Aktualności
Znamy program 9. Festiwalu Prawykonań. Kompozytorzy w pełnym blasku
2021-03-09
Zwykle ukryci za swoimi dźwiękami, oddający pole wykonawcom swoich dzieł, podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać.
Nowe utwory Marcina Stańczyka, Hanny Kulenty, Aleksandra Nowaka, Jerzego Kornowicza i wielu innych znakomitych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zabrzmią po raz pierwszy podczas tegorocznego Festiwalu Prawykonań. To dziewiąta edycja wydarzenia organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
W tym roku festiwal odbędzie się w zmienionej formule. Będzie miał dwie odsłony: wiosenną od 18 do 25 kwietnia i jesienną, zaplanowaną na październik i listopad. „Najważniejsze pozostaje bez zmian – ten festiwal daje możliwość przyjrzenia się najciekawszym nowym zjawiskom w polskiej muzyce, zetknięcia z twórczością szerokiej grupy kompozytorów reprezentujących różne pokolenia i podążających własnymi, odrębnymi ścieżkami. Podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać. Razem z nimi odkrywamy nowe wątki, stawiamy pytania i szukamy odpowiedzi”, mówi dyrektor NOSPR Ewa Bogusz-Moore.
Jakie wątki podejmują zaproszeni kompozytorzy? W tym roku podczas festiwalu będziemy zastanawiać się między innymi nad teatralnością muzyki i analizować skomplikowaną siatkę powiązań między elementami i postaciami tworzącymi sceniczne widowisko. Nie zabraknie muzyki chóralnej – nowe kompozycje Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Nowaka, Romualda Twardowskiego i Krzysztofa Wołka 20 listopada wykona Camerata Silesia. Sporo będzie także nawiązań do literatury. Jesienią razem z AUKSO zaprosimy najmłodszych słuchaczy na wideooperę Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Natomiast podczas koncertu zamykającego festiwal 26 listopada po raz pierwszy w Polsce zabrzmi 3x3 Agaty Zubel. To mocny międzynarodowy akcent na finał – kompozycję wykona znakomita orkiestra Klangforum Wien pod batutą szwajcarskiego dyrygenta Titusa Engela.
Wiosenna odsłona festiwalu to w sumie dwa koncerty i dwie artystyczne instalacje. Jesienią planowanych jest kolejnych sześć koncertów. Program całego wydarzenia można znaleźć na stronie www.nospr.org.pl. Festiwal Prawykonań jest pomyślany jako wydarzenie hybrydowe – z udziałem publiczności obecnej w sali koncertowej i transmisjami na żywo w internecie. Sprzedaż biletów na koncerty rozpocznie się w marcu.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.