Aktualności
Ensemble intercontemporain prawykona „Triptyque” Agaty Zubel w ramach Festiwalu Présences
2021-01-25
„Czy tryptyk powinien tworzyć jedną całość? Tak, na tym polega tryptyku trwanie, pod warunkiem, że potrafimy się pochylić nad każdym ze stanów osobno”, komentuje swój najnowszy utwór Agata Zubel. Triptyque na zespół instrumentalny znalazł się w programie Festiwalu Présences w wykonaniu Ensemble intercontemporain, który prawykona utwór 7 lutego w siedzibie Radio France w Paryżu. Dzięki udostępnieniu nagrania z koncertu w sieci, każdy będzie mógł poznać niebawem nowy utwór znakomitej polskiej kompozytorki w światowej klasy wykonaniu.
Co roku Festiwal Présences staje się przestrzenią do spotkań wszystkich miłośników muzyki współczesnej. W tym roku mija 30 lat od powstania Festiwalu, zainicjowanego przez Claude’a Samuela, wówczas dyrektora muzycznego Radio France. Tegoroczne koncerty będą odbywać się między 2 a 7 lutego, a podczas finałowego wydarzenia w siedzibie Radio France w Paryżu Ensemble intercontemporain prawykona Triptyque Agaty Zubel. Zespół od lat związany jest z Festiwalem, ale też nie pierwszy raz współpracuje z kompozytorką.
Jak rozumie Triptyque jego twórczyni?
Na przekór mądrym, to co było – wcale nie jest oczywiste.
Na przekór obecnym, to co jest – wcale nie... jest,
raczej rozpada się z precyzją mechanizmów najdokładniejszego zegarka,
albo wręcz przeciwnie: sumuje migotliwą plątaninę zdarzeń „wokół/tu/teraz”.
Na przekór pewnym siebie, nikt nie wie, czy to, co będzie, stanie się
obrazem triumfu czy elegią.
Festiwalowego koncertu Ensemble intercontemporain będzie można wysłuchać na francemusique.com oraz za pośrednictwem aplikacji France Musique 24 marca o godz. 20:00.
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.