświadczenia przesyłane drogą elektroniczną. Webinary zostaną zorganizowane na platformie crowdcast.io. Uczestnicy będą mogli wziąć udział w wykładach w czasie rzeczywistym lub odsłuchać ich do 20 grudnia 2020 r.
Konferencja jest bezpłatna dla nauczycieli szkolnictwa artystycznego.
Rejestracji można dokonać do 13.12.2020r. poprzez formularz znajdujący się pod tym adresem: http://bityl.pl/p8l6x, więcej informacji można uzyskać na stronie SPMK: www.spmk.com.pl lub
poprzez kontakt mailowy: konferencja.konteksty@gmail.com.
Organizatorzy: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Centrum Edukacji Artystycznej
Partnerzy: Katedra Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.