Aktualności
Ensemble intercontemporain prawykona „Triptyque” Agaty Zubel w ramach Festiwalu Présences
2021-01-25
„Czy tryptyk powinien tworzyć jedną całość? Tak, na tym polega tryptyku trwanie, pod warunkiem, że potrafimy się pochylić nad każdym ze stanów osobno”, komentuje swój najnowszy utwór Agata Zubel. Triptyque na zespół instrumentalny znalazł się w programie Festiwalu Présences w wykonaniu Ensemble intercontemporain, który prawykona utwór 7 lutego w siedzibie Radio France w Paryżu. Dzięki udostępnieniu nagrania z koncertu w sieci, każdy będzie mógł poznać niebawem nowy utwór znakomitej polskiej kompozytorki w światowej klasy wykonaniu.
Co roku Festiwal Présences staje się przestrzenią do spotkań wszystkich miłośników muzyki współczesnej. W tym roku mija 30 lat od powstania Festiwalu, zainicjowanego przez Claude’a Samuela, wówczas dyrektora muzycznego Radio France. Tegoroczne koncerty będą odbywać się między 2 a 7 lutego, a podczas finałowego wydarzenia w siedzibie Radio France w Paryżu Ensemble intercontemporain prawykona Triptyque Agaty Zubel. Zespół od lat związany jest z Festiwalem, ale też nie pierwszy raz współpracuje z kompozytorką.
Jak rozumie Triptyque jego twórczyni?
Na przekór mądrym, to co było – wcale nie jest oczywiste.
Na przekór obecnym, to co jest – wcale nie... jest,
raczej rozpada się z precyzją mechanizmów najdokładniejszego zegarka,
albo wręcz przeciwnie: sumuje migotliwą plątaninę zdarzeń „wokół/tu/teraz”.
Na przekór pewnym siebie, nikt nie wie, czy to, co będzie, stanie się
obrazem triumfu czy elegią.
Festiwalowego koncertu Ensemble intercontemporain będzie można wysłuchać na francemusique.com oraz za pośrednictwem aplikacji France Musique 24 marca o godz. 20:00.
Najczęściej czytane:
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.
Aż 4 drużyny z Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business Run. To największa charytatywna sztafeta biznesowa w Polsce!
Paweł Łukaszewski prowadzi szeroko zakrojoną działalność artystyczną: jest wszechstronnym kompozytorem, dyrygentem, wykładowcą akademickim i animatorem życia muzycznego. Jego dzieła wykonują renomowane zespoły w Europie, Stanach Zjednoczonych, czy Kanadzie. We wrześniu, w ramach akcji Kompozytor miesiąca, zaglądamy do jego pracowni, by przyjrzeć się pracy i miejscu, w którym zazwyczaj komponuje.
Carillon to instrument wpisany w audiosferę Gdańska od wielu wieków. Dziś przeżywa swój renesans. Dzięki corocznym premierom nowych utworów skomponowanych na dwa miejskie zestawy dzwonów oraz nagraniom rejestrującym te dzieła na płytach, carillony są na nowo odkrywane dla muzyki współczesnej. I tę właśnie twórczość, napisaną na zamówienie Miasta Gdańska oraz Muzeum Gdańska w latach 2022-2024 zarejestrowano na albumie wytwórni płytowej ANAKLASIS, który dziś trafia do sprzedaży w najlepszych sklepach muzycznych.
To rekordowy miesiąc pod względem liczby prawykonań z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ostatnim czasie! We wrześniu usłyszymy aż 16 kompozycji: nowych, po raz pierwszy granych w Polsce lub w zupełnie nowej szacie instrumentalnej. Polska muzyka najnowsza zabrzmi w Gdańsku, Warszawie, Katowicach, Wrocławiu oraz Strasburgu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne serdecznie zaprasza na kolejną edycję seminarium „Kurs Edytorstwa Muzycznego”. Zajęcia odbywają się online, planowane są też zjazdy stacjonarne. Nabór trwa do 14 września.