Aktualności
„ahat-ilī – siostra bogów” Alka Nowaka koncertowo podczas Katowice Kultura Natura
2021-05-17
Katowice Kultura Natura, jeden z flagowych katowickich festiwali muzyki klasycznej, już po raz szósty zgromadzi w sali NOSPR znakomitych artystów z całego świata. Temat przewodni tegorocznej edycji to „Tęsknota i pragnienie”. Jednym z festiwalowych wydarzeń będzie koncertowe wykonanie opery ahat-ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka do libretta Olgi Tokarczuk. To wyjątkowe wydarzenie, zwłaszcza że płyta z premierową rejestracją opery, wydana przez ANAKLASIS, ubiega się o zwycięstwo w tegorocznej edycji Fryderyków.
Olga Tokarczuk napisała libretto na podstawie swojej powieści Anna In w grobowcach świata. Powstał tekst oparty na znanym micie o zejściu do podziemi i konsekwencjach tamtejszych zdarzeń, w którym to człowiek jest głównym bohaterem, a jego tęsknoty i pragnienia stają się ważnym elementem akcji. Tekst wziął na warsztat Aleksander Nowak, jeden z najbardziej rozchwytywanych kompozytorów współczesnych. Powstała opera, w której język współczesny splata się z językami przeszłości, ale też ukazane jest ścieranie się porządku boskiego z ludzkim. Tematyka utworu i rozważania będące osnową dzieła znakomicie wpisują je w tematykę tegorocznego festiwalu Katowice Kultura Natura.
ahat-ilī – siostra bogów od prawykonania w 2018 roku podbija serca słuchaczy i zachwyca krytyków. Wydanie dzieła na nośniku Blu-ray przez wytwórnię ANAKLASIS, działającą przy Polskim Wydawnictwie Muzycznym, przyczyniło się do rozpowszechnienia tego wyjątkowego utworu. Krążek został nominowany do tegorocznej nagrody muzycznej Fryderyk, ubiegając się o zwycięstwo w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i operowa.
Podczas koncertu z NOSPR 21 maja o godz. 19:30 w rolę tytułową Ninszubur wcieli się Urszula Kryger. Joanna Freszel wystąpi jako bogini życia Inanna, Ewa Biegas jako siostra Inanny, bogini śmierci Ereszkigal, a Jan Jakub Monowid jako kochanek Inanny, Dumuzi. Sebastian Szumski, Bartłomiej Misiuda i Szymon Kobyliński to w operze bogowie-ojcowie. Towarzyszyć im będzie, przygotowany przez Annę Szostak-Myrczek, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, prowadzona przez Maestro Marka Mosia.
Koncert dostępny będzie w streamingu na Facebooku PWM, ANAKLASIS oraz NOSPR, a także na kanale NOSPR na YouTube. Zainteresowani oglądaniem wydarzenia w plenerze będą mogli brać udział w wydarzeniu transmitowanym na ekranie ustawionym przy budynku NOSPR oraz w sali koncertowej Orkiestry.
Blu-ray z rejestracją opery ahat-ilī – siostra bogów oraz inne krążki od ANAKLASIS dostępne są w stacjonarnej księgarni PWM, na pwm.com.pl, swiatksiazki.pl, a także w najlepszych księgarniach i sklepach muzycznych, w serwisach cyfrowych oraz na wirtualnych półkach sieci empik.
Zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej wytwórni ANAKLASIS, na której znajduje się m.in. pełny katalog marki fonograficznej. Szczegóły na www.anaklasis.pl.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.