Aktualności
Sławomir Kupczak i Krzysztof Wołek: prawykonania na festiwalu Musica Electronica Nova
2021-05-21
W tym roku przypada 10. edycja festiwalu Musica Electronica Nova, jednego z najważniejszych wydarzeń wokół muzyki współczesnej. Kolejne koncerty, określane mianem „Rytuałów”, składają się na pięć dni artystycznych doświadczeń. Organizatorzy zapraszają do szukania odpowiedni na pytania o granice geograficzne w sztuce i nowych technologiach, przenikanie kultur czy inspirację tradycją. W ramach dwóch koncertów prawykonane będą utwory kompozytorów związanych z Polskim Wydawnictwem Muzycznym: Sławomira Kupczaka i Krzysztofa Wołka.
Rytuał: Log in / log out to koncert Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich, w którego programie znalazł się utwór Rococo na głos, wiolonczelę i elektronikę Sławomira Kupczaka. Kompozytor wykona partie elektroniczną, a towarzyszyć mu będzie Joanna Freszel – sopranistka, dla której nie ma dźwięków niemożliwych – oraz znakomity wiolonczelista Tomasz Skweres. Rococo można rozmaicie rozumieć, jednak dla samego kompozytora ten utwór to „muzyczna refleksja na temat chocholego tańca”. Prawykonanie utworu zaplanowane jest online na 26 maja, godz. 20:00.
ElettroVoce, zespół tworzony przez Agatę Zubel i Cezarego Duchnowskiego, świętuje 20 lat istnienia. Rytuał: Głos będzie koncertem jubileuszowym, w ramach którego znany duet prawykonana utwór Krzysztofa Wołka Cookbook for the Modern Boygirl na głos i live electronics. Poszukując odpowiedniego tekstu, kompozytor zdecydował się zaprosić do współpracy młodą amerykańską poetkę Zoey Morris, która napisała „znakomity, bardzo osobisty, zmysłowy, intymny i jednocześnie wulgarny tekst oddający jej przeżycia jako osoby queer z czasu pandemii i odosobnienia”. Utwór po raz pierwszy zabrzmi dla publiczności w Sali Czerwonej NFM 27 maja o godz. 20:00. Koncert nie będzie transmitowany online.
Koncert Rytuał: Log in / log out będzie transmitowany na profilach na Facebooku Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Narodowego Forum Muzyki i Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich.
26 maja, godz. 20:00: Sławomir Kupczak – Rococo na głos, wiolonczelę i elektronikę [online]
27 maja, godz. 20:00: Krzysztof Wołek – Cookbook for the Modern Boygirl na głos i live electronics
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.