Aktualności
Znamy program 9. Festiwalu Prawykonań. Kompozytorzy w pełnym blasku
2021-03-09
Zwykle ukryci za swoimi dźwiękami, oddający pole wykonawcom swoich dzieł, podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać.
Nowe utwory Marcina Stańczyka, Hanny Kulenty, Aleksandra Nowaka, Jerzego Kornowicza i wielu innych znakomitych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zabrzmią po raz pierwszy podczas tegorocznego Festiwalu Prawykonań. To dziewiąta edycja wydarzenia organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
W tym roku festiwal odbędzie się w zmienionej formule. Będzie miał dwie odsłony: wiosenną od 18 do 25 kwietnia i jesienną, zaplanowaną na październik i listopad. „Najważniejsze pozostaje bez zmian – ten festiwal daje możliwość przyjrzenia się najciekawszym nowym zjawiskom w polskiej muzyce, zetknięcia z twórczością szerokiej grupy kompozytorów reprezentujących różne pokolenia i podążających własnymi, odrębnymi ścieżkami. Podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać. Razem z nimi odkrywamy nowe wątki, stawiamy pytania i szukamy odpowiedzi”, mówi dyrektor NOSPR Ewa Bogusz-Moore.
Jakie wątki podejmują zaproszeni kompozytorzy? W tym roku podczas festiwalu będziemy zastanawiać się między innymi nad teatralnością muzyki i analizować skomplikowaną siatkę powiązań między elementami i postaciami tworzącymi sceniczne widowisko. Nie zabraknie muzyki chóralnej – nowe kompozycje Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Nowaka, Romualda Twardowskiego i Krzysztofa Wołka 20 listopada wykona Camerata Silesia. Sporo będzie także nawiązań do literatury. Jesienią razem z AUKSO zaprosimy najmłodszych słuchaczy na wideooperę Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Natomiast podczas koncertu zamykającego festiwal 26 listopada po raz pierwszy w Polsce zabrzmi 3x3 Agaty Zubel. To mocny międzynarodowy akcent na finał – kompozycję wykona znakomita orkiestra Klangforum Wien pod batutą szwajcarskiego dyrygenta Titusa Engela.
Wiosenna odsłona festiwalu to w sumie dwa koncerty i dwie artystyczne instalacje. Jesienią planowanych jest kolejnych sześć koncertów. Program całego wydarzenia można znaleźć na stronie www.nospr.org.pl. Festiwal Prawykonań jest pomyślany jako wydarzenie hybrydowe – z udziałem publiczności obecnej w sali koncertowej i transmisjami na żywo w internecie. Sprzedaż biletów na koncerty rozpocznie się w marcu.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.