Aktualności
Znamy program 9. Festiwalu Prawykonań. Kompozytorzy w pełnym blasku
2021-03-09
Zwykle ukryci za swoimi dźwiękami, oddający pole wykonawcom swoich dzieł, podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać.
Nowe utwory Marcina Stańczyka, Hanny Kulenty, Aleksandra Nowaka, Jerzego Kornowicza i wielu innych znakomitych kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zabrzmią po raz pierwszy podczas tegorocznego Festiwalu Prawykonań. To dziewiąta edycja wydarzenia organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
W tym roku festiwal odbędzie się w zmienionej formule. Będzie miał dwie odsłony: wiosenną od 18 do 25 kwietnia i jesienną, zaplanowaną na październik i listopad. „Najważniejsze pozostaje bez zmian – ten festiwal daje możliwość przyjrzenia się najciekawszym nowym zjawiskom w polskiej muzyce, zetknięcia z twórczością szerokiej grupy kompozytorów reprezentujących różne pokolenia i podążających własnymi, odrębnymi ścieżkami. Podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać. Razem z nimi odkrywamy nowe wątki, stawiamy pytania i szukamy odpowiedzi”, mówi dyrektor NOSPR Ewa Bogusz-Moore.
Jakie wątki podejmują zaproszeni kompozytorzy? W tym roku podczas festiwalu będziemy zastanawiać się między innymi nad teatralnością muzyki i analizować skomplikowaną siatkę powiązań między elementami i postaciami tworzącymi sceniczne widowisko. Nie zabraknie muzyki chóralnej – nowe kompozycje Pawła Łukaszewskiego, Aleksandra Nowaka, Romualda Twardowskiego i Krzysztofa Wołka 20 listopada wykona Camerata Silesia. Sporo będzie także nawiązań do literatury. Jesienią razem z AUKSO zaprosimy najmłodszych słuchaczy na wideooperę Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Natomiast podczas koncertu zamykającego festiwal 26 listopada po raz pierwszy w Polsce zabrzmi 3x3 Agaty Zubel. To mocny międzynarodowy akcent na finał – kompozycję wykona znakomita orkiestra Klangforum Wien pod batutą szwajcarskiego dyrygenta Titusa Engela.
Wiosenna odsłona festiwalu to w sumie dwa koncerty i dwie artystyczne instalacje. Jesienią planowanych jest kolejnych sześć koncertów. Program całego wydarzenia można znaleźć na stronie www.nospr.org.pl. Festiwal Prawykonań jest pomyślany jako wydarzenie hybrydowe – z udziałem publiczności obecnej w sali koncertowej i transmisjami na żywo w internecie. Sprzedaż biletów na koncerty rozpocznie się w marcu.
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?