Aktualności
Koncert prawykonań czwartej edycji programu „Muzyka Naszych Czasów”
2021-06-01
Polskie Wydawnictwo Muzyczne po raz czwarty zaprasza na koncert będący zwieńczeniem wyjątkowej międzyinstytucjonalnej współpracy. 4 czerwca w Lusławicach prawykonane zostaną utwory młodych polskich kompozytorów, napisane w ramach programu „Muzyka Naszych Czasów”.
„Muzyka Naszych Czasów” to czteroletni program promocji twórczości młodych polskich artystów – twórców i wykonawców – który jest wynikiem współpracy ośrodków edukacyjnych i instytucji artystycznych. Jego realizatorami są Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, sześć polskich uczelni muzycznych i sześć średnich szkół muzycznych.
„Dzięki programowi do szkolnictwa artystycznego zostaje wprowadzona muzyka młodych polskich kompozytorów w wykonaniu młodych instrumentalistów oraz wokalistów, która prezentowana jest młodym odbiorcom stanowiącym część szerokiej publiczności”, tłumaczy założenia przedsięwzięcia jego twórczyni, Adrianna Poniecka-Piekutowska.
Każdego roku utwory polsich artystów prezentowane są na scenie w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w wykonaniu studentów i uczniów szkół muzycznych. W ramach przedsięwzięcia dzieła aspirujących kompozytorów są także wydawane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w specjalnie zaprojektowanej serii nutowej, a ich nagrania – przez firmę fonograficzną DUX.
Podczas koncertu zaplanowanego na 4 czerwca, godz. 18:00, w Lusławicach po raz pierwszy zabrzmią utwory Magdaleny Gorwy (Niepokoje senne), Ewy Borcz (Beskidnicy), Aliny Dzięcioł (Trio), Mikołaja Sarada (Przynęta otchłani), Krzysztofa Kiciora (Pluviophilia), Andrzeja Jakuszewa (Intermedius), Aleksandry Kolbusz (Passalegia) i Kamila Kruka (Variazione vaganti di forme).
Podczas koncertowego weekendu w Lusławicach będzie można również zwiedzić ekspozycję multimedialną Krzysztof Penderecki – dziedzictwo polskiej muzyki XX i XXI wieku, której partnerem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Dla zwiedzających otwarte będzie również Arboretum Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich – wyjątkowa kolekcja dendrologiczna, która składa się przede wszystkim z 15-hektarowego parku ze zbiorem ponad 1500 gatunków drzew i krzewów, unikalnych w skali Europy.
Bilety na weekendowe wydarzenia w Lusławicach można kupić za pośrednictwem strony internetowej.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.